גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוח המפרקים הזמניים: מנהלי שורט טרייד ביצעו הונאת פונזי

לפי הדוח, מנהלי החברה סחרו במניות קנאביס שכלל לא ניתן לסחור בהן ● הדוח מתאר את קריסת שורט טרייד מנקודת מבטו של הבעלים שלומי נוימן, הקושר בין איש שוק ההון איציק שרם למצגי-השווא שהציג ללקוחותיו ● עורכת דינו של שרם: "שמו שורבב לפרשה למרות שהוא נפל בה קורבן"

המפרק עמית פינס / צילום: איל יצהר
המפרק עמית פינס / צילום: איל יצהר

"לפי המידע שנמסר למפרקים הזמניים, חברת שורט טרייד נקלעה לחדלות פירעון לאחר שככל הנראה נתנה מצגי-שווא כלפי קבוצת משקיעים ביחס לסחירות של מניות חברה בשם OWCP אשר עסקה בתחום הקנאביס" - כך כותבים המפרקים הזמניים של חברת שורט טרייד, עורכי הדין עמית פינס ומיכאל חינצ'ין, בדוח שהגישו היום (ד') לבית המשפט.

בדוח מתארים המפרקים את סיפור הקריסה של החברה מנקודת מבטו של בעל החברה, שלומי נוימן, אשר קושר בין איש שוק ההון איציק שרם למצגי-השווא שהציג ללקוחותיו.

לפי המידע שנמסר למפרקים הזמניים, החברה נקלעה לחדלות פירעון לאחר שככל הנראה נתנה מצגי-שווא כלפי קבוצת משקיעים ביחס לסחירות של מניות חברה בשם OWCP אשר עסקה בתחום הקנאביס, כאמור. בשל קשיים ביורוקרטים ומשפטיים, ככל הנראה, לא הצליח נוימן לגרום לכך כי ניתן יהיה לסחור במניות החברה, אלא שבעקבות לחצים שהופעלו עליו על-ידי קבוצת המשקיעים, מסר להם מידע כוזב, לפיו ניתן לסחור במניות, ובהתאם "קיבל" מהם פקודות מכירה לגבי המניות, אשר לפי דיווחיו לאותה קבוצת משקיעים, ביצע אותן בפועל (בעוד שבפועל כאמור לא ניתן היה לסחור במניות).

כתוצאה מהתנהלות זו, לטענת נוימן, לקבוצת המשקיעים נוצר לכאורה רווח וירטואלי בהיקף של כ-11 מיליון דולר וכנגדו "חוב" של החברה כלפיהם באותו סכום. 

קבוצת המשקיעים דרשה לממש את השקעתה, אולם מכיוון שהמניות לא נרשמו למסחר, החברה, באמצעות בעל השליטה, שילמה לאותם משקיעים (שהיו לקוחות החברה והוספו על-ידי בעל השליטה כנהנים בחשבונות) מכספים אשר היו אותה שעה בחשבונות החברה - שהם כספי לקוחות אחרים, שכן כאמור, בפועל לא נצברו כספים כלשהם בחשבונות החברה לזכותה של קבוצת המשקיעים. התנהלות זו עומדת בבסיס הונאות "פונזי" או בשמן הנוסף הונאות "פירמידה".

בעקבות התנהלות זו, נכתב בדוח המפרקים, נוצר הפסד שבעקבותיו חלק מהברוקרים עמם החברה עבדה החלו לסגור פוזיציות על-מנת לכסות את החוב אליהם ולא אפשרו עוד ללקוחות החברה להזרים הוראות מכירה או קנייה, דבר שהביא לקריסת החברה.

המפרקים מבהירים כי "מדובר בממצאים ראשוניים שמבוססים ברובם על גרסת בעל השליטה, ואין באמור לעיל כדי לקבוע מסמרות והמפרקים הזמניים שומרים על זכויותיהם וטענותיהם כלפי כל הנוגעים בדבר".

ואולם, גרסה ראשונית זו היא הבסיס לחקירתו של נוימן ולמעצרו של שרם. אתמול (ג') הותר לפרסום כי מפלג הונאה בימ"ר ירושלים פתח ביום ראשון בחקירת פרשת שורט טרייד בחשד לביצוע עבירות הלבנת הון, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עבירות בניירות ערך, רישום כוזב ועבירות נוספות. 

שלומי נוימן / איור : גיל ג'יבלי

המעצרים של נוימן, הבכיר הנוסף בחברה ושרם בוצעו לאחר שהוגשו מעל 80 תלונות כנגד נוימן ושורט טרייד בתחנות המשטרה ברחבי הארץ בגין הונאה ומרמה. החברה, הרשומה באיי הבתולה הבריטיים, הציעה שירותי פלטפורמת מסחר מול הבורסה האמריקאית, ולה היו סניפים בישראל בירושלים ובני-ברק.

מהחקירה עד כה עלה כי הדרכים לגיוס הלקוחות היו במסגרת שיתוף-פעולה עם מכללות שהציעו קורסים ללימודי מסחר בשוק ההון. המכללות הפנו תלמידיהם להשקיע דרכם את כספם.

