השופט רוזן נגד סגירת תיקי עבירות מין על סמך בדיקה טלפונית

נציב תלונות הציבור על הפרקליטים אמר את הדברים בעקבות תלונה שהגיעה אליו על גניזת תיק שנסוב על עבירות מין חמורות, כאשר התיק נגנז על בסיס שיחות טלפון בלבד • רוזן דחה עמדת הפרקליטות וקבע כי התלונה מוצדקת

נציב התלונות על הפרקליטות - כב' השופט (דימ') דוד רוזן/  צילום: תמר מצפי
נציב התלונות על הפרקליטות - כב' השופט (דימ') דוד רוזן/ צילום: תמר מצפי

השופט דוד רוזן, נציב תלונות הציבור על הפרקליטים, מתנגד לסגירת תיקים של עבירות מין על בסיס בדיקה טלפונית בלבד.

רוזן בירר לאחרונה תלונה שהגיעה אליו על גניזת תיק שנסוב על עבירות מין חמורות. עורך דין פנה בשם מרשתו, שלדבריו הותקפה מינית לאורך מספר שנים על-ידי הממונה עליה בעירייה במרכז הארץ. הוא טען בשמה כי הבכיר ביצע בה עבירות מין חמורות, תוך ניצול היותה כפופה לו ותוך ידיעה שהיא זקוקה למקום עבודתה ולפרנסתה. בנוסף לכך ביצע החשוד לכאורה עבירות מין נגד 3 עובדות נוספות שהיו נתונות למרותו.

פרקליטות המחוז סגרה את התיק בעילה של חוסר ראיות מספיקות, מאחר שנראה היה באותה עת, על בסיס שיחות טלפון בלבד, כי המתלוננות בפרשה אינן מעוניינות להמשיך את ההליך הפלילי נגד החשוד. לפי עמדת הפרקליטות, מאחר שבתלונה על עבירות מין ישנה חשיבות רבה למצבן הנפשי של המתלוננות וליכולתן לעמוד על דוכן העדים, פעלה הפרקליטות בהתאם למצופה ממנה, עת בחנה עם המתלוננות את יכולתן לעמוד בהליך הקשה של מתן עדות בבית המשפט. הנציב דחה עמדת הפרקליטות וקבע כי התלונה מוצדקת.

הנציב קבע בהחלטתו כי התמונה העובדתית שהצטיירה מבירור התלונה היא קשה. נושא תפקיד ניהולי בעירייה ביצע, לכאורה, עבירות מין חמורות ומכוערות, בצורה שיטתית ולאורך שנים, כלפי עובדות שהיו נתונות למרותו. בסופו של הליך יצא נושא התפקיד הניהולי בעירייה פטור בלא כלום. וזאת, על סמך שיחות טלפון בלבד, בהן נראה היה באותה עת כי המתלוננות מעדיפות שלא להיקרא להעיד בבית המשפט.

יתר על כן, לפי קביעת רוזן במהלך בירור התלונה נגלה כי ההחלטה על סגירת התיק לא נמסרה למתלוננות, וכי רק בשנת 2014, משנדרש עורך הדין לפנות למשטרה ולפרקליטות, הודע לו כי התיק נסגר מספר שנים קודם לכן. כל זאת, בניגוד לחוק זכויות נפגעי עבירה ולהנחיית פרקליט המדינה בנושא.

אם בכך לא די, רוזן מצא כי תיק הפרקליטות הרלוונטי בוער בשנת 2013, ובכך נפגעה זכותן של המתלוננות להגיש ערר על ההחלטה לסגור התיק בעניינן.

לסיכום, לאחר שבדק את התלונה שהוגשה לנציבות בגין סגירת התיק ואופן סגירתו, קבע רוזן כי היא מוצדקת. "התמונה העובדתית שהצטיירה מבירור התלונה היא קשה", כותב הנציב רוזן בהחלטתו, "נושא תפקיד ניהולי בעירייה ביצע, לכאורה, עבירות מין חמורות ומכוערות, בצורה שיטתית מקוממת ולאורך שנים, כלפי עובדות שהיו נתונות למרותו. בסופו של דבר, יצא נושא התפקיד הניהולי בעירייה פטור בלא כלום, וזאת על סמך שיחות טלפון בלבד".

על רקע זה, הנציב המליץ לפרקליט המדינה מספר המלצות שיהיה בהן למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד, לרבות המלצה לקבוע בהנחיות פרקליט המדינה הוראות דווקניות בעניין סגירת תיקים רגישים וביניהם תיקים העוסקים בעבירות מין.