גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אוכל | היי שלום, הוד מעלתה: טור מיוחד לזכר רביבה אפל

בשבת האחרונה הלכה לעולמה רביבה אפל, אחת הדמויות המוערכות ביותר בעולם הקונדיטוריה הישראלי ומי שהצעידה אותו קדימה עם עוגות וקינוחים בסטייל פריזאי, שהיו לתו תקן לפטיסיירים מקומיים

עוגת גבינה ופרות יער / צילום: דנה זונשיין
עוגת גבינה ופרות יער / צילום: דנה זונשיין

במשך ארבעת העשורים החולפים חזו משכימי הקום שפקדו את "רביבה וסיליה" בפלא: מלכת הקונדיטוריה הישראלית מרכיבה, בשקדנות ובריכוז מהפנט, אצבע-מרנג אחר אצבע, את מעטה עוגת הקונקורד המפוארת שבזכותה יצא שמה למרחוק.

בשש וחצי בבוקר, גם עמוק לתוך העשור השביעי של חייה, הייתה מתייצבת אפל במקום שנשא את שמה - ויחגוג באוגוסט הקרוב יום הולדת 30 - ועמלה על הכנת העוגות שדרשו יחס אישי ותשומת לב מיוחדת; שרלוט תותים פחוסה שזכתה לפופולריות במועד ההקמה; מגדל קרוקומבוש מטיל מורא של מאקרונים לחתונות, ובימי ההולדת של נכדיה - עוגות שוקולד ביתיות, מפוסלות בצורות ומעוטרות בחן שאין שני לו בסוכריות צבעוניות. תצוגת תכלית וירטואוזית של אישה אחת.

בשבת בבוקר (28.4) ירד מסך על ההצגה הטובה ברמת השרון. אפל הלכה לעולמה אחרי מאבק הירואי בסרטן, שתקף אותה שוב ושוב בעשור האחרון.

רביבה אפל ז"ל / צילום:מתוך אלבום פרטי

בשנתה האחרונה הייתה אהובה ומוערכת באופן קונצנזואלי ומקיר לקיר. ערבי הוקרה נערכו לכבודה של הוד מעלתה - פרס מפעל חיים מרגש בטקסי האוכל של מגזין "טיים אאוט" וערב שאורגן על-ידי חיים כהן במסעדתו יפו תל אביב, ובהשתתפות ארז קומרובסקי היו שניים מהם. ואפל - שכל חייה המקצועיים ניצבה מבעד לחלון הקונדיטוריה שלה ברמת השרון והתרחקה מפרסום - קרנה.

"אני לא יודעת אם הכול נכון - אבל ודאי שזה נעים", אמרה בביישנות ובראש כמעט מורכן האישה שקימצה במילים והעדיפה עשייה בעת שבה החזות היא הכול. סטטוסים משתפכים בפייסבוק ובאינסטגרם? לא בבית ספרה.

בימים שלפני לכתה, עוד עמלה על ספר בישול חדש לרגל יום ההולדת ה-30 של "רביבה וסיליה" (שצפוי לצאת באוגוסט), תרה אחר השראה וכיוונים לקולקציה חדשה של קינוחים בטעמים מקומיים (כמו המתכון הנפלא שלפניכם, שנוצר לפני כמה שנים בהשראת קינוח של יותם אוטולנגי) וניצחה, ככל שכוחה עמד לה, על הקונדיטוריה הגדולה שהוקמה בדרום תל אביב.

בית הקפה "רביבה וסיליה" ברמת השרון / צילום: markus bertschi

ביונסה של המקארונים

את "רביבה וסיליה" הקימה יחד עם סיליה רגב ונירה קולודני (שתיהן עזבו בשנות ההקמה הראשונות את המקום). חלום שהגשימה בגיל 42 וקריירה שלישית, אחרי שעבדה כביולוגית במעבדה וכאמנית אמייל בסטודיו ירושלמי. "העולם לא שייך רק לצעירים, הכול אפשרי ואף פעם לא מאוחר", אמרה בראיון שהעניקה לפני כמה שנים בהקשר זה.

באותו זמן ומקום, המרכז המסחרי הזערורי בשכונת נווה רסקו ברמת השרון היה המקום הכי רחוק שיש מפריז, שלאור הנעשה בפטיסריות שבה יצרה לאורך השנים. את מקומן של עוגות הקרמשניט והשטרויזל המרכז אירופיות בנוסח קפולסקי שמלכו אז בכיפה, החליפו כאן עוגות אישיות יפהפיות. תכשיטי חמאה וסוכר שעמדו כחיילים במסדר ונצצו - אז כמו היום - מהוויטרינה המצוחצחת. החידוש בעוגות של אפל הפך לסטנדרט בסצנת האוכל המקומית, ו"רביבה וסיליה" - לתו תקן לקינוחים ומגדלור לפטיסיירים.

שמה הפרטי - שהיה אמור להיות שמו של המקום לפני שהצטרפו אליה שותפותיה (שעליהן הרעיפה בקולגיאליות נדירה ובדרך קבע, גם אחרי רבע מאה, מחמאות והוקרה וטרחה להזכירן בכל ראיון) - היה לאייקון.

ביונסה של מקארונים, פחזניות ופסי אופרה אלגנטיים, שבשנים האחרונות זכתה להערכה גם בזכות האוכל שהוגש במסעדותיה. לומר שעם לכתה נפער בעולם הקולינריה הישראלי חור ושתחסר - יהיה בלשון המעטה.

