פקידי כל העולם דואגים זה לזה

לא פעם מקודמים לתפקידי דירקטוריון אנשים שכבר הוכיחו נמיכות ונאמנות לשולחיו • לאו דווקא לחברה, בטח לא למחזיקי מניות המיעוט

1 במאי. הזוג המוזר. יום שלישי, משה כחלון ואבי ניסנקורן מפזזים מאושרים, שלובי זרועות, טופחים זה על גבו של זה בגני התערוכה, בכנס חגיגי לכבוד 1 במאי. חג ה-פ-ו-ע-ל-י-ם! באותו יום, ב-1886, התקיימה הפגנת פועלים אמריקאים בדרישה להגביל את שעות העבודה ל-8 שעות ביום. שלושה ימים אחרי, בשיקגו, פוזרו ההפגנות באלימות קשה. 60 פועלים ו-7 שוטרים נהרגו. הדגל האדום היה לסמל הרשמי של דם הפועלים שנשפך (אז. באמריקה. לא ברוסיה הסובייטית). הפגנה מקבילה התקיימה השנה, ליד בניין ההסתדרות המיתולוגי בארלוזורוב, תל אביב (הקרקע הכי יקרה בארץ). שם התכנסו תומכי "התנועה הליברלית החדשה", לזיכרון "קורבנות הקומוניזם והתכנון המרכזי". "100 מיליון אזרחים זו ההערכה ה'אופטימית' למספר האנשים שמשטרים קומוניסטים רצחו, בין שבכדור בראש ובין שבגירוש לגולאגים, בעינויים במרתפים או ביצירת מחסור עצום במוצרי יסוד". רק באחרונה, 1.4, כזכור, נכנסה לתוקף החלטת מקס ומוריץ דנן, לקצר שעת עבודה בשבוע, שרק השירות הציבורי ייהנה ממנה ומהשעות הנוספות שנלוות לה, בזמן שאיגוד העסקים הקטנים, המעסיקים חצי מיליון אשה ואיש, כבר מרגיש פגיעה קשה בעסקים.

2 במאי. המינוי החפוז. אתמול, רביעי, היה המועד האחרון שנתן שר האוצר משה כחלון להצגת מועמדות לוועדת האיתור לתפקיד יושב/ת ראש דירקטוריון מפעל הפיס. זה קורה כמה חודשים אחרי שאותו כחלון גייס גם את ראש הממשלה בנימין נתניהו (שלא מעז להתנגד לו) והבטיח לראש מטה הדיור שלו, אביגדור יצחקי, שהתפקיד שלו. בצהלולים ובשמחה אץ רץ יצחקי לפרוש מהכיסא שעליו כבר הושיב כחלון את זאב ביילסקי, ונח לקראת הג'וב המופלא שמפעיל הימורים, מחלק מיליארדים ועל הדרך גם מקבל בסביבות 70 אלף שקל בחודש, כנראה יותר. רק אז נזכר מישהו שחייבים ועדת איתור .

30 באפריל. המינוי המפתיע. יום שני. הוועדה למינוי דירקטורים בתאגידים בנקאיים, בראשות איילה פרוקצ'יה, שיזמה והצניחה את מועמדות יורם טורבוביץ ליו"ר לאומי, ולפני כמה שבועות, במהלך זהה, את ירום אריאב ליו"ר דיסקונט, פרסמה מודעה להגשת מועמדות לתפקיד דירקטור בבנק דקסיה ישראל, שהפך לבנק ללא גרעין שליטה. רק שהפעם, בלי שהרגישה, מישהו לקח לה את הפריביליגיה לדחוף יו"ר על פי רצונה והתרשמותה. מתברר שדירקטוריון דקסיה הזדרז, לפני כשבועיים, למנות את הדירקטורית לבנה שיפמן ליו"ר, וטרק את הדלת בפנים של פרוקצ'ה ושל קרנית פלוג, שממנה שואבת הוועדה את סמכויותיה .

מאכער מקושר כן - אלוף אולימפי לא. אריק זאבי, מהג'ודוקא הישראלים הטובים בכל הזמנים, מדליסט אולימפי, סגן אלוף העולם, אלוף ישראל ו-4 פעמים אלוף אירופה, ראש הקרן למצוינות אולימפית, בעל תואר במשפטים ואישיות יוצאת דופן, הודיע אתמול שהוא מסיר את מועמדותו לדח"צ בחברת האופנה עדיקה. התברר לו שגופים מוסדיים מתנגדים לכהונתו בטענה של חוסר ניסיון (גילוי מלא: ניר אינגבר, סמנכ"ל דיגיטל וחדשנות ב"גלובס", הוא דירקטור בעדיקה).

מי יובא במקומו? את מי כן יאשרו המוסדיים? ניחוש פרוע: מי שכבר הוכיח נמיכות ונאמנות לשולחיו. לאו דווקא לחברה, בטח לא למחזיקי מניות המיעוט. עדיקה כמשל.

חוק פרקינסון. אחרי שכל המשק חובר לגז טבעי, הרכבת לירושלים עוצרת בתחנות, הקלה בתל אביב אוספת נוסעים מכל הגוש, הפקקים נגמרו, המונופולים שוחררו, טיסות נוחתות בנמל התעופה באי המלאכותי מול הרצליה, ים המלח והבולענים התמלאו במי תעלות הימים (אחת מים סוף לים המלח ושנייה מהים התיכון לים המלח), הרכבת לאילת משקשקת בתחנות, נמלי הים מתחרים ביעילות, עיירות הפיתוח הפכו לאתר היסטורי, הדירות נגישות, הנגב מאוכלס ותוחלת החיים שווה לאורך 550 הק"מ של ישראל - מתכננים הפקידים הבכירים בשבעת המשרדים הגדולים, בעזרת ספר של 140 עמודים, את הקמת הרשות לפיתוח המרחב הימי .

איך אמר ההיסטוריון הבריטי נורת'קוט פרקינסון: "פקידים מייצרים עבודה נוספת אחד עבור האחר", גם "מספר הפקידים בארגון גדל ללא קשר לכמות העבודה שצריך לעשות" ו"הפקיד רוצה להגדיל את מספר פקודיו ולא את מספר יריביו ".

צל"ש השבוע ליו"ר ועדת הכספים משה גפני. השבוע, בדיון על כבשת הרש, אותם 75 דולר פטורים ממע"מ למשלוחים מאתרים בחו"ל, הוא זרק מהוועדה גם את טענות פקידי האוצר וגם את הקמעונאים, שמאחוריהם מסתתרים בעלי הקניונים. בלי לומר את המילים המפורשות נרמז לשר האוצר, זה מהפסקה הראשונה, שנבחר להפחית את יוקר המחיה, שהגיע הזמן לומר בפה מלא שלא ייכנע ולא יבטל אפילו הפטור הזה. ורצוי מאוד שיעלה את הסכום ל-200 דולר למרות התנגדות הפקידים שלו.