הקבלנים: "חיים כץ הוא שר הקנסות. נפציץ את בתי המשפט"

לדברי נשיא התאחדות הקבלנים רוני בריק, בעקבות המאבק של שר העבודה והרווחה בתאונות הבנייה "פקחים שולחים קנסות מופרכים לקבלנים בכל רחבי הארץ מבלי שנכנסו בכלל לאתרי הבנייה" • בכירים במשרד העבודה: "הקבלנים ימשיכו לשלם מכיסם עד שיפנימו שלא משתלם להתרשל"

ח``כ חיים כץ / צילום: איל יצהר
ח``כ חיים כץ / צילום: איל יצהר

"השר חיים כץ בחר בפיתרון פופוליסטי לטיפול בבעיה של תאונות עבודה באתרי הבנייה", כך אמר הבוקר (ה') נשיא התאחדות בוני הארץ רוני בריק. "הפיתרון של ענישה וקנסות הוא פיתרון נח וקל מידי, שלא צריך להתאמץ להשקיע בו, ועם הפיתרון הזה השר חיים כץ בטוח בעצמו, והוא חוזר הביתה לישון כשנח לו. במקום לגייס קבוצה גדולה של פקחים, להכשיר אותם בנושא בטיחות בענף הבנייה, במקום להגדיר יעדים מרחיקי לכת בתחום הכשרה מקצועית לנושא הבטיחות, השר חיים כץ המציא תפקיד חדש מינואר 2018 שנקרא 'ממונה עיצומים'. ועם התפקיד הזה שר הקנסות הולך במסדרונות הכנסת מאושר. מאושר אחרי שהוא העביר את הפקחים שלו מענף התעשייה לענף הבנייה".

לדברי בריק, הפקחים מחלקים בכל יום קנסות מופרכים מבלי שנכנסו בכלל לאתרי הבנייה. "אני אומר לך השר כץ, שקנסות לא ישפיעו על נושא הבטיחות וחלק גדול מהקנסות מצוץ מהאצבע. קבלנים מכל הארץ מדווחים על פקחים שמצלמים מהקרקע קומות גבוהות ומדווחים על חוסר ציוד שבחיים לא היו יכולים לקרות מהקרקע. קבלן שלח אליי קנס שקיבל מפקח על נעלי עבודה לא תקינים של פועל בקומה 10. איזה אדם יכול לראות מקומת קרקע איזה נעליים יש לפועל בקומה 10? אני מקבל דיווחים וצילומים בגינם פקחים נותנים קנסות כשהם בכלל לא נכנסו לאתר. השר חיים כץ מתגאה בעשייה שלו, שאין בה דבר לקידום נושא הבטיחות, ואני מודיע לו שאנחנו לא מתרגשים". בתי המשפט יהיו מפוצצים בתביעות משפטיות, ולא יעמדו בעומס".

בריק הוסיף כי לשיטתו, כץ לא בוחר בפיתרון הנכון: "אדוני השר חיים כץ, כך לא מצילים חיי אדם. נכון שהכל מתחיל מחינוך, מלמטה, אבל מקנסות זה לא יקרה. ללא השקעת ענק במערך פיקוח ואכיפה, ותקצוב סגור לנושא בטיחות בכל פרויקט ציבורי שעליו הקבלנים לא יתחרו, לצד הכשרות והשקעה ממשלתית וללא אפשרות ענישה של עובדים סוררים כמו שמענישים קבלן סורר, לא יקרה כלום. אם לא יהיה שינוי תרבותי אמיתי בתחום העבודה, לצערי לא יהיה שינוי במספר הנפגעים, ואנחנו כן רוצים להחזיר את העובדים שלנו בשלום הביתה".

גורמים בכירים במשרד העבודה והרווחה הגיבו לטענות של בריק: "בתחילת הדרך כאשר החליט השר להתקין תקנות, אמר בריק שהשר כץ מקשקש בזנב, ועכשיו במקום לקחת אחריות לכאוס באתרי הבניה, בריק בורח שוב ושוב מהאחריות הבסיסית לשלום העובדים. הקנסות לא נועדו לענישה, אלא ליצירת ההרתעה המתבקשת בענף הבנייה והתקנה כפי שאושרה בכנסת היא להטיל קנסות על הפרות משמעותיות בלבד. האחריות לחיי העובדים מוטלת על הקבלנים והיזמים וכדאי לו לבריק להפנים שהמציאות השתנתה ויש מי שמפקח על הרשלנות הפושעת באתרי הבנייה. היזמים והקבלנים ימשיכו לשלם מכיסם עד שיפנימו שלא משתלם להתרשל״.