המדריך לשיקום הנייד: כך תחזירו לחיים סמארטפון מקרטע

אפילו אם יש לכם מזל והטלפון שלכם מדגם מוצלח במיוחד, אחרי שנתיים-שלוש הוא לא מה שהיה פעם • רגע לפני שאתם מוציאים מאות או אלפי שקלים, אספנו כמה טיפים שיצעירו מכשירי אנדרואיד

מכשיר אנדרואיד ישן / שאטרסטוק
מכשיר אנדרואיד ישן / שאטרסטוק

קצת איטי אז מוותרים? רגע לפני שאתם מתייאשים מהסמארטפון הוותיק שלכם וזוממים על שדרוג בכמה מאות או אלפי שקלים, כדאי לתת צ'אנס אחרון למכשיר ששירת אתכם בימים טובים וימים רעים.

המדריך שלפניכם מיועד למכשירי אנדרואיד, ורוב הטיפים בו אמורים להתאים לרוב המכשירים. ואולם, למערכת ההפעלה אנדרואיד יש הרבה גרסאות, והרבה "רומים" (ממשקי משתמש) שמולבשים עליה, כך שהמדריך אינו כולל הכוונה מדויקת לכל מסך ופיצ'ר. אנו נספק את ההכוונה הכללית, ובמסך ההגדרות (Settings) או פשוט בעזרת גוגל תוכלו לדעת היכן נמצאת כל פונקציה במכשיר שלכם.

למקרים קשים ולאנשים סבלניים: הארד ריסט
נתחיל דווקא מהאופציה שבעיני רבים נחשבת לכזו שמשתמשים בה רק בלית ברירה. מדובר במחיקה של כל מערכת ההפעלה והמידע שעל המכשיר וחזרה למצב המקורי של מערכת הפעלה נקייה, כפי שהייתה עם רכישת הטלפון.

יש לצעד זה שני יתרונות: ראשית, הוא יחסוך לכם את כל הטרחה שבנקיטת כל הצעדים שבהמשך המדריך. שתיים, הוא כנראה יהיה אפקטיבי יותר, משום שלעיתים, גם אם תנקו את כל המכשיר לפי הטיפים, עדיין לא תצליחו להיפטר מכל הלכלוך הדיגיטלי שנתקע בכל מיני פינות ומונע מהטלפון לרוץ חופשי.

החיסרון המרכזי הוא שתצטרכו להתקין את כל האפליקציות מחדש, להכניס סיסמאות, ולוודא מראש שכל המידע על המכשיר - אנשי קשר, תמונות, מוזיקה וכו' - מגובה. עליכם לוודא מראש שהסינכרון עם הענן מופעל, ולבדוק איזה מידע מגובה ואיזה לא. בגוגל ניתן לסנכרן את אנשי הקשר, התמונות והווידאו, אך מוזיקה ואס אם אסים לא יגובו אוטומטית.

אם אתם סומכים על אפליקציית הגיבוי של היצרן, שימו לב שהיא מצריכה רישום והפעלה ואינה פועלת באופן אוטומטי כברירת מחדל. ישנן אפליקציות שיש לגבות בנפרד כמו למשל ווטסאפ, שניתן לגבות בגוגל דרייב דרך ההגדרות שלה.

אל כפתור ההארד ריסט מגיעים דרך ההגדרות. באנגלית הוא נקרא Factory Hard Reset.

למצוא את האפליקציה המתאימה 
האופציה הכי קלה ובסיסית לניקוי המכשיר היא להשתמש באפליקציית ניקוי ייעודית, המנטרת את כל הקבצים המיותרים ומסוגלת לפנות כמה מאות מגה או כמה ג'יגות בפעולה אחת. בדרך כלל האפליקציה תסרוק את המכשיר, תציג את סוגי הקבצים הניתנים למחיקה ותבקש אישור לפני שהם נעלמים לנצח. אפשר להשתמש בברירת המחדל של המכשיר, או להוריד אפליקציה שרבים ממליצים עליה מגוגל פליי. אפשר כמובן לשלב בין כמה אפליקציות ולראות מה עובד.

