גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פלמור: התבטאויות פרקליט מחוז חיפה מבססות עבירת משמעת

בהחלטה של מנכ"לית משרד המשפטים, שהתקבלה במסגרת שימוע שנעשה לעו"ד עמית איסמן, נקבע כי "מדובר בהתבטאויות וולגריות ולא ראויות שנאמרו ע"י מנהל לעובדות בדרג נמוך יותר" ● פלמור הסתפקה בעניינו של עו"ד איסמן בהתראה בלבד ● לאיסמן לא יוחס בשימוע חשד להטרדה מינית

עו"ד עמית איסמן, פרקליט מחוז חיפה / צילום: לשכת עורכי הדין
עו"ד עמית איסמן, פרקליט מחוז חיפה / צילום: לשכת עורכי הדין

מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור, קבעה היום (א') כי שתי התבטאויות של פרקליט מחוז חיפה, עו"ד עמית איסמן, שנאמרו לשתי עובדות בפרקליטות בדרך נמוך יותר, מהוות התנהגות שאינה הולמת עובד מדינה.

קביעתה של פלמור ניתנה במסגרת שימוע שערך משרד המשפטים בהתאם להוראות חוק שירות המדינה (משמעת) לאיסמן, ששימש עד לאחרונה כמשנה לפרקליט המדינה (תפקידים מיוחדים).

מנכ"לית משרד המשפטים הסתפקה בעניינו של הפרקליט הבכיר בהטלת עונש מסוג "התראה", כקבוע בסעיף 31 לחוק שירות המדינה.

תזכורת: נגד עו"ד איסמן נפתחה חקירה של אגף חקירות משמעת בנציבות שירות המדינה בחשד להטרדה מינית. במסגרת החקירה זומנו על-ידי אגף המשמעת בנציבות עדים רבים, ובהם פרקליטים מפרקליטות המדינה ופרקליטות המחוז, עובדי מינהלה וכן עובדים לשעבר בפרקליטות שפרשו מהמערכת.

בסך-הכול נגבו בפרשה כ-20 הודעות, ונחקרו כ-18 עדים, כאשר לאחר סיום שלב גביית העדויות, נחקר איסמן עצמו בנציבות בחשד להתנהגות שאינה הולמת עובד מדינה - והכול, חשוב להדגיש, מבלי שמיוחס לאיסמן חשד להטרדה מינית.

בחודש פברואר השנה, ולאחר שהחקירה בעניינו של איסמן הסתיימה, החליט עו"ד גיא דוד, מנהל אגף בכיר משמעת בנציבות שירות המדינה, כי אין בהתבטאויות שיוחסו לאיסמן משום מעשים המהווים הטרדה מינית, וכי אין בסיס לטענה שהועלתה לקשר פסול בין העובד לפרקליטה הכפופה לו.

יחד עם זאת, בהמלצת הנציבות נקבע כי בנוגע לשתיים מההתבטאויות שיוחסו לפרקליט המחוז, גובשו ראיות במסגרת החקירה העולות לכאורה כדי התנהגות שאינה הולמת עובד מדינה. לאור קביעה זו, הומלץ לקיים בעניינו של איסמן שימוע בנוגע להתבטאויות אלה. 

את השימוע לאיסמן ערכה כאמור מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, בהשתתפות נציגי הלשכה המשפטית של משרד המשפטים. עו"ד איסמן יוצג בהליך על-ידי עו"ד ארנה לין ובנוסף לכך נשא בעצמו דברים וכן השיב לשאלות המותב שדן בעניינו.

