מוצרי חלב | בלעדי

סערה בכוס חלב: קרב המחירים שמסעיר את השוק

האם מחירי החלב המפוקחים יתייקרו רגע לפני שבועות? • אחרי שוועדה מיוחדת המליצה להעלות את מחירי מוצרי החלב המפוקחים ב-3.4%, ל"גלובס" נודע כי מנכ"ל משרד החקלאות מתנה בכך גם את העלאת מחיר המטרה שבו רוכשות המחלבות את החלב • תנובה היא הנפגעת העיקרית מאי-העלאת מחירי המוצרים שבפיקוח; ומנגד, הרפתנים ייפגעו מאי-העלאת מחיר המטרה

מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי
מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי

האם מחירי החלב המפוקחים יתייקרו רגע לפני חג השבועות? ועדת המחירים המשותפת למשרדי החקלאות והאוצר המליצה להעלות את מחירם של מוצרי החלב המפוקחים בשיעור של 3.4%. כעת מנכ"ל משרד החקלאות מבקש להעלות גם את מחיר המטרה - המחיר שבו המחלבות רוכשות את החלב הגולמי מהרפתנים - וזאת בתנאי שמחירם של מוצרי החלב המפוקחים יעלה - כך עולה ממכתב ששלח מנכ"ל המשרד, שלמה בן אליהו, לשר החקלאות, אורי אריאל, והגיע לידי "גלובס".

"בחודש יולי אדרש להפעיל את סמכותי לחוק תכנון משק החלב ולפרסם ברשומות את 'מחיר המטרה'. כפי הנראה עתה, מחיר המטרה עתיד לעלות", כותב בן אליהו, ואולם, "במצב הנוכחי לא יהיה נכון מקצועית לאשר את העלאת מחיר המטרה, וזאת לאור העובדה שלא מאמצים, לעת עתה, את המלצת ועדת המחירים לתוספת של 3.4% במחירי מוצרי החלב המפוקחים".

למעשה, מנכ"ל משרד החקלאות מאיים שלא להעלות את מחיר המטרה על-אף שהנוסחה הקבועה של ועדת היישום תדרוש זאת. המשמעות: פגיעה דרמטית ברפתנים, בדגש על הרפתות שבבעלות מושבים קטנים, שבאופן טבעי חלשים יותר באופן יחסי אל מול הקיבוצים הגדולים.

על כן, קורא בן אליהו, להעלות את מחיר המטרה רק לאחר שיעלה גם המחיר המפוקח: אבקשך להכין לשרים צו (...) לפיו ניתן יהיה לעדכן את מחיר המטרה רק כשעדכונו משרת את מטרת החוק להבטיח אספקה סדירה של חלב ומוצריו, תוך הבטחת מחירים נאותים ליצרנים, למחלבות ולציבור...".

במצב הנוכחי, העלאת מחיר המטרה שעתידה להיות ביולי 2018 תפגע בכוונת המחוקק. בימים האחרונים פנה שר החקלאות, אורי אריאל, לשר האוצר, משה כחלון, במכתב שבו הוא מזהיר מפני העלול להתרחש אם המצב הנוכחי במחירים של מוצרי החלב המפוקחים יימשך, כשהוא מבין את הצורך של המחלבות בהעלאת המחירים המפוקחים. ואולם, שר החקלאות גם חושש מייקור מוצרי בסיס, ולכן מציע לשר האוצר לתת למחלבות - יצרניות מוצרי החלב - מענק בגובה הפער שנוצר להן בין ההכנסות במחירים כיום לבין מחיר המטרה לחלב הטרי, שהינו חומר הגלם שלהן. כלומר, לתת למחלבות מענק שנתי של כ-80 מיליון שקל.

בתוך כך, בסוף 2019 יסתיים מתווה לוקר אשר מסדיר את תכנון משק החלב ואת המכסות שהרפתות מקבלות, ומשרדי האוצר והחקלאות יצטרכו לקבוע מחדש את המבנה הענפי, זאת לאחר שבתחילת השנה הנוכחית השיחות בין המשרדים לרפתנים הגיעו לפיצוץ.

milk industry
 milk industry

מאחורי הקלעים במלחמת החלב

יש כמה דברים ברורים בסיפור הזה: תנובה היא הנפגעת העיקרית מאי-העלאת מחירי המוצרים שבפיקוח, במיוחד על רקע העלאת מחיר המטרה (שייקר את חומר הגלם המרכזי). מדוע? היא השחקן הגדול ביותר בשוק החלב עם נתח שוק של כ-50%, במיוחד בקטגוריות המוצרים המפוקחים.