מקארונים / צילום: דנה זונשיין

עוגת שקדים ותפוזים

מתכון של אפל המתאים גם לקונדיטורים מתחילים (הכול יחסי!), שהוא גם נטול גלוטן וגם נטול לקטוז.

חומרים (לתבנית קפיצית או טבעת בקוטר 20 ס"מ):

2 תפוזים קטנים

6 ביצים

250 גרם סוכר

250 גרם שקדים טחונים

1 כפית אבקת אפייה

2 קורט מלח

לתפוזים המזוגגים:

2 תפוזים, פרוסים לרוחב לטבעות דקיקות בעובי 3 מ"מ

1 כוס סוכר

הכנה: יוצקים מים לסיר ומביאים לרתיחה. מוסיפים את התפוזים השלמים על קליפתם ומכסים במים במידת הצורך. מבשלים שעה לפחות ועד לריכוך מלא. מסננים, חוצים, מגלענים ומקררים. טוחנים במעבד מזון עד לקבלת מחית אחידה.

מערבבים את כל המרכיבים היבשים בקערה גדולה ומוסיפים את מחית התפוזים המבושלים וביצים. מערבבים ומעבירים את התערובת להתגבשות של שלוש שעות ועד לילה במקרר.

מכינים תפוזים מזוגגים: יוצקים מים לסיר ומוסיפים פרוסות תפוזים. מבשלים רק עד לרתיחה. מסננים ושומרים בצד. יוצקים כוס מים לסיר קטן. מוסיפים סוכר ומביאים לרתיחה עדינה. מוסיפים את פרוסות התפוזים ומבשלים עד שהפרוסות הופכות לקצת שקופות. מוציאים בעזרת כף מחוררת ומצננים על גבי מגש.

משמנים היטב את הטבעת או תבנית קפיצית, מרופדת בנייר אפייה. מסדרים את פרוסות התפוזים המזוגגות ויוצקים מעל את העוגה. אופים בתנור שחומם מראש לחום של 170 מעלות במשך שעה או עד שקיסם שננעץ בעוגה נקי אך עדיין רטוב. מצננים והופכים (כמו בטארט טאטין) על צלחת הגשה נאה.

עוגת גבינה ושוקולד לבן עם סבלה ברטון

טוויסט צרפתי שיצרה אפל לעוגת הגבינה הקלאסית של שבועות ושמוגש במשך שנים - ולא רק לרגל החג - בקונדיטוריה

שימו לב: את העוגה אי אפשר לשמור במקפיא.

ועוד משהו: איך הייתה אומרת רביבה, שגילתה אפס סבלנות למי שחיפש לעגל קצוות? "זה מתכון לעוגה, ובעוגה - את המרכיבים צריך לשקול במשקל. מי שלא רוצה לשקול - שיכין חביתה". אל תגידו שלא אמרנו.

חומרים לעוגה בקוטר 22 ס"מ:

לבצק סבלה ברטון:

160 גרם חלמונים

320 גרם סוכר

450 גרם קמח

15 גרם אבקת אפייה

4 גרם מלח

320 גרם חמאה רכה

לתערובת הגבינה:

500 גרם גבינה לבנה 9%

2 ביצים

120 גרם שמנת מתוקה

120 גרם סוכר

150 גרם שוקולד לבן

לציפוי:

1 גביע שמנת חמוצה

1.5 כפות סוכר

הכנה: מכינים את הבצק: מקציפים במיקסר או מטרפה חלמונים עם סוכר עד לתפיחה בהירה. מחליפים מטרפה בוו גיטרה, מערבלים ומוסיפים בהדרגה את החמאה הרכה ולאחר מכן את הקמח, את אבקת האפייה ואת המלח. מחלקים את הבצק לשניים. מרדדים כל חצי בין 2 ניירות אפייה לעובי של 1/2 ס"מ ומעבירים לצינון במקרר, במשך שעה אחת לפחות.

מעבירים את שני דפי הבצק כשנייר אפייה בצידם התחתון בלבד לתבנית אפייה. אופים בתנור שחומם מראש לחום של 150 מעלות במשך 30-25 דקות. מוציאים מהתנור ומצננים בטמפרטורת החדר כחצי שעה. טוחנים את הבצק לפירורים.

שוקלים 230-220 גרם פירורי סבלה ברטון ומהדקים בתבנית רינג בקוטר 22 ס"מ בצורה אחידה. שומרים בקירור עד לאפיית העוגה.

מערבבים בקערה את הביצים, הגבינה והסוכר רק עד שהסוכר נמס. ממיסים את השוקולד. מערבבים עם השמנת המתוקה ויוצקים למיקסר תוך כדי ערבוב. מעבירים את התערובת לתבנית הרינג שבה כבר נמצאים הפירורים. אופים בתנור שחומם מראש לחום של 140-130 במשך 40 דקות. מוציאים מהתנור ומצננים כחצי שעה בטמפרטורת החדר.

ציפוי: מערבבים את השמנת יחד עם הסוכר. יוצקים את הציפוי על העוגה כשהיא פושרת או קרה. מעבירים לצינון של 4-3 שעות לפחות לפני ההגשה.

עוגת הקונקורד המפוארת / צילום: דנה זונשיין

עוד כתבות

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים