גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בצל האירוויזיון: הכלכלה בפורטוגל קיבלה זריקת מרץ מאירופה

קרן הסל PGAL, המספקת חשיפה לכלכלה הפורטוגלית המתאוששת, מתאימה למי שסבור כי הכלכלה האירופית תמשיך לצמוח בשנים הקרובות ● החולשה של מגזר הבנקים המקומי בולמת את העלאת הדירוג של פורטוגל

הפגנות 1 במאי בליסבון /רויטרס Rafael Marchante
הפגנות 1 במאי בליסבון /רויטרס Rafael Marchante

השבוע מאחרת פורטוגל את תחרות האירוויזיון בפעם הראשונה בהיסטוריה. הניצחון בתחרות הזמר האירופית בשנה שעברה מצטרף לזכייתה של נבחרת הכדורגל הפורטוגלית בטורניר היורו לפני כשנתיים, גם היא בפעם הראשונה בתולדותיה. הזכיות האלה החזירו במעט את הכבוד העצמי, שפורטוגל איבדה בימי משבר החוב האירופי.

בשנת 2011 הייתה פורטוגל על סף פשיטת רגל וניצלה רק בעזרת סיוע בינלאומי. מאז פעלה הממשלה הפורטוגלית לשיקום המשק המקומי. בשנה שעברה הסיר האיחוד האירופי את פורטוגל מרשימת המדינות שנמצאות בסיכון כלכלי.

קרן Global X MSCI Portugal ETF (סימול: PGAL) הוקמה ב-2011 בלב המשבר. הקרן עוקבת אחר מדד MSCI Portugal. מתחילת 2018 הניבה הקרן תשואה של3% מול תשואה שלילית של 1% שהניב מדד המניות האירופי המוביל Stoxx 600.

משבר החוב הפורטוגלי התחיל לאחר שב-2010 שניים מהבנקים הגדולים בפורטוגל הכריזו על פשיטת רגל עקב ההפסדים הקשים שספגו במשבר הפיננסי של 2008. פשיטת הרגל של שני הבנקים חשפה תיבת פנדורה מלאה בהתנהלות שערורייתית של ההנהלה, דיווח שקרי בנתונים החשבונאיים וטיוח ממשלתי במטרה לחלץ את הנהלת הבנק מאחריות.

כדי להתמודד עם קריסת הבנקים הנפיקה הממשלה הפורטוגלית חוב בקצב מהיר יותר מאי פעם. במקביל צמצמה הממשלה את השכר של עובדי המגזר הציבורי והעלתה מסים - פעולות שהובילו לירידה בתל"ג המקומי. הפעולות שנקטה הממשלה העלו את יחס החוב לתוצר, המודד את רמת המינוף של מדינה ביחס לכלכלה, ביותר מ-50% בין השנים 2008 ל-2013, עד לרמת שיא של 130%. כמו כן, שיעור האבטלה בפורטוגל עלה מרמה של 7% לרמה של 17% באותן שנים.

בשנים שעברו מאז, פעלה הממשלה הפורטוגלית, שכבר התחלפה בינתיים, באופן נמרץ כדי לשקם את הכלכלה המקומית. בשנה שעברה האיחוד האירופי הוציא את פורטוגל מרשימת המדינות שנמצאות בסיכון, כך שכעת רק צרפת, ספרד ויוון נמצאות ברשימה זו. זריקת העידוד מהאיחוד האירופי מגיעה לאור העובדה שהממשלה הצליחה להוריד את שיעור הגירעון הממשלתי, משיעור שבו ההוצאות הממשלתיות גדולות מההכנסות, לכ-2.1% -השיעור הנמוך ביותר בפורטוגל מאז שהצטרפה לאיחוד ב-1999.

