קרן טנא מביעה אמון במניה החבוטה של אבן קיסר

רכשה מניות בכ-18 מיליון דולר בשבוע האחרון • גם אחרי התאוששות מסוימת בשבוע האחרון, מניית אבן קיסר עדיין נמוכה ביותר מ-30% מרמתה בתחילת השנה

אריאל הלפרין / צילום: יונתן בלום
אריאל הלפרין / צילום: יונתן בלום

לפני פחות משבועיים צנחה מניית אבן קיסר  בכ-30%, לאחר שהחברה פרסמה דוחות חלשים לרבעון הראשון והורידה את התחזית השנתית שלה. כעת מתברר שבזמן שהמניה נפלה לשפל, קרן הפרייבט אקוויטי טנא - בעלת השליטה בחברה במשותף עם קיבוץ שדות ים - רכשה מניות בשוק הפתוח.

מדיווח שהעבירה קרן טנא, אותה מוביל אריאל הלפרין, לרשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC), עולה כי הקרן רכשה מניות אבן קיסר בהיקף כולל של כ-18.3 מיליון דולר. הרכישות בוצעו ככל הנראה בשבוע השני של מאי, במשך 4 ימי מסחר ובמחירים ממוצעים של 12.9-14.5 דולר למניה. לפי הדיווח, הקרן והקיבוץ מחזיקים כעת יחד ב-37.2% ממניות החברה, לעומת 33.3% קודם. הקרן מחזיקה ישירות בכ-4.3 מיליון מניות (כולל אופציות).

ביום שישי, אחרי התאוששות מסוימת במניה במהלך השבוע האחרון, מחירה נקבע על 15.15 דולר, המשקף לחברה שווי של 520 מיליון דולר. עם זאת, מניית אבן קיסר עדיין נמוכה ביותר מ-30% מרמתה בתחילת השנה וביותר מ-60% לעומת מחירה לפני כשנה.

אבן קיסר, שעוסקת בייצור משטחי קוורץ, שמשמשים למשל במטבחים ובחדרי אמבטיות, מתנהלת כיום ללא מנכ"ל קבוע. המנכ"ל הקודם, רענן זילברמן, עזב במפתיע לפני מספר שבועות אחרי כשנה בתפקיד, ולאחר שלא הצליח להביא למפנה בתוצאות העסקיות של החברה.

קרן טנא, שמוביל הלפרין, חזרה להשקעה בחברה בספטמבר 2016, כשרכשה מניות מקיבוץ שדות ים תמורת 43.5 מיליון דולר ולפי מחיר של 43.5 דולר למניה, וקיבלה גם אופציה לרכישת מניות נוספות תוך חמש שנים.

הקרן, שהיא אחת מקרנות הפרייבט אקוויטי המובילות בישראל ומתמחה בעיקר בחברות תעשייה קיבוציות, הייתה המשקיעה החיצונית הראשונה באבן קיסר, בשנת 2006. ב-2013, כשנה אחרי ההנפקה, הקרן מימשה את רוב החזקתה במסגרת הצעת מכר, לפי מחיר של 23.25 דולר למניה ובתמורה כוללת של כ-186 מיליון דולר. בסך הכול, הקרן סיכמה לעצמה "בסיבוב הראשון" באבן קיסר השקעה מוצלחת במיוחד עם תשואה של כמעט פי 5 על השקעתה המקורית.

"כל המעגל מתכנס לאתגר שעומד בפני החברה"

המנכ"ל הזמני של אבן קיסר, יעיר אורבוך, דיבר לפני כמה ימים בכנס של אופנהיימר בת"א (לאחר פרסום הדוחות ונפילת המניה) ואמר כי "האתגר המרכזי שלנו הוא התחרות הגדלה והולכת מהסינים". לדבריו, "מצד אחד, יש לנו תחרות אדירה מסין ואיום של קומודיטיזציה של השוק. מצד שני, כדי להתמודד עם זה, לחברה אין ברירה והיא העלתה את עצמה ליגה באיכות ובמורכבות וגם בכמות. בעצם, כל הזמן מוציאים מוצרים יותר ויותר מורכבים בשוק כדי לבדל את עצמנו ולא לשחוק את המחירים בצורה פראית", הסביר אורבוך. "עובדתית, אף שאנחנו יותר תחרותיים, אנחנו מצליחים לשמר את המחיר הממוצע שלנו בזכות המוצרים החדשים. רק מה? כל זה על הגב של מפעלי הייצור שלנו.

"אנחנו עושים את הכל תוך כדי תנועה, בקווי הייצור. כך, כל המעגל הזה מתכנס כיום לאתגר שעומד מול החברה".