במהלך השימוע נדרש איסמן להגיב לשתי ההתבטאויות. ההתבטאות הראשונה מייחס לאיסמן כי בסביבות שנת 2008, בעת ששימש כמנהל מחלקה, פנה אל מתמחה (שמה שמור במערכת עקב צנעת הפרט). איסמן שוחח עם פרקליטה אחרת על תיק של עבירות מין, ובשלב מסוים הסתובב אל המתמחה פלונית ושאל אותה בקול, בנוכחות אותה פרקליטה, האם יש לה בארון חוטיני מנומר. המתמחה השיבה בשלילה לשאלתו של איסמן, אשר פנה לפרקליטה עמה שוחח ואמר לה: "את רואה, זאת בחורה נורמלית, היא לא מחזיקה דברים כאלה בארון", כשהכוונה היא לעומת המתלוננת בתיק עבירות המין שבו טיפלה אותה פרקליטה.

ביחס לאמירה זו ציינה פלונית במסגרת עדותה כי הדבר הביך אותה והיה בוטה. אולם, פלונית הודתה כי היא לא חשבה שהייתה באמירתו של איסמן כוונה להטרידה מינית או לפגוע בה.

במסגרת השימוע נדרשו המותב המשמעתי להתבטאות נוספת המיוחסת לעו"ד איסמן שהופנתה על-ידו לכאורה כלפי פרקליטה אחרת, שתכונה "אלמונית" (שמה שמור במערכת עקב צנעת הפרט). מקרה זה התרחש לפני כ-3-4 שנים, עת כיהן איסמן כפרקליט מחוז. לפי הודעתה של אותה פרקליטה אלמונית, במסגרת עבודה על תיק המצוי בטיפולה היא ביקשה להתייעץ עם עו"ד איסמן, וזאת, בין השאר, בכל הנוגע ללחץ שהפעילה עליה הסנגוריה להביא לסיום התיק בעסקת טיעון.

על-פי גרסתה, אמר לה איסמן: "את לא גבר, אין לך ביצים, נכון...? כי כשאת גבר, ומועכים לך את הביצים, אז יש תחושה של כאב, אבל יש גם תחושה של עונג, וזה מה שהסנגורית עושה לנו".

ביחס לאמירה זו ציינה הפרקליטה האלמונית כי המשפט האמור היה משתק, אך היא בחרה שלא להתלונן על כך באותה העת, מכיוון שמדובר היה במשפט אחד.

במהלך השימוע העלה עו"ד איסמן טענות שונות בנוגע להתנהלות הפרקליטה (אלמונית) והנסיבות שהביאו לפתיחתה של החקירה. לטענת איסמן, הסיבה האמיתית שעומדת מאחורי הגשת התלונה היא יחסים עכורים הקיימים בינו ובין אלמונית, בין השאר על רקע אי-קידומה של אלמונית וכן על רקע כוונתו של איסמן להעבירה לחדר אחר.

עוד טען איסמן במסגרת השימוע כי חודש לפני שהפרשה התפוצצה, אלמונית עצמה אמרה לעובדת אחרת בפרקליטות כי אם איסמן יוציא אותה מחדרה, היא תגיד נגדו תלונה בגין הטרדה מינית. טענה זו הוכחשה מכל וכל על-ידי אלמונית. עם זאת, קיומה של אמירה זו נתמך בהודעתה של פרקליטה אחרת שלה נאמרו הדברים ו-3 הודעות נוספות של פרקליטות ששמעו ממנה את הסיפור וסיפרו על כך אחת לשנייה.

לאחר שחומרי החקירה נבחנו על-ידי חברי המותב המשמעתי, וטענותיו של העובד נשמעו אף הן, החליטה מנכ"לית משרד המשפטים כי אמירותיו של העובד, כל אחת בנפרד והצטברותן יחד, מבססות עבירת משמעת מסוג "התנהגות שאינה הולמת עובד מדינה".

בהחלטתה קבעה פלמור כי "מדובר בהתבטאויות וולגריות ולא ראויות, שנאמרו על-ידי מנהל לעובדות בדרג נמוך יותר". פלמור קבעה כי שתי האמירות של איסמן לא הופנו לחלל החדר, אלא כוונו באופן אישי לעובדות (פלונית ואלמונית) ונוסחו בצורת שאלה אינטימית ורגישה שאף אילצה את העובדות, בשני המקרים, להשיב להן.

