גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסיוט של טינדר: פייסבוק רוצה לכבוש את עולם הדייטינג

הרשת החברתית הגדולה בעולם מסתערת על אחד התחומים הכי מעניינים ונפיצים באינטרנט: דייטינג ● השירות שלה יצטרך לתמרן בין הרצון להיות אפקטיבי ולוהט לבין הצורך לשמור על הפרטיות, במיוחד בימים אלה

אפליקציות היכרות / צילום: שאטרסטוק
אפליקציות היכרות / צילום: שאטרסטוק

"היום אנחנו מכריזים על סט פיצ'רים חדש שיושק בקרוב - בתחום הדייטינג!" הכריז אמש מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג על במת כנס המפתחים השנתי של פייסבוק F8 בקול מבודח וחיוך רחב, וזכה לתשואות מהקהל. "השירות יעזור לבניית מערכות יחסים לטווח ארוך, לא רק לסטוצים", הוסיף באותו טון משועשע, ועורר גל של צחוק. צוקרברג הסביר את השקת השירות בכך שפייסבוק מעוניינת לסייע לאנשים לבנות מערכות יחסים משמעותיות - כפי שמתבטא בפיד שלה בחודשים האחרונים, שהפך אישי יותר - וזוגיות היא "אולי מערכת היחסים המשמעותית מכולן".

ההכרזה הזו היא לא רק דרמטית, אלא גם מפתיעה, בהתחשב בתזמון של הכנס. פייסבוק עדיין מתמודדת עם ההשלכות של שערוריית קיימברידג' אנליטיקה, שבה דלפו לחברת הייעוץ הפוליטי פרטים על 87 מיליון משתמשים, ונושא הפרטיות בפלטפורמה נבחן באופן ביקורתי מתמיד. הדבר הוביל את צוקרברג להדגיש כי השירות הוא "אופציונלי לגמרי" (כלומר, מיועד רק למשתמשים שיירשמו אליו באופן פעיל) ולהוסיף: "עיצבנו את השירות כשנושאי הפרטיות והבטיחות היו לנגד עינינו מהרגע הראשון".

אז איך שירות שכזה יכול להתקיים בפלטפורמה כמו פייסבוק ועדיין לשמור על פרטיות משתמשיו? לפי הרשת החברתית, גולשים שיהיו מעוניינים להשתמש בפייסבוק דייטינג ייצרו לעצמם פרופיל להיכרויות שיהיה נפרד מהפרופיל האישי. בני הזוג הפוטנציאליים שהשירות ימליץ עליהם למשתמשיו יהיו אך ורק אנשים שלא נמצאים ברשימת החברים, וכך למעשה פרופיל הדייטינג יהיה נסתר מעיניהם של חברי הפייסבוק שלהם לחלוטין.

בלי תמונות, רק שיחות טקסט

פייסבוק תתחיל בבחינת השירות בהמשך השנה בתאריך שעדיין לא הוכרז, וכרגע הפרטים אודותיו מוגבלים. מה שנחשף הוא שכדי להיכנס לשירות, יהיה על המשתמשים ללחוץ על אייקון בצורת לב שיופיע בפרופיל הפייסבוק האישי. לאחר מכן הם יוכלו לפתוח לעצמם את פרופיל הדייטינג תוך שימוש בשמם הפרטי, כמובן - מבלי שיהיה לו כל זכר בפיד הרגיל שלהם. מהפרופיל יוכלו המשתמשים לצפות בקבוצות פייסבוק שונות שעשויות לעניין אותם, באירועים שקורים בקרבתם.

ניקח לדוגמה רווקה סטרייטית. כשהיא רואה אירוע שאליה היא רוצה להגיע, היא תוכל "לשחרר נעילה" עבור אותו אירוע. לאחר שעשתה זאת, יוצגו בפניה אנשים שבחרו להשתתף בו ומשתמשים גם הם בשירות הדייטינג. היא תוכל להתחיל איתם שיחה, וגם הפרופיל שלה יוצג בפניהם. חלון השיחה שייפתח יהיה נפרד מאפליקציות הצ'ט הרגילות של פייסבוק, ווטסאפ ומסנג'ר. החברה הצהירה כי השיחות בשירות יהיו בטקסט בלבד, כאמצעי בטיחות. לא קשה לנחש למה.

לדברי כריס קוקס, מנהל המוצר הראשי של פייסבוק, הסיבה שפייסבוק דייטינג נבנה סביב אירועים ולא כשירות היכרויות רגיל היא רצון "לשקף את הדרך שבה אנשים באמת יוצאים לדייטים. בדרך כלל ההיכרות נעשית באירועים כאלה". ההצהרה הזו מזכירה את דבריו של צוקרברג בשיחת המשקיעים בשבוע שעבר, שבה אמר כי הקבוצות בפייסבוק נועדו להחליף את הקהילות הפיזיות, שאנשים משתייכים אליהן פחות ופחות כיום, ובכך מבקשות לשמר את הצורך האנושי בקהילה. נראה שהשירות שפייסבוק רוצה להציע שואף להיות פחות "קר" מדפדוף ימינה או שמאלה כדי לבחור פרטנר לדייט.

