גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נתוני התעסוקה בארה"ב מגבירים את הלחץ על הפד

נתוני אפריל הראו שפל באבטלה שכמוהו לא נראה שנים ● עם זאת, קצב עליית השכר נותר דומה לזה של החודשים הקודמים ● הבנק המרכזי של ארה"ב יצטרך להכריע אם להאיץ את קצב העלאות הריבית כדי למנוע התחממות יתר

ג'רום פאואל, יו"ר הפד החדש / צילום: רויטרס
ג'רום פאואל, יו"ר הפד החדש / צילום: רויטרס

דוח התעסוקה לאפריל במשק האמריקאי שפורסם ביום שישי האחרון לא יפריע לבנק המרכזי, הפדרל ריזרב, להעלות את הריבית קצרת המועד שלו בישיבתו בחודש הבא (יוני). עם זאת, הפד יצטרך להיערך לאפשרות שהאבטלה בארה"ב תרד בהמשך השנה לרמות שפל שלא נראו זה עשרות שנים.

מאז המיתון האחרון לפני תשע שנים, אנשי הפד עקבו אחר דוחות התעסוקה החודשיים כדי לחפש סימנים לכך ששוק העבודה משתפר מספיק כדי לאפשר להם להעלות את הריביות בהדרגה. כעת השאלה היא אם האבטלה תרד לרמה נמוכה עד כדי כך שהם יצטרכו להאיץ את קצב העלאת הריביות כדי למנוע התחממות יתר של המשק.

הנתונים החדשים מדגישים את השאלה הזו. שיעור האבטלה בארה"ב ירד באפריל ל-3.9% אחרי שהחזיק מעמד מעל 4.1% בששת החודשים הקודמים. הפעם האחרונה שבה נרשמה אבטלה נמוכה יותר הייתה באפריל 2000.

מדידה רחבה יותר של תת-תעסוקה, שכוללת אנשים שלא מחפשים עבודה באופן פעיל או כאלו שרוצים לעבור ממשרה חלקית למלאה, ירדה ל-7.8%, רמת שפל מאז שנת 2001.

בכיר בבנק המרכזי אמר שלשום שהירידה באבטלה לא יוצרת חששות מפני עלייה מהירה בלחצי המחירים, מפני שהשכר עולה בקצב מתון בלבד. "זו במידה רבה כלכלה אידיאלית", אמר נשיא הפדרל ריזרב בסן פרנסיסקו, ג'ן וויליאמס, בראיון לערוץ CNBC.

שכר העבודה הממוצע לשעה במגזר הפרטי עלה באפריל ב-2.6% בהשוואה לאפריל 2017, בדומה לעליות החודשיות האחרונות. מדד נפרד של שכר ומשכורות במגזר הפרטי שפורסם בשבוע שעבר הראה שהם עלו ב-2.9% בשנה שהסתיימה במארס, העלייה החזקה ביותר זה כמעט עשור.

וויליאמס, שאמור להתמנות לנשיא הפד בניו יורק ב-18 ביוני, אמר שמגמות השכר והמחירים אינן מצביעות על "עלייה מהירה באינפלציה הקרובה".

לעומת זאת, נשיא שלוחת הפד בדאלאס, טקסס, רוברט קפלן, אמר שהעדר האצה ראויה לציון בעליית השכר באפריל נראה כמו "סטייה של חודש אחד", מפני שהנתונים מאותתים על לחצי שכר חזקים יותר כלפי מעלה. "כל מה שראיתי אומר לי שיש קצת פחות רפיון בשוק העבודה. שוק העבודה הולך ומתהדק", הוא אמר ל-CNBC.

בשנה שעברה, בכירי הפד חששו פחות מכך שהאבטלה תרד אל מתחת לשיעור שנחשב בר-קיימא בטווח הארוך, שנאמד כעת ב-4.5%, מפי שהאינפלציה נחלשה במפתיע, אל מתחת ליעד של הבנק המרכזי, 2% בשנה.

כעת הם קשובים יותר לעליית השכר ולירידה בשיעור האבטלה, מפני שהאינפלציה קרובה הרבה יותר ליעד הזה. המחירים לצרכן בניכוי מוצרי מזון ואנרגיה עלו ב-1.9% בשנה שהסתיימה במארס, לפי המדידה המקובלת על הפדרל ריזרב. בפברואר נרשמה אינפלציה של 1.6% בלבד.

רוב בכירי הפד לא ויתרו על השקפת עולמם הבסיסית, שמעוגנת במה שנקרא "עקומת פיליפס", שלפיה שוקי עבודה הדוקים יותר מאיצים את עליות השכר ואת האינפלציה. חלק מהם מודאג שהיחסים הללו אינם לינאריים, כלומר שלחצי האינפלציה מתגברים מהר יותר אחרי שרמת האבטלה יורדת מנקודה מסוימת.

אחרים אומרים שיש מקום לספקנות. שיעור האבטלה הטבעי, זה שמתחתיו האינפלציה עולה, יכול להיות נמוך יותר מכפי שמקובל להניח. גם אם יש יחס מסוים בין אבטלה לאינפלציה, ייתכן שנדרש יותר זמן עד הצטברות לחצי משאבים על החברות והעסקים.