השיפור בכלכלה הפורטוגלית הגיע הודות לשיפור משמעותי בהשקעות ובתיירות חוץ. למעשה, פורטוגל יצרה לעצמה שם של "פלורידה של אירופה" בשל הפנסיונרים האירופיים הרבים שעוברים לגור בה כדי ליהנות מהשמש ומשיעורי מס נמוכים.

עדיין מתחת לדירוג השקעה

למרות השיפור הכלכלי, נותר תחום הבנקאות נקודת חולשה במדינה. לפי הדוחות הכספיים לשנת 2017, הרווחים של הבנקים הפורטוגליים עדיין נמצאים במגמת ירידה ויש עלייה בשיעור ה-Non Preforming Loans - הלוואות שהבנקים משערים כי לא יוחזרו. סוכנות הדירוג Moody's ציינה את החולשה של מגזר הבנקים כסיבה העיקרית לכך שפורטוגל עדיין מדורגת מתחת לדירוג השקעה.

מדד MSCI Portugal, שאחריו הקרן עוקבת, הוא בעל חשיפה נמוכה מאוד למגזר הבנקים. למעשה, יש רק בנק אחד בין כל 22 החברות שבמדד. החברה הגדולה ביותר במדד היא חברת התשתיות EDP, שמלבד לספק חשמל לתושבי פורטוגל היא בעלת פעילות בספרד, אמריקה הלטינית וסין.

החברה השלישית בגודלה במדד הפורטוגלי של MSCI היא EDP Renovaveis, זרוע האנרגיה המתחדשת של EDP. חברת EDP Renovaveis התחילה להיסחר בעצמה ב-2008, כשחברת האם עדיין בעלת המניות הגדולה ביותר בה.

מלבד שתי החברות האלה, ניתן למצוא גם את חברת הכימיקלים Galp ואת חברת הטלקום NOS בין חמש ההחזקות הגדולות במדד. תחום התשתיות הוא התחום הגדול ביותר בקרן, עם 33% מכלל ההחזקות, ואילו תחום האנרגיה הוא השני בגודלו, עם 23%, ותחום הסחורות שלישי עם 16%. בסך הכל הקרן מנהלת נכסים בהיקף של 50 מיליון דולר, וגובה דמי ניהול שנתיים בשיעור של 0.58%.

חשיפה לפורטוגל יכולה להצדיק את עצמה גם במקרה האופטימי, השורי, וגם במקרה פסימי יותר, הדובי. מצד אחד, קרן הסל מספקת חשיפה לכלכלה המתאוששת של פורטוגל ומתאימה למי שמאמין כי הכלכלה האירופית תמשיך לצמוח גם בשנים הקרובות. לחברות הפורטוגליות פעילות הן בשווקים האירופיים השונים, בעיקר בספרד ובצרפת, והן בשווקים המתעוררים.

מצד שני, עיקר החברות בקרן מגיעות מתחומים הנחשבים בטוחים יותר, של תשתיות ואנרגיה, שבאופן היסטורי מציגים תשואות עדיפות בשלבים הסופיים של המחזור העסקי.

הכותבים הם מנכ"לית משותפת של בנק ההשקעות אופנהיימר ואנליסט בבנק ההשקעות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

קרן הסל Global X MSCI Portugal ETF

■ סימול: PGAL
■ שנת הקמת הקרן: 2011
■ דמי הניהול: 0.58% בשנה
■ היקף נכסים מנוהלים: 50 מיליון דולר
■ תשואה מתחילת 2018: 3%
■ מגזרי החזקות עיקריים: תשתיות (33%), אנרגיה (23%), סחורות (16%)

עוד כתבות

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

דירות בשכירות בשדרות וושינגטון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

במקביל לעליית האינפלציה: יש מוקש ושמו מחירי השכירות

העלייה במחירי השכירות מגיעה, ולא במקרה, במקביל לעלייה חדה באינפלציה. מחירי שכר הדירה מהווים כרבע ממשקל מדד המחירים לצרכן ● אבל במשרד האוצר ממשיכים להתעלם מהסוגיה הבוערת

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב