גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: מיצובישי אקליפס קרוס אישי אך לא ספורטיבי

המצטרף האחרון לפלח רכבי הפנאי הצפוף, מיצובישי אקליפס קרוס, סוגר את הפער בין להיטי המכירות אאוטלנדר ו-ASX, בזכות עיצוב אופנתי ותא נוסעים מרווח ● יש לו מנוע חדש וחזק ואבזור מקיף אבל הוא לא ספורטיבי כפי שמרמזים העיצוב והשם

ענף הרכב החל את השליש הראשון של השנה ללא התלהבות יתרה. הלקוחות, שבשנים עברו ערמו הזמנות מוקדמות חודשים רבים לפני תחילת שנת המכירות, לא מיהרו השנה להושיט את היד לארנק. למרות מאמצי שיווק נמרצים מותגי רכב רבים סיימו את השליש הראשון עם ירידה לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בתוך התמונה האפרורית הזו בלטה לטובה מיצובישי. לאחר ירידה של עשרות אחוזים בשנה שעברה היא האירה ברבעון הראשון של 2018 את טבלת המכירות המקומית עם עליה של 13% ורשימת המתנות לא מבוטלת לחלק מהדגמים.

התהפוכות הללו הן חלק מאופי ה"נופל וקם", שמאפיין את מיצובישי מוטורס בשנותיה הארוכות בישראל. היא הייתה המותג הנמכר ביותר בישראל לפני שני עשורים, הודחה משם לתחתית הטבלה, נדדה שנים רבות במדבר וחזרה בשנים האחרונות לקאמבק בצמרת הטבלה בזכות כמה דגמי להיט. אחרי שהמתחרים סגרו את הפער, היא שוב חזרה לתמונה עם ה-ASX וכעת היא מקווה לסגור מרווח שיווקי די צר בין אאוטבק ל-ASX עם "אקליפס קרוס".

חיצונית האקליפס מבצע היטב את המשימה שלשמה תוכנן, כלומר פניה ללקוחות יותר צעירים ואופנתיים. חלקו הקדמי מזכיר מאד את בן הדוד אאוטלנדר עם פנסים מתוחכמים, גריל עתיר כרום ופנסי דרך גדולים, ששקועים בתוך נישה. אבל רוב מאמצי הבידול הושקעו בחלק האחורי שמציג עמוד גג משתפל לאחור בחדות, תפיחות שריריות מעל הגלגלים ודלת אחורית עם ספוילר עילי, מגן תחתי ויחידת תאורה רוחבית, שחוצה את השמשה האחורית ומחברת בין שני פנסים זוויתיים.

המכלול הזה נראה קצת יותר מדי עמוס ומצועצע, אבל הוא בהחלט מעניק הרבה "אופי" דינמי. ביחד עם פרופורציות מאוזנות וחישוקים גדולים ונאים הוא הצליח לכבוש לא מעט תשומת לב מעוברי אורח, שעבורם אוטלנדר הוא הרכב של אבא ואמא (או הרכב הצמוד מהעבודה).

האקליפס קצר בכמה עשרות סנטימטרים מהאאוטלנדר אבל שניהם ניצבים על אותו בסיס גלגלים (2.67 מ'), רוחבם מקביל כמעט והם מתנשאים לגובה דומה. זה מתבטא באחד מתאי הנוסעים היותר מרווחים בפלח הזה עם שפע של מרחב לברכיים ולכתפיים מלפנים ומאחור. המפתן גבוה מהמקובל בפלח אבל הוא עדיין נוח לכניסה וליציאה ומרחב הראש סביר אם כי לא נדיב כמו באאוטלנדר בשל מבנה הגג.

את המחיר של הדלת האחורית התלולה ושל הסנטימטרים החסרים באורך משלמים בתא המטען, שבמצבו התקני מסתפק ב-341 ליטר בלבד, כמו האצ'בק משפחתית. מנגד מי שמסיע מאחור בעיקר ילדים יכול להסיט את המושב האחורי קדימה על מסילה ולהגדיל בכמה אחוזים את נפח ההטענה. הראות לאחור מבעד לשמשה האחורית המפוצלת לרוחב דורשת הסתגלות אבל לא פוגמת בתחושת הבטיחות.

מיצובישי השקיעה לא מעט בעיצוב סביבת הנהג של האקליפס וזה בולט במיוחד כאשר משווים אותה לעיצוב הארכאי של ה-ASX. הנהג מוקף בלא מעט חומרי דיפון רכים עם טקסטורות מודרניות, רוב בקרי הפיקוד הם חדשים ונוחים לתפעול ולוח המחוונים האנלוגי הברור מגובה בצג צבעוני עם שפע של מידע. מסך המולטימדיה המקורי חד וברור אם כי הוא בולט מעל הקונסול המרכזי ומושך קצת יותר מדי תשומת לב משדה הראייה.

הדגם שלנו, בדרגה אחת מתחת לרמת האבזור הגבוהה, הגיע מאובזר היטב כולל ריפוד עור, גג פנורמי ועוד. כמקובל כיום האקליפס מגיע גם עם חבילה מקיפה של עזרי נהיגה אקטיביים כולל סיוע אוטונומי לבלימה.