כל זה מתחולל כאשר הקונגרס והבית הלבן אישרו קיצוצי מס חדשים, שכלכלנים צופים שיקפיצו את הצמיחה הכלכלית בשנתיים הקרובות. החזאים בוול סטריט רואים את האבטלה יורדת בסוף השנה ל-3.5%. הפדרל ריזרב צופה שיעור של 3.8%.

ראשי הפד רוצים ששוק עבודה הדוק יעלה את האינפלציה ל-2%, שנתפסים בעיניהם כרמה בריאה בכלכלה צומחת. הם אינם רוצים לחצי מחירים מעבר לשליטה. חלקם חושש שאם הכלכלה תצבור יותר מדי מומנטום, הם יצטרכו להעלות את הריביות ביתר אגרסיביות, ולהסתכן בעצירת הצמיחה הכלכלית.

בכירי הפד יקבלו לידיהם עוד דוח תעסוקה חודשי, של מאי, לפני ישיבתם התקופתית הבאה ב-12-13 ביוני. הם צפויים להעלות את הריבית ויפרסמו תחזיות כלכליות ותחזיות ריבית להמשך הדרך. השאלה הגדולה לשווקים היא אם הם יחזו סך של שלוש או ארבע העלאות ריבית השנה.

במארס הריבית כבר הועלתה לטווח של 1.5% עד 1.75%. בשבוע שעבר החליטו בכירי הבנק המרכזי להשאיר את הריבית הזו על כנה.

מועצת נשיאי ונגידי הבנק המרכזי הייתה כמעט חצויה בדעתה שווה בשווה בשאלת העלאות הריבית השנה. חוזי הריבית העתידיים שיקפו שלשום סבירות של 40% שהריבית תעלה השנה ארבע פעמים, לפי חברת CME גרופ.

כריסטינה הופר, אסטרטגית השוק העולמי הראשית של אינבסקו, מעריכה שדוח התעסוקה של יום ו' יניע את בכירי הפד לשקול ארבע העלאות ריבית ב-2018.

ראשי הפד יקדמו ללא ספק בברכה סימנים לכך ששוק העבודה ההדוק מושך אנשים חזרה לעבוד. חלקם של מבוגרים בגילים 25 עד 54 שעובדים נשאר באפריל 79.2% מתוך קבוצת הגיל הזו, קרוב לרמת השיא של יולי 2008, לפני המיתון הכלכלי. זוהי עלייה מ-74.8% בנובמבר 2010, אבל רמה נמוכה בהשוואה לשיא של 80.1% שנרשם בימי הבום באמצע שנות ה-2000.

שאלה אחרת שעומדת בפני הבנק המרכזי היא בכמה להעלות את הריביות בשנתיים-שלוש הקרובות. וויליאמס אמר שלשום שהוא מעריך שבטווח הארוך, ריבית של 2.5% תתאים למדיניות נייטרלית של שמירה על צמיחה יציבה. אבל הוא רמז גם שייתכן שהפד יצטרך להיות אגרסיבי יותר בשלב כלשהו.

עמיתו קפלן אמר שכאשר הריביות יעלו לרמה הנייטרלית שלהן, "נצטרך להיות מאוד מאוד זהירים".

השלכות השפל באבטלה: ערים בארה"ב משלמות לאנשים כדי שיעברו לגור בהן

אם תעברו לעיר המילטון שבאזור, מבטיחה העירייה לשלם לכם 5,000 דולר לפירעון הלוואות הסטודנט שלכם. אתם יכולים גם להגיע למחוז גראנט במדינת אינדיאנה ולזכות ב-5,000 דולר למימון רכישת דירה. אם תחליטו להתיישב בנורת' פאלט במדינת נברסקה, תערוך לשכת המסחר לכבודכם טקס ותגיש לכם צ'ק עם סכום גבוה עוד יותר.

בשלב חדש זה שאליו נכנסה כלכלת ארה"ב, המתאפיין במחסור בעובדים במקום במחסור במקומות עבודה, שואלים אנשי העירייה בהמילטון ובמקומות אחרים את עצמם: למה לא לשלם לאנשים כדי שיעברו לגור כאן?

רעיון זה הולך ומתפשט במקומות שבהם נוצר מחסור חמור בעובדים בגלל הכלכלה החזקה, האוכלוסייה המזדקנת ועזיבתם של עובדים צעירים. לעתים קרובות מדובר במקומות בעלי שיעור אבטלה נמוך וצמיחת שכר גבוהה מהממוצע. זוהי הסיבה לכך שבמקום להציע תמריצים למעסיקים כגון אמזון, מציעות ערים קטנות ברחבי ארה"ב את התמריצים הללו לעובדים - בזה אחר זה.

מייק אולגרן, כלכלן באוניברסיטת דקוטה הדרומית, מכנה את התמריצים הפיננסיים אלה "חוקי הנחלה של ימינו" - התייחסות לחוק מ-1862 שמתוקפו הוענקה קרקע ציבורית למתיישבים שהיו מוכנים לעבור מערבה.

"שיעור אבטלה נמוך נחשב בעיני כולם לדבר טוב, והוא באמת דבר טוב, אבל יש לו גם היבט שלילי", אמר אולגרן. "בסוף אתה נשאר בלי אנשים שיעשו את העבודה".

עוד כתבות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

נטפליקס אכזבה וטסלה הפתיעה: מה צפוי הלילה בדוחות מטא?

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● האנליסטים אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך גם חוששים מגידול בהוצאות החברה בתחום הבינה המלאכותית

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו