הרחוב האיראני מדבר: המטבע הלאומי צנח ב-30% ביומיים

המסחר בבורסת טהרן נפתח דווקא בעליות קלות, הרשתות החברתיות תוססות ואיראנים רבים מביעים תמיכה בטראמפ • האם זה אומר שצפויה הפיכה בקרוב? סביר להניח שלא

חסן רוחאני נשיא איראן / צילום: רויטרס
חסן רוחאני נשיא איראן / צילום: רויטרס

מחירו הלא רשמי אך האמיתי של דולר אחד האמיר הבוקר בקרב סוחרי מטבע החוץ בטהרן והגיע ל-75 אלף ריאל איראני, שערו הנמוך ביותר אי פעם. זאת לאחר שאתמול נסחר בעשרת אלפים ריאל פחות, ושלשום בעשרים אלף פחות. צלילה של קרוב ל-30% ב-48 שעות. השער הרשמי הוא 42 אלף ריאל. הרחוב האיראני, זה שמגיב מיידית ומהבטן ומהווה אינדיקציה לבאות, אמר את דברו.

והרחוב גם מדבר, הרשתות החברתיות תוססות, ועל אף החשש ממעקב השלטונות וסימון המתנגדים, האשטאג פופולרי במיוחד בטוויטר של האיראנים מאמש הוא Thankyoutrump#, והוא נפוץ במיוחד בקרב אלה המקווים כי חידוש העיצומים יביא בסופו של דבר לקריסת המשטר האסלאמי. רבים אחרים חוששים מהשלכות חידוש העיצומים, ובקרב תומכי המשטר טראמפ סופג כמובן נאצות, ועימו נתניהו המוצג כמי שמושך בחוטים השל הממשל האמריקאי.

האם זה אומר שצפויה הפיכה בקרוב? סביר להניח שלא, גם בגלל עוצמת הכוח הצבאי הנאמן למשטר, וגם כי בטהרן מקווים כי האירופים יוציאו אותם מן המיצר הכלכלי. המסחר בבורסה בטהרן נפתח דווקא בעליות קלות, ובצהריים התייצב כמעט ללא שינוי. היקף המסחר נמוך הרבה יותר מכרגיל. עמדת המתנה.

בחלונות הגבוהים התחדש ביתר שאת המאבק בין מצדדי ההסכם, הנשיא חסן רוהאני ושר החוץ מוחמד זריף, למתנגדיו, אנשי הקו הנוקשה. כותרת העיתון השמרני "קייהאן" אמרה הבוקר: "טראמפ קרע את ההסכם לגזרים, עכשיו תורנו לעשות כן".

כמה מחברי הפרלמנט בטהרן הציתו את דגל ארצות הברית במהלך ישיבה, לקול תרועות חבריהם (הדגל אגב מיאן להידלק ולכן הם השליכו אותו לרצפה ודרכו עליו) וקריאות "מוות לאמריקה". רוהאני וזריף פרסמו הודעות ולפיהן יחל מהלך דיפלומטי באירופה ובסין, השותפות האחרות להסכם, כדי לבחון אם מחויבותן של אלה להסכם תמנע את הנזק הכלכלי הצפוי מהעיצומים המחודשים של ארה"ב.

באווירה השוררת במסדרונות הממשל יקשה עליהם לנהל משא ומתן כלשהו לשינוי ההסכם ובוודאי לוויתורים. רוהאני נבחר לפני שנה לקדנציה נוספת, וברוב גדול, לכן מעמדו עדיין איתן, והשמרנים ינסו לשכנע את המנהיג הרוחני האייטוללה חמנאי ללחוץ על הנשיא וממשלתו לסגת מההסכם כליל ולהחריף את הצעדים הצבאיים, ואולי גם לחדש את תוכנית הגרעין.

משא ומתן יתקיים כנראה בתיווך האירופים, ונשיא צרפת עמנואל מקרון בראשם. האמריקאים יעבירו את הדרישות להחמרת הפיקוח על מתקני הגרעין, השמדת סרקזות (צנטריפוגות), הגבלות על תוכנית הטילים ובעיקר צמצום תמיכתה של איראן בארגוני הטרור האזוריים. מחלקת המדינה האמריקאית הודיעה כי היא פתוחה לכך, אבל המכשול העיקרי יישאר בדמות מצדדי הקו הנוקשה בטהרן. סגן יו"ר הפרלמנט, עלי מוטאהארי, אמר כי למו"מ מול אירופה ניתנו חודש-חודשיים לכל היותר, והדרישה היא כי יתר החותמות על ההסכם יספקו רשת ביטחון כלכלית שתפצה על העיצומים האמריקאיים.

לו יכלו במדינות ערב הסוניות להודות פומבית לראש הממשלה נתניהו סביר שהיו עושות כן, ומי יודע, אולי הגיעו ברכות ותודות בערוצים החשאיים שיש בין ישראל לבינן.

סעודיה היא המברכת העיקרית על ההסכם, והראשונה לעשות כן אחרי ישראל. ציוציו של שגריר סעודיה בוושינגטון, חאלד בן סלמאן, שבהם הביע תמיכה בהחלטת טראמפ זכו לעשרות אלפי שיתופים, והנשיא האמריקאי מככב בכותרות העיתונים הבוקר בריאד.

הסעודים ועימם איחוד האמירויות ובחריין דורשים כעת מהאירופים כי לא ינסו להמעיט מעוצמת העיצומים האמריקאיים ולא יספקו רשת ביטחון כלכלית לאיראן. דרישה מהותית ומיידית של סעודיה היא ניתוק הקשר בין איראן לארגוני מורדים באזור ובעיקר המורדים החות'ים בתימן. הבוקר שיגרו המורדים האלה שני טילים בליסטיים לעבר סעודיה, טילים שקיבלו לפי הדיווחים מאיראן. אחד מהם יורט והשני נפל בשטח פתוח.

מצרים, מרוקו, לוב ועוד מדינות ערב מבקשות לצמצם את השפעת איראן התומכת בכמה וכמה ארגונים אסלאמיים מערערי יציבות באזור. טביעות האצבע של משמרות המהפכה לא מוגבלות לסוריה ולתימן; ארגוני מורדים בלוב מקבלים תמיכה כספית ונשק ופועלים גם במדינות המגרב האחרות, ומצרים חושדת כי איראן מגבה גם את ארגוני הטרור הפועלים בסיני.