בתדרוך לעיתונאים שנערך בקיץ האחרון, הדגיש מנכ"ל תנובה, אייל מליס, עד כמה ההשפעה הזו על החברה משמעותית: למעלה מ-50% מחטיבת החלב שלה היא במוצרים מפוקחים. כאשר עיקר הפער בין מחיר המטרה שעלה למחיר המפוקח - שמכביד על תוצאות המחלבות - הוא אצל תנובה, שלדבריו של מליס נפגעה בהיקף של כ-80 מיליון שקל בשנה בשל העלאת מחיר המטרה. מדובר בסכום זהה למענק שמבקש שר החקלאות להעניק למחלבות.

כמו כן, ברור שיש כאן שני מהלכים שמובילה המדינה כמפקחת - ייקור החלב הטרי ואי הזזת מחירי מוצרי החלב שבפיקוח. הדבר יוצר חוסר איזון בעייתי למחלבות בטווח הקצר (מרוויחות הרבה פחות ואף מפסידות במוצרים המפוקחים), מה שעלול לגרום להן לשנות את התמהיל ולהסית את הייצור והשיווק למוצרים לא מפוקחים, כדוגמת חלב מועשר, שהם יקרים יותר מאלה שמפוקחים כמו החלב הרגיל.

מנגד, אי-העלאת מחיר המטרה, כפי שמאיים מנכ"ל משרד החקלאות, צפויה לפגוע ברפתנים - בעיקר באלה שמחזיקים ברפתות קטנות (לרוב במושבים), שבהן היעילות התפעולית נמוכה יותר מכיוון שהן מייצרות פחות. כשהרפתנים ייצאו למחות על הקושי שלהם סביר שהלחץ הציבורי יהיה גבוה יותר מאשר מול ענקיות מזון כמו תנובה.

ויש תסריט נוסף בעל סבירות: שר החקלאות מסכים שלאור העלאת מחיר המטרה ואי-העלאת המחירים המפוקחים נוצר קושי אמיתי למחלבות, שעלול לשנות את מערך התמריצים שלהן בשוק החלב (לשים דגש על מוצרי פרימיום לא מפוקחים למול הקטנת היצע במוצרים המפוקחים שחשובים יותר לאוכלוסיות חלשות). לכן השר אריאל אולי רוצה בייקור מחירי המוצרים שבפיקוח, אך מעדיף שלא להיות היחיד שאומר זאת במפורש. לפיכך הוא נותן לשר האוצר אופציה אחרת שאולי אף נועדה להקשות עליו בגלל הפחד מלתת מענק לחברות ענק ובראשן תנובה, ולהביא אותו להיות זה שקורא בעצמו להעלאת מחיר המטרה. כך או כך, נראה שיש הבנה במשרד החקלאות שלא מדובר במתנה פשוטה למחלבות בדמות מענק כי אם בכלי למציאת פתרון לקושי אמיתי. לצד זאת גם ברור שהשרים לא ששים להיתפס ככאלה שמייקרים מוצרי בסיס, ובוודאי ובוודאי רגע לפני חג השבועות שמזוהה יותר מכל עם גבינות ומאכלי חלב, ולכן יש להניח שימנעו מפרסום החלטה עד אחרי החג.

מה הוא מחיר מפוקח?

המחיר שמכתיבה המדינה למחלבות על מכירת מוצרי יסוד כמו חלב טרי, גבינה צהובה, גבינה לבנה ועוד. ועדת המחירים שמשותפת למשרדי האוצר והחקלאות ממליצה במידת הצורך על העלאה או הורדה בהתאם לשינוי במחיר המטרה וגורמים נוספים. הסמכות לחתימה על צווים לשינוי המחיר המפוקח נתונה בידי שרי האוצר והחקלאות

מה הוא מחיר המטרה לחלב?

המחיר שבו מחלבות כמו תנובה, טרה ושטראוס קונות את החלב הגולמי מהרפתנים בהתאם למכסות. הוא נקבע על-ידי ועדת היישום ומאושר על-ידי מנכ"ל משרד החקלאות. מחיר זה מתבסס על נוסחה קבועה שמורכבת בעיקרה על מזון לפרות, ומגורמים משתנים כמו שכר המינימום ועוד. פעם בשנתיים נערך סקר בקרב מדגם מייצג של רפתות, שבמסגרתו נאמדת העלות הממוצעת לייצור ליטר חלב וסל התשומות לייצור. בנוסף, מדי רבעון מתעדכנת העלות בהתאם למחירי התשומות