כישלון נוסף למכרז מחיר למשתכן באופקים

מכרז עם 493 יח"ד בעיר נכשל בפעם השנייה, לאחר ששום הצעה לא הוגשה • היזמים: הביקושים ירדו דרמטית, הזכאים מעדיפים פרויקטים במרכז

שרשרת הכישלונות של מכרזי מחיר למשתכן בפריפריה נמשכת. אחרי מספר מכרזים שנכשלו לאחרונה, כעת נכשל מכרז גדול בעיר אופקים. המכרז כלל חמישה מגרשים שונים בשכונת חורשת נוח שבהם הוצעו 493 יחידות דיור, 344 מהן דירות מוזלות לזכאי מחיר למשתכן והשאר, 149, דירות למכירה בשוק החופשי. זו הפעם השנייה שהמכרז נכשל; בשתי הפעמים לא הוגשה אף הצעה לאף אחד מהמגרשים. גורמים הבקיאים במכרז ובעיר אופקים מסבירים כי הבעיה הגדולה ביותר במכרז היא עלות הפיתוח הגבוהה במגרשים השונים ואף מלינים על היחלשות משמעותית בביקוש מצד הזכאים.

"עלויות הפיתוח במכרז גבוהות מאוד וזו בעיה קשה במכרז", כך מסביר יגאל קרני, בעלי חברת מגידו י.ק. שבונה נכון להיום למעלה מ-400 יחידות דיור במסגרת מחיר למשתכן באופקים. "במכרז הזה ניסו כבר להעלות את המחיר למקסימום כמעט, אבל זה לא יפתור את הבעיה כי הפיתוח עדיין יקר. במקביל, יש עוד בעיות במכרז, כמו שטח מסחרי של כמה מאות מ"ר וגם תקני החניות שקשורות לשטח המסחרי ומעמיסות על הפרויקט".

מרכזים שנכשלו לאחרונה בפרפריה במחיר למשתכן
 מרכזים שנכשלו לאחרונה בפרפריה במחיר למשתכן

במקביל, קרני גם מצביע על תופעה נוספת באופקים שמעידה עד כמה הביקוש למחיר למשתכן בפריפריה נחלש לא רק מצד הקבלנים והיזמים אלא גם מצד הזכאים: "אני בונה לא מעט מחיר למשתכן בעיר. בהגרלה הראשונה היו לי 6,000 נרשמים אבל בהגרלה האחרונה היו כבר רק 100 זכאים. זה משמעותי, הביקושים ירדו דרמטית. הבעיה המרכזית היא התחרות שנוצרה בתוך מחיר למשתכן בין המרכז לפריפריה. הזכאים מעדיפים בבירור את הפרויקטים במרכז, שם ההנחות גדולות של 400-500 אלף שקל לדירה על פני פרויקטים בפריפריה שם מדובר בהנחה של כ-200 אלף שקל. והבעיה הגדולה יותר היא שבמרכז מדובר רק על קומץ של דירות מוזלות שלא נותן פתרון אמיתי".

לגבי היוזמה החדשה של קבינט הדיור לאפשר מתן מענקים גם למשפרי דיור במחיר למשתכן בפריפריה סבור קרני שמדובר במהלך נכון וחשוב: "זה מאוד יעזור המענקים. זו הדרך לפתח את הפריפריה, כי יבואו אנשים וזה יוביל לפעילות כלכלית. אין דרך אחרת".

מטה הדיור אישר הצעת החלטה בקבינט הדיור שבמסגרתה נקבע כי גם משפרי דיור יוכלו לקבל את המענקים של תוכנית מחיר למשתכן בפריפריה שעומדים על 40-60 אלף שקל (תלוי ביישוב). עד כה, רק הזכאים מחוסרי הדיור היו זכאים למענק זה, והאפשרות גם למשפרי דיור ליהנות מהם עשויה להגדיל את הביקוש מצד קהל זה, אך זאת רק אם כל הזכאים מחוסרי הדיור לא מימשו את זכותם לרכוש דירה מוזלת.

עוד נציין כי מיעוט המכרזים שנסגרים בהצלחה במסגרת מחיר למשתכן והכישלונות החוזרים בפריפריה עשויים גם ליצור בעיה נוספת למטה הדיור ומשרד הבינוי והשיכון. כדי לפתוח הגרלה גדולה נוספת, יהיה על האחרונים לאסוף כמות מספקת של יחידות דיור, אולם בקצב הנוכחי הדבר יארך זמן רב יותר. בנקודה זו נזכיר כי ההגרלות הגדולות, מעבר להיותן הזדמנות לזכאים, פועלות גם במישור הפסיכולוגי ומצננות את הביקושים בכלל השוק. זו אחת הסיבות העיקרות למיעוט העסקאות בענף כולו בשנה וחצי האחרונות, ומסיבה זו במטה הדיור ובמשרד הבינוי והשיכון רוצים להמשיך עם ההגרלות הגדולות ומנסים ליצור היצע מספק.

ארבע הצעות במכרז ברמלה

בתוך כך, במרכז הארץ מכרזי מחיר למשתכן ממשיכים להיסגר בהצלחה. כך, מכרז במערב העיר רמלה לבניית 198 יחידות דיור, 139 מתוכן מוזלות לזכאי מחיר למשתכן והשאר למכירה בשוק החופשי, גרר ארבע הצעות שונות מצד קבלנים ויזמים. החברה שזכתה לבסוף במכרז היא אפי קפיטל, שהצעתה הייתה הנמוכה ביותר - 9,039 שקל למ"ר. מחיר המקסימום במכרז עמד על 9,171 שקל למ"ר.