פרדי רובינסון נכנס לכלא: ירצה 11 חודשי מאסר בגין מרמה

רובינסון בן ה-72, שעמד בראש החברה הציבורית מילומור, הורשע בביצוע עבירות כלכליות ותאגידיות רבות • כניסתו לכלא נדחתה 3 פעמים לבקשתו, ול"גלובס" נודע כי אחת הסיבות לדחייה נעוצה ככל הנראה בכך שהגיש בקשת חנינה

פרדי רובינסון / צילום: אמיר מאירי
פרדי רובינסון / צילום: אמיר מאירי

איש העסקים פרדי רובינסון החל בשבוע שעבר לרצות את עונש המאסר שלו בכלא מעשיהו. רובינסון, שעמד בראש החברה הציבורית מילומור, הורשע בביצוע עבירות כלכליות ותאגידיות רבות, אותן ביצע בשנים 2005-2007 במסגרת תפקידיו השונים במילמור ובחברה-בת שלה, ונידון ל-11 חודשי המאסר.

רובינסון בן ה-72 שוכן באגף "הרגיל" בכלא ולא באגף "הזקנים" (בו שוהים האסירים שחצו את גיל 65), וזאת עקב "צפיפות" אוכלוסין הקיימת באגף ה"זקנים".

ביולי 2016 הורשע רובינסון על-ידי שופט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב, תוך שיוחסו לו ביצוע משיכות כספים אסורות של עשרות מיליוני שקלים מחברת שחר מיליניום לחברת-האם שלה מילמור, אשר בשתיהן היווה רובינסון את הדמות הדומיננטית הן כבעל שליטה והן כיו"ר (דירקטוריון) וכמנכ"ל.

ערעור שהגיש רובינסון לעליון התקבל חלקית, תוך שבית המשפט המתיק את עונש המאסר שהוטל על רובינסון והעמידו על 11 חודשים (לצד קנס הכספי בסך 1.5 מיליון שקל). אולם, חרף בקשתו של רובינסון, סירבו שופטי העליון לאפשר לרובינסון לרצות את עונש המאסר שהוטל עליו בדרך של עבודות שירות. זאת, תוך שהם קובעים באופן נחרץ כי בעבירות כלכליות תאגידיות מהסוג שביצע רובינסון - "המאסר הוא המסר".

בהתאם לפסיקת העליון שניתנה בינואר השנה, רובינסון היה אמור להיכנס לכלא עוד בפברואר האחרון, אולם כניסתו לכלא נדחתה 3 פעמים לבקשתו, מסיבות שבית המשפט העליון החליט להשאירן חסויות בשל צנעת הפרט. כעת התברר ל"גלובס" כי אחת מהסיבות לדחיות הרבות שהוענקו לרובינסון נעוצה ככל הנראה בעובדה שרובינסון הגיש לנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, בקשת חנינה.

מחלקת החנינות במשרד המשפטים (האמונה על הטיפול בבקשות חנינה) סיימה לאסוף את כל המידע הרלוונטי לבקשה, וכעת נותר להמתין לבחינת חוות-דעתה של מחקת חנינות על-ידי שרת המשפטים איילת שקד. לאחר מכן תעביר השרה שקד את המלצתה לנשיא ריבלין, שיכריע בה באופן סופי.

בהקשרם של הנשיא ריבלין והשרה שקד, נזכיר כי לאחרונה "הושק" על-ידם (במשותף) - מתווה חנינות מיוחד לרגל חגיגות ה-70 למדינת ישראל. המתווה, שקרוי גם "מתווה ה-70", מבוסס על שיקולי חסד ורחמים ותקנת השבים, ותפקידו, בין השאר, להתמודד עם בעיית הצפיפות בבתי הסוהר.

מתווה ה-70, חשוב להבהיר, לא חל בעניינו של רובינסון, וזאת, בין השאר, לאור אי-עמידתו בתנאי המתווה, ובהם הצורך בריצוי שליש מתקופת מאסרו. עם זאת, לנשיא המדינה נתונה הסמכות לחון את רובינסון ללא קשר למתווה ה-70, גם אם זה ריצה פחות משליש מתקופת מאסרו.

עו"ד רותם טובול, שהגישה בשם רובינסון את בקשת החנינה, מסרה בתגובה: "בקשת החנינה נמצאת בטיפול מתקדם כמקובל ועל-פי הנהלים. מרשי החל לרצות את עונשו".

דוברות מחלקת החנינות במשרד המשפטים מסרה בתגובה: "הטיפול של מחלקת חנינות בעניינו (של רובינסון, מ"ש) הסתיים, והמלצת מחלקת החנינות בבקשתו הועברה לשרת המשפטים".