*להיזהר מקובצי מדיה 
פוצצתם את המכשיר בווידאו ותמונות? תשאירו למערכת מרחב נשימה. הפעילו את אופציית הסנכרון האוטומטי ב-Google Photos ומחקו את כל התמונות והווידאו שלכם, או לפחות מספיק תמונות שישאירו חלק מנפח האחסון הפנימי פנוי.

להרחיב זיכרון 
אם יש לכם חריץ הרחבה לזיכרון - השתמשו בו. העבירו כמה שיותר קבצים לכרטיס, ורצוי שזה יהיה לכל הפחות כרטיס SD מרמת קלאס 10.

להקפיד על עדכון אפליקציות אוטומטי 
עדכנו את האפליקציות דרך גוגל פליי. ייתכן שהעדכון האוטומטי של האפליקציות שלכם לא מופעל ולא הייתם מודעים לכך. הפעילו אותו, או לפחות היכנסו מדי פעם לחנות ועדכנו ידנית.

ולזכור לסגור את האפליקציות 
במהלך היום אנחנו מפעילים עוד ועוד אפליקציות ושוכחים לסגור. פנו מקום באמצעות סגירת אפליקציות שאינן בשימוש, או סגרו את כולן בבת אחת באמצעות כפתור המיועד לכך. במכשירים מסוימים יש כפתור שמציג את כל האפליקציות הפתוחות ומאפשר להעיף אותן ידנית אחת-אחת, או לסגור את כולן באמצעות לחיצה על X.

לעדכן את מערכת ההפעלה 
ההודעה על עדכון למערכת ההפעלה מופיעה בכל כמה חודשים, אך במקרים רבים נעלמת לבלי שוב. אם התעלמתם ממנה או לא שמתם לב, לא תקבלו יותר תזכורת על זמינות העדכון עד הפעם הבאה שייצא עדכון למכשיר - מה שיכול לקרות רק לאחר כמה חודשים או בכלל לא. תוכלו לבדוק אם יש עדכונים זמינים למערכת ההפעלה דרך ההגדרות. גשו למסך ההגדרות, גללו עד למטה ולחצו על כפתור האודות (About). לאחר מכן בדקו האם יש עדכון תוכנה זמין.

לחסוך באנרגיה, או שלא 
כדי לחסוך בזמן סוללה ועל-מנת למנוע התחממות, קיימת אופציה לבחור במצב פעולה חסכוני קבוע. כדאי לנסות לבטל את המצב הזה, ולראות אם הביצועים טובים יותר והמכשיר מחזיק מעמד.

לוותר על שטויות 
ותרו על אפליקציות לא שמישות וכל מיני פיצ'יפקעס. עודף ווידג'טים על המסך ואנימציות עלול להכביד על המעבד. אם המכשיר שלכם במצב קשה במיוחד נסו לעבור לאפליקציות לייט, כמו פייסבוק לייט או טוויטר לייט.

להחליף סוללה
אם הסוללה במכשיר שלכם ניתנת להחלפה - עשו זאת. מערכת ההפעלה שלכם מתאימה את הביצועים ליכולות של הסוללה, ואם היא עייפה כל הזמן - כך יהיו גם הביצועים.

וכן, גם לאתחל 
נכון שזו תישמע כמו בדיחת אינטרנט משנות התשעים, אבל - הפעילו את המכשיר מחדש. מכשיר שמוטען כל יום ולא מכובה לעולם עלול להישאר דלוק ימים ושבועות ארוכים, זכרו לכבותו ולהפעילו מחדש. לא בכל יום, אבל בטח לא אף פעם.

יש לכם הערות או טיפים נוספים? הגיבו לכתבה
או שלחו מייל ל-uri-b@globes.co.il