"יש 200 מיליון אנשים בפייסבוק שרשומים כרווקים, אז בבירור יש משהו לעשות כאן", אמר צוקרברג במהלך נאומו בכנס, והבהיר את גודל ההזדמנות העסקית שניצבת בפני החברה, שיכולה להשתמש בבסיס הגולשים האדיר שלה כדי להתחרות מול השחקניות הפעילות בקטגוריה. וההזדמנות העסקית אכן גדולה: לפי אתר סטטיסטה, כמעט חמישית מהגולשים בארה"ב השתמשו או משתמשים באפליקציה או באתר דייטינג. Match Group, אימפריית ההיכרויות שמחזיקה בין היתר בטינדר, באוקיי קיופיד, ובאתר ההיכרויות הפופולרי ביותר בארה"ב למנויים משלמים, רשמה בשנה שחלפה הכנסות של כמעט 1.3 מיליארד דולר.

Match Group היא גם הנפגעת המרכזית מההכרזה הזאת: אמש, על רקע האירוע של פייסבוק, צללה מנייתה ביותר מ-22%. גם מניות קבוצת IAC/InterActiveCorp, בעלת השליטה העיקרית במטץ', ספגו פגיעה. ואם היא בצרות, הרי ששירותי דייטינג עצמאיים וקטנים יותר - כמו באמבל או האפן - צריכים לחשוב טוב על המודל העסקי שלהם.

לא לגמרי נבהלו מקיימברידג'

אפליקציות ההיכרויות יצטרכו להתאים את עצמן לכניסת ענקית הטכנולוגיה לשוק באופן נוסף. רבים משירותי הדייטינג נסמכים כיום על פייסבוק היום. כדי להתחבר לטינדר, באמבל או הינג', משתמשים נדרשים להשתמש בחשבון פייסבוק. רק לאחרונה כריסטופר וויילי, שהדליף את פרשת קיימברידג' אנליטיקה ונחסם מפייסבוק בעקבות זאת, התלונן כי בשל החסימה כל הזהות הדיגיטלית שלו בסכנה, והוא לא יכול אפילו להתחבר לטינדר.

זמן לא רב אחרי שפייסבוק הודיעה על כללים נוקשים יותר עבור מפתחי אפליקציות חיצוניות, טינדר הפסיקה לעבוד עבור לחלק מהמשתמשים לזמן קצר. אפליקציית באמבל הודיעה בחודש שעבר שמשתמשי אייפון ואייפד לא יצטרכו יותר להירשם דרך פייסבוק, ויוכלו להשתמש גם בטלפון הנייד כדי להירשם ולהתחבר לפרופיל, על רקע משבר קיימברידג'. לא ברור איך כניסת פייסבוק לשוק הדייטינג תשפיע על האפליקציות שנסמכות עליה, וגם אם היא לא תגביל אותן (ותסתכן בהפרת ההגבלים העסקיים) ייתכן שיידרשו הסתגלות ושינויים.

מעבר לגודל השוק, סיבה נוספת של פייסבוק להיכנס לתחום ההיכרויות הוא הרצון לגוון ככל האפשר את שירותיה. החברה כבר נכנסה למספר תחומים שמתחרים בחברות טק אחרות כמו פרסום מודעות דרושים והזמנת אוכל ממסעדות, ונראה שדייטינג הוא שלב נוסף בהתפרסות שלה. תחום הדייטינג גם עשוי למשוך אל פייסבוק קהל צעיר, שבשנים האחרונות מגיע פחות לפלטפורמה (אם כי חלק גדול ממנו מגיע לווטסאפ ולאינסטגרם שגם נמצאים בבעלותה).

ההשקה של שירות כזה מוכיחה, כמו שהדוח של החברה לרבעון הראשון של 2018 הוכיח, שפייסבוק לא עד כדי כך נבהלה משערוריית קיימברידג' אנליטיקה. היא אמנם מכניסה שינויים בעקבותיה ויצאה בבליץ יחסי ציבור, אך כמו ששורת הרווח ובסיס המשתמשים שלה לא נפגעו, כך גם תכניותיה להמשיך ולהתרחב, אפילו בתחומים רגישים מבחינת פרטיות כמו דייטינג. כפי שצוקרברג הצהיר בשיחת המשקיעים, לפייסבוק יש אחריות להיות בטוחה יותר, אך גם אחריות להמשיך ולהתפתח.

בהינתן המצב הזה, שלוש שאלות נשארות פתוחות: האחת - עד כמה פייסבוק תיתן למפרסמים אפשרות להשתמש במידע האישי שייאסף בשירות הדייטינג, כך שתפיק ממנו הכנסות אך גם תימנע מעוד שערוריית פרטיות. השנייה - האם, בהתחשב בחוסר האמון הציבורי ברשת החברתית, המשתמשים ירגישו בנוח לנהור אליו. השלישית - האם המגבלות שתחתיהן יפעל השירות כדי להגן על הפרטיות, כמו הסתרתו מחברי הפייסבוק של המשתמש, לא יהפכו אותו לנחות מטינדר ואוקיי קיופיד? את התשובות לשאלות האלה נגלה כנראה באחד הדייטים הבאים עם מארק צוקרברג.

אפליקציות היכרויות שפייסבוק מאיימת עליהן

1. טינדר: שינתה את עולם הדייטינג: זריזה, ממכרת ופונה לכולם - ממחפשי סטוצים ועד לחוצי חתונה. 

2. אוקיי קיופיד: שירות "כבד" יותר למחפשי קשר רציני, שמנסה לחבר בין משתמשים בדרך מדעית. 

3. גריינדר: האפליקציה הפופולרית ביותר לגברים שמחפשים גברים. 

4. באמבל: אפליקציה פמיניסטית, שבה הנשים פונות ראשונות לגברים. 

5. האפן: אפליקציה המציגה רשימות משתמשים לפי מיקום. 

עוד כתבות

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

היום ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלו מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

המניה שהטריפה את וול סטריט פרסמה תחזית חיובית, אך ירדה במסחר המאוחר

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"