קבינט הדיור ידון בבניית 7,360 יחידות דיור במתחמי פינוי-בינוי

עוד בקבינט: הצעה להקמת צוות לפתרון חסמים בנושא מכוני טיהור שפכים והכרזה על שורה של מתחמים שיעברו לטיפול הותמ"ל

שר האוצר, משה כחלון / צילום: משה מילנר, לע"מ
שר האוצר, משה כחלון / צילום: משה מילנר, לע"מ

קבינט הדיור צפוי להתכנס ביום שני הקרוב ולדון בשורה של נושאים הרלוונטיים לענף הנדל"ן.

על פי סדר היום לישיבת הוועדה בראשה עומד שר האוצר משה כחלון, הקבינט עתיד לדון בשלושה מתחמי פינוי-בינוי, שיוכרזו כמתאימים לעבור לטיפול הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל): מתחם ברמת לח"י בבית שמש, מתחם גיורא בגבעת שמואל ומתחם בעיר העתיקה בלוד. את המתחמים מעלה לדיון בקבינט הרשות להתחדשות עירונית.

שלושת המתחמים האמורים כוללים פוטנציאל בינוי של 7,360 יחידות דיור חדשות. בלוד, במתחם העיר העתיקה, עתידות להיבנות 4,717 יחידות דיור חדשות, במקום 1,777 יחידות הדיור הקיימות במקום. בגבעת שמואל, בשכונת גיורא, מדובר על 1,500 יחידות דיור חדשות במקום 552 יחידות דיור קיימות, ובעיר בית שמש, בשכונת רמת לח"י, מדובר על בניית 1,143 יחידות דיור חדשות על שטח בו עומדות כיום 176 יחידות דיור קיימות.

במקביל, עתיד הקבינט גם לדון בהכרזה על מתחמים שיעברו לטיפול הותמ"ל הן על קרקע מדינה והן על קרקע בבעלות פרטית במגרשים מרובי בעלויות. בכל הנוגע לקרקע מדינה מדובר במתחמים ביוקנעם עלית (רובע דרומי), סחנין, ותיקון הכרזה ברהט.

בכל הנוגע להכרזות במסלול קרקע פרטית מרובת בעלים, מדובר בחמישה מתחמים שונים: מתחם אשכול בשדה דב תל-אביב, מתחם הורוביץ ברחובות, מתחם מזרחי ברחובות, מתחם מערבי ברחובות, וגם מתחם בית אליעזר בעיר חדרה. לגבי המתחם האחרון, מתחם בית אליעזר במזרח העיר חדרה, נחשף בשבוע שעבר ב"גלובס", כי ההכרזה המתוכננת מנוגדת לעמדת העירייה. כך, בעירייה טוענים כי התוכנית שגובשה אינה מקובלת על העירייה ואינה תואמת את תוכנית המתאר שאושרה לעיר, שמתייחסת לפיתוח מערב העיר ולא מזרחה, ואף עשויה לפגוע במאמצי קידום תוכניות להתחדשות עירונית במרכז העיר. עוד נציין כי גם לתוכנית בשדה דב, תוכנית לאלפי יחידות דיור על חלק מהמתחם כולו, צפויות לקום התנגדויות.

עוד נושא הצפוי לעלות בישיבת הקבינט מתייחס להקמת צוות בין משרדי לתיאום והסרת חסמים בתחום מכוני טיהור השפכים (מט"ש). נזכיר כי לא פעם הרחבת עיר דורשת את הגדלת קיבלות המט"ש או הקמה של מט"ש חדש מה שמהווה חסם לקידום תוכניות מגורים עד שהמט"ש יתוקצב או יוקם בפועל. הצעת ההחלטה מציעה להקים צוות שיעסוק בנושא זה ויקדם פתרונות לחסם זה במקומות שונים בארץ.