סעודיה עצרה חוזי חברות גרמניות בשל תמיכת מרקל באיראן

לפי דיווח של "דר שפיגל" הגרמני, יורש העצר מוחמד בן-סלמאן הורה שלא לחתום חוזים חדשים עם חברות גרמניות, בין השאר בעקבות תמיכת ברלין בצד האיראני בעימות הבינלאומי על הסכם הגרעין • ובין החברות שצפויות להיפגע נמצאות באייר, בהרינגר ודיימלר

מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס
מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס

ממשלת ערב הסעודית הפסיקה לבצע הזמנות חדשות מחברות גרמניות ומאיימת לצמצם הקשרים הכלכליים עמה, בין השאר בעקבות תמיכת ברלין בצד האיראני בנוגע להסכם הגרעין ומחויבות ממשלת גרמניה להמשיך לקיים את ההסכם עם יריבתה העיקרית במזרח התיכון; כך דיווח בסוף השבוע המגזין הגרמני "דר שפיגל", בהתבסס על מקורות עסקיים.

לפי הדיווח, יורש העצר הסעודי מוחמד בן-סלמאן הכריז באחרונה על "איסור פנימי" למשרדי הממשלה הסעודית לחתום על חוזים חדשים עם חברות גרמניות. האיסור תקף באופן מיידי לגבי חוזים שהתכוון לחתום משרד הבריאות הסעודי, ויורש העצר הורה למשרד "לחפש חלופות חדשות".

בין סעודיה לגרמניה נרשמה מתיחות פוליטית הולכת וגוברת בחצי השנה האחרונה, מאז ששר החוץ הגרמני לשעבר זיגמר גבריאל מתח ביקורת חריפה על מעורבותה של הממלכה בעימותים במזרח התיכון, ואף רמז שהיא מעכבת בכוח את ראש ממשלת לבנון סעד חרירי. הוא הגדיר את מדיניותה כ"הרפתקנית". בתגובה לדברים, שגריר סעודיה בגרמניה הוחזר להתייעצויות בריאד.

לפי השבועון, העמדה הנחרצת של גרמניה בשבועות האחרונים בעד הסכם הגרעין שנחתם עם איראן ב-2015, החריפה את המשבר והובילה לנקיטת צעדים נגד אינטרסים כלכליים גרמניים בממלכה. קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אמנם הודיעה כי יש לדון עם איראן בנושאי תוכנית הטילים שלה ומדיניותה במזרח התיכון, אבל חזרה והבהירה כי ברלין מחויבת לסחר חופשי עם טהראן, ותעשה כל שביכולתה - גם ברמת האיחוד האירופי - להמשיך ולקיים את ההסכם.

דברים אלה, לפי הדיווח ב"שפיגל", עוררו זעם בסעודיה, שגם לה עסקים ענפים עם גרמניה. חברות גרמניות ולשכות סחר בתחומים שונים עידכנו את הממשלה בברלין, לפי הדיווח, על "רוח חדשה" שנושבת מריאד, ובין החברות שצפויות להיפגע מציין השבועון את סימנס, באייר, בהרינגר וגם חברת דיימלר, שמספקת מאות אוטובוסים למערכות התחבורה בריאד ובג'דה. הייצוא הגרמני לאיראן ב-2017 הסתכם ב-6.6 מיליארד יורו, לעומת 3.5 מיליארד יורו מול איראן. כ-800 חברות גרמניות פעילות בממלכה, לפי הערכות.

"חברות גרמניות מדווחות בחודשים האחרונים יותר ויותר על כך שקשה להם לעשות עסקים בסעודיה", אמר נציג איגוד לשכת המסחר והתעשייה הגרמנית, פולקר טראייר, לעיתון "פרנקפורט אלגמיינה צייטונג" הבוקר. לדבריו, הייצוא הגרמני לאיראן כבר ירד ברבע הראשון של 2018 ב-13% לעומת המצב בשנה שעברה בעקבות המתיחות הגוברת בין המדינות. מנהל גרמני העובד בריאד אישר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי כבר ננקטו צעדים בשטח נגד חברות גרמניות, ואמר כי "התחום שבו הדבר מורגש במיוחד הוא תחום הבריאות".

בניסיון לתקן את היחסים, דיווחה התקשורת הגרמנית, התקשרה בימים האחרונים קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ליורש העצר בן-סלמאן, ושר החוץ הגרמני הייקו מאאס נפגש בשולי ועידת ה-G20 עם עמיתו הסעודי. הממשלה הגרמנית לא הגיבה לדיווחים.