נוימן, שנעצר ביום ראשון, הובא להארכת מעצרו בבית המשפט, ומעצרו הוארך עד לתאריך 22.5.18. שרם נעצר שלשום (ב') בנתב"ג עם שובו לארץ מנסיעה, נחקר ושוחרר בתנאים מגבילים לביתו. לגרסת נוימן, כאמור, הוא נטל מכספי לקוחותיו על-מנת להעביר לשרם כספים, בעקבות לחצים ואיומים שהופעלו עליו מצד שרם. שרם נחקר על הלחצים לכאורה שהפעיל על נוימן, אך טוען מצדו כי היה לקוח של החברה ואחד מקורבנותיו של נוימן, ולא היה מודע כלל לתרמית שבוצעה, אם בוצעה.

עורכת דינו של יצחק שרם, מיכל רוזן-עוזר ממשרד חן, יערי, רוזן-עוזר, מסרה בתגובה: "עם חזרתו ארצה תושאל מר יצחק שרם על-ידי משטרת ישראל, ענה לכל שאלות חוקריו ושוחרר לביתו. מבלי להיכנס לגופם של דברים, יצוין כי לצערו ולתדהמתו של מר שרם, שורבב שמו לפרשה, למרות שהוא נפל בה קורבן, ונגזלו ממנו כספים. מר שרם סומך על המשטרה שתעשה את מלאכתה נאמנה".

הרקע לדוח ולחקירה כאמור הוא סיפור קריסתה של חברת שורט טרייד. בראשית החודש הגישו מספר משקיעים בקשה לפירוק החברה, תוך שהן מעלים טענות חמורות לתרמית ולגזילת כספם. בית המשפט מינה את עורכי הדין פינס וחינצ'ין למפרקים הזמניים של החברה, ואלה החלו לחקור את נסיבות הקריסה.

בדוח שהגישו היום מפרטים המפרקים את הפעולות שביצעו עד כה, ובהן חקירות של נושאי משרה בחברה (בעל השליטה; הסמנכ"ל; מנהל חדר העסקאות), פניות לבנק מזרחי בו נוהלו חשבונות של החברה וכן את היקף הלקוחות, החובות והנכסים.

החברה היא חברה זרה שהתאגדה באיי הבתולה הבריטיים ואינה רשומה כחברה זרה בישראל, הגם שחלק הארי מלקוחותיה, כמו גם מפעילותה, הוא בישראל. מהדוח שהגישו עורכי הדין פינס וחינצ'ין עולה כי מספר הלקוחות של החברה מוערך בסדר גודל של כ-1,200 עד כ-2,700 לקוחות, ישראלים וזרים.

נכסי החברה מוערכים על-ידי המפרקים בסך של כ-750 אלף דולר בניירות ערך אמריקאים (על-פי שוויים הנוכחי), המוחזקים בבנק בלוקסמבורג וכן סך נוסף של 100 אלף דולר, המהווה את יתרת הזכות של החברה אצל הברוקר בארה"ב.

המפרקים הזמניים מציינים כי "על-פי הממצאים הראשוניים ומידע שנמסר מבעל השליטה ומהסמנכ"ל, עולה כי פעילות החברה התאפיינה בעירוב לכאורה בין ישויות משפטיות שונות, כך שייתכן שחלק מנכסי החברה אינם רשומים על-שמה, לרבות הנכסים".

עוד עולה מהדוח כי חובות החברה מוערכים בסך של כ-10.5 מיליון דולר ללקוחות החברה, ואולם ממידע שהגיע מנוימן עצמו, טרם הוגשו תביעות חוב בתיק, וייתכן שהחוב יתברר כגבוה יותר.

המפרקים מציינים בדוח כי "החקירה המשטרתית שנפתחה בעניינה של החברה וכניסתן של הדמויות הראשיות בפרשה למעצר מקשות לעת הזו על המפרקים הזמניים להשלים את פעולות החקירה שבהן החלו".

המפרקים מוסיפים כי מהבדיקות הראשוניות עולה כי למעשה מעורבות בפרשה דנן, במידה כזו או אחרת, מספר ישויות משפטיות שטיב הקשר ביניהן טרם התברר מטעמים מובנים של קוצר הזמן.

"כך למשל, מבדיקה ראשונית עולה כי כל ההיבטים התפעוליים של החברה (למשל: דמי השכירות של המשרדים, העסקת עובדים וכו') לא בוצעו על-ידי החברה, אלא על-ידי בעל השליטה באמצעות 'עוסק מורשה' שניהל על-שמו. דוגמה נוספת - חלק מהחשבונות הזרים נפתחו על-שם חברת שורט טרייד, הגם שמדובר בלקוחות החברה. חלק מהסכמי שיתוף-הפעולה עם המכללות השונות נעשו בין המכללות לבין בעל השליטה באופן אישי או בין המכללות לבין חברת שורט טרייד, הגם שבשני המקרים מדובר בלקוחות שהופנו, לכאורה, לחברה".

עוד עולה מהדוח כי רוב לקוחות החברה הגיעו לחברה כתוצאה משיתופי-פעולה שהיו לחברה עם מכללות שונות שהעבירו קורסים בתחום שוק ההון. "שיתוף-הפעולה התבסס על תשלום עמלה למכללה בגין הפניית לקוחות. לשלמות התמונה נציין כי בפועל ניתנה ללקוחות האפשרות לסחור במינוף של עד 1 ל-4. דהיינו, על כל שקל שהלקוח הפקיד, הוא הורשה ליתן הוראת קנייה של עד 4 שקלים", נכתב בדוח.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה חיובית • דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● המניות הדואליות חוזרות עם פער חיובי ● טסלה פיספסה את התחזיות אך המניה זינקה במסחר המאוחר, תאיץ השקת דגמים מוזלים ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30 ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אמיר כהנוביץ' / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו-פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"