החידוש העיקרי באקליפס הוא מנוע 1.5 ליטר טורבו-בנזין חדש, שעל פיתוחו עמלה מיצובישי לא מעט שנים. למרבה האירוניה זה יהיה כנראה מנוע הבנזין העצמאי האחרון של החברה לאחר רכישתה על ידי רנו-ניסאן. כך או כך, זהו מנוע קטן ומצוין, שעולה בכמה דרגות על מנוע ה-2 ליטר האטמוספירי הפופולרי של החברה (אאוטלנדר, ASX). הוא מייצר 163 כ"ס וכמעט 20% יותר מומנט מאחיו גדול הנפח והמומנט שלו זמין כבר ב-1800 סל"ד. זה אומר שפע של דחף בכל השיפועים לצד שיוט רגוע ושקט במהירויות גבוהות. המנוע גם חסכוני יותר משמעותית עם כ-12 קילומטרים לליטר בנהיגה נמרצת.

חבל רק שהוא משודך לתיבה רציפה (CVT) שאינה בת הזוג האידיאלית למנועי טורבו נמרצים - במיוחד בתאוצות נמרצות, עקיפות בעליה וכדומה, שבהן הסל"ד מזנק אל-על, וגם הדציבלים, ללא צורך. כדרכן של תיבות רציפות גם זו של האקליפס "מחנכת את הנהג" מי שנוהג רגוע עם רגל קלה נהנה מהעברת כוח חלקה ושקטה. מי שרוצה להשתובב ייענש. כך או כך זה רכב זריז יחסית לקטגוריה שלו ומי שישתמש לעיתים תכופות בידיות לשליטה ידנית שעל ההגה (יש שמונה יחסי העברה מקובעים) יוכל להפיק את המיטב מהמנוע.

כבר התרגלנו לא לצפות ליותר מדי שאר רוח מרכבי "פנאי" משפחתיים, וגם שלדת האקליפס מכוילת עבור המכנה המשותף הרחב. היא קלה לנהיגה ולתמרון בעיר. ההיגוי מספק משקל מכובד והיזון חוזר סביר אם כי הוא אינו חד באמת ותנודות הגוף בפניות מרוסנות במידה סבירה. רכב ההדגמה שלנו צויד בהנעה קדמית כך שלא הזדמן לנו לדגום את המומחיות של מיצובישי - הנעה כפולה מתוחכמת ונשלטת אלקטרונית, שמגיעה בדגם הבכיר בלבד.

גם עם הנעה קדמית, לאקליפס אין בעיה לשמור על אחיזה בתנאים חלקלקים ולצלוח דרך עפר כבושות. מהמורות עירוניות איטיות מטלטלות את המרכב לא מעט, אם כי סביר להניח שהנוחות תשתפר בדגמים עם חישוקים/צמיגים מתונים יותר.

מחיר האקליפס קרוס מתחיל ב-149 אלף לדגם בסיס ומעפיל עד כ-180 אלף שקל לדגם הנעה כפולה מפואר. אלה מחירים שמציבים אותו מול גרסאות הקצה העליון החזקות של רכבי הפנאי הפופולריים. אבל בהתחשב במוניטין האמינות/סחירות של המותג, במראה הרענן ובמפרט הנדיב, הוא לא ייתקשה למכור בישראל כמה מאות יחידות בחודש. כמה מהן יבואו על חשבון הדגמים הקיימים של המותג? זו כבר שאלה אחרת.

מיצובישי אקליפס קרוס 5-18

חלק מהמתחרות

יונדאי טוסון/קיה ספורטאג' 2 ליטר

במחירים שנעים בין כ-145 אלף ל-160 אלף שקלים מציעות בנות הדור הקוריאניות תא נוסעים מרווח, ממדים חיצוניים מעט גדולים יותר מהאקליפס ולא מעט אבזור תקני בהתאם לגרסה. המנוע הוא 2 ליטר בנזין, שמשודך לתיבה אוטומטית מסורתית ומייצר 155 כ"ס. יש גם גרסאות טורבו חזקות, מעל 180 אלף שקל

טויוטה C-HR

במחיר של 139-150 אלף שקל ה-C-HR הוא אחד מרבי המכר הגדולים של הפלח. בסיס הגלגלים קצר שלו קצר יותר ב-3 סנטימטרים מהאקליפס והמושב האחורי די אפלולי. אבל המראה החיצוני הספורטיבי והנועז מצליח למשוך הן לקוחות אופנתיים והן פנסיונרים. ההנעה היא היברידית עם 122 כ"ס וחיסכון רב אך ביצועים די מתונים

סקודה קארוק

בטווח המחיר של 150 עד 180 אלף שקל מציעה המצטרפת החדשה של קבוצת פולקסווגן את מנוע ה-1.5 ליטר טורבו החדש של קבוצת פולקסווגן עם 150 כ"ס, 26 קג"מ, תיבה כפולת מצמדים ותאוצה מאפס ל-100 ב-8.6 שניות בלבד תודות למשקל עצמי נמוך. הרכב נמוך מהמיצובישי ובסיס הגלגלים קצר יותר, אבל תא הנוסעים מרווח למדי

עוד כתבות

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; קוואלקום מזנקת במסחר המוקדם לאחר הדוחות

הדאקס עולה ב-0.1% ● הניקיי ירד ב-0.1% ● בסין לא התקיים מסחר לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים