ירושלים 2019? איפה נוכל לארח את האירוויזיון הבא

רון חולדאי הודיע כי תל-אביב לא תארח את האירוויזיון בשנה הבאה • ירושלים לאחר אירוח הג'ירו יכולה לארח גם את האירוויזיון

נטע ברזילי, אירוויזיון 2018 / צילום: רויטרס
נטע ברזילי, אירוויזיון 2018 / צילום: רויטרס

הזכייה של נטע ברזילי בתחרות האירוויזיון אמש עוררה, באופן טבעי, חרושת של שמועות לגבי מיקום האירוע בשנה הבאה. כך או כך, רון חולדאי, ראש העיר של תל-אביב-יפו, מיהר לבשר שהוא אינו מתכוון לארח את האירוע בעיר תל-אביב; בדוברות עיריית חיפה אמרו שבוחנים את הנושא; ובעיריית ירושלים, שמציינת היום את יום ירושלים, אמרו שזה אמנם קצת מוקדם, אבל להם זה ברור שהאירוע יתקיים בעיר. לדברי רונית מדוברות העירייה, האפשרויות הן היכל הפיס ארנה, שבו 11,600 מקומות, או אצטדיון טדי, שבו כ-31,000 מקומות.

ליאור שילת, מנכ"ל מכון ירושלים למחקרי מדיניות, המוסד המפרסם מדי שנה שנתון סטטיסטי הבוחן מגמות דמוגרפיות, חברתיות וכלכליות, טוען כי הבחירה בירושלים היא ברורה, וכי העיר ערוכה היטב ומתאימה לאירוע: "צריך לזכור שאירועים בינלאומיים לא זרים לירושלים, והג'ירו הוא דוגמה מצוינת. מעבר לעובדה שהג'ירו הוזנק בירושלים, הפתיחה העולמית של הג'ירו הייתה כאן. כולם הגיעו לכיכר ספרא".

אצטדיון טדי / צילום: שאטרסטוק
 אצטדיון טדי / צילום: שאטרסטוק

האם העיר ערוכה מבחינת תשתית מלונאית? "התשובה היא חד-משמעית כן. כיום יש בירושלים 13,510 חדרי מלון. בעיר יש עוד 16 בתי מלון בתהליכי בנייה, שהם 1,470 חדרים. ב-2017 היו בירושלים 500 כנסים, מתוכם, 2053 כנסים בינלאומיים. שנה שעברה הייתה שנת שיא מבחינת תיירות נכנסת. מספר האורחים במלונות היה 1,650,000 ומספר הלינות 4.5 מליון. זה 19% מכלל הלינות בישראל. בין 2016 ל-2017 היה גידול של 22%. זה גידול מטורף, והוא מתייחס רק למלונות ולא לאירוח בairbnb, תופעה שהיא עכשיו בשיאה".

מה זה יעשה לעיר? האם לאירוויזיון או לג'ירו יש משמעות כלכלית עבור העיר? "אנחנו יודעים שמדינות שארחו את הג'ירו בשנים הקודמות דיווחו על עליה בתיירות הנכנסת. אנחנו לא יודעים לומר עדיין על השפעת הג'ירו, כי הוא התקיים אך לפני שבוע. אין ספק שאירוע בינלאומי גדול, שמביא מסה גדולה ומרכז תשומת לב, משפיע על התיירות. מה גם שירושלים מכוונת מאד לתיירות מאירופה. כל העניין של פתיחת השמיים מאפשר לנחות בנתב"ג. וחוץ מזה, שיש סבירות גדולה שתהיה עד חודש מאי הבא רכבת לירושלים, ואז ניתן יהיה להגיע במהירות למרכז העיר. ירושלים תפורה לתיירים שילכו על זה. האירוויזיון חשוף לקהל המטרה שיגיע לירושלים".

בנייני האומה בירושלים / צילום: שאטרסטוק
 בנייני האומה בירושלים / צילום: שאטרסטוק

ירושלים ידועה כעיר דתית ודי שמרנית. ההתנכלויות האלימות למצעד הגאווה, וגם לפרסומת החוצות לתאטרון החאן לא נשכחו. אתה חושב שירושלים תדע להתמודד עם הקהל שמגיע לתחרות, שמורכב בחלקו הגדול מגייז?

"קודם כל, מצעד הגאווה עבר בשקט בשנתיים האחרונות וצעדו בו עשרות אלפי אנשים. אנשים שיבואו לירושלים יתפלאו לגלות שהעיר הזאת תקדם כל אורח בברכה".