פלמור הדגישה כי האמירות לא נאמרו במסגרת של שיחת חולין בין עובדים, אלא דווקא בהקשר של דיון מקצועי.

נוכח זאת, ובייחוד בשל העיסוק הרגיש בפרקליטות בעבירות מין קשות וחריגות מאין כמותן, התנהלות במסגרתה משתמש מנהל בפרקליטות בשיח המקצועי בדימויים גסים או בשאלות אינטימיות ישירות, שלא לצורך, ובאופן שניתן להימנע ממנו, היא התנהגות לא ראויה ולא הולמת, שאין לקבל אותה במסגרת היחסים הנהוגים במקומות עבודה בכלל ובמשרד ממשלתי בפרט.

פלמור לא הפחיתה בחומרת אמרותיו של איסמן, תוך שהיא מדגישה כי האמירות שהשמיע העובד הן פסולות, גם אם היו מושמעות על-ידי עובד זוטר יותר, אך יש לייחס להן חומרה יתרה, שעה שנאמרו על-ידי מנהל במעמדו של העובד כלפי עובדות זוטרות ממנו.

מכיוון שמדובר בפקיד בכיר במערכת התביעה, נדרשה פלמור במסגרת ההחלטה גם למספר סוגיות מערכתיות הקשורות לעניין או נובעות ממנו במישרין.

בין השאר הצביעה פלמור על בעייתיות בכל הקשור בטיפול גורמי הנציבות בפרשה מתחילתה. בהקשר זה פלמור הביאה כדוגמה את העובדה שלמשרד המשפטים לא הועבר תיעוד כלשהו של שיחת הטלפון שהתקיימה בין התובעת מנציבות שירות המדינה לבין אלמונית, שהובילה להתפוצצות הפרשה בתקשורת בקול תרועה, ותוכנה לא הועלה על הכתב ולא נכלל במסגרת חומרי החקירה.

פלמור מתחה ביקורת על כך שפרטי הפרשה נחפשו בתקשורת טרם נפתחה החקירה הרשמית, והדבר גרם לנזק במספר מישורים, ובכלל אלה לחקירה עצמה, אשר זוהמה באופן חמור ופגעה ביכולת של הנציבות לקיים תחילה חקירה יסודית וחשאית, כמקובל במקרים מעין אלה.

פלמור ציינה כי הפרסום המוקדם גרם נזק גם לאיסמן, זאת, בין היתר, לאור אי-הדיוקים שעלו בפרסום. עניין זה עלה במסגרת השימוע במסגרת טענותיו של איסמן, שציין במהלך השימוע כי הפרסום המוקדם קיבע נרטיב חמור שאינו תואם את תוצאות החקירה שהתנהלה בנציבות.

מנכ"לית משרד המשפטים ציינה כי הגיעה השעה לבחינה מחודשת של אופן הטיפול בתלונות במשרד המשפטים, וכן הגיעה השעה ליצור אווירה שתמתן את הקושי הכרוך בהגשת תלונה על-ידי מתלוננת נגד הגורם הממונה עליה, וזאת גם במצבים שאינם עולים כדי הטרדה מינית.

כמסקנה, פלמור ממליצה כי במשרד ממשלתי, דוגמת משרד המשפטים, המעסיק אלפי עובדים בפריסה גיאוגרפית נרחבת, יש למנות בכל מקרה מספר ממונים על טיפול בהטרדות מיניות וליצור מצב בו תלונות יטופלו על-ידי ממונים שאינם מועסקים ביחידות בהן מתבררת התלונה.

בכוונת מנכ"לית המשרד לבחון צעדים אפשריים לקידומה של תרבות ארגונית המאפשרת הצפה של תלונות על שיח בלתי הולם, ולא רק במצבים שעולים כדי הטרדה מינית.

בעניין זה, ציינה פלמור, נדרשת "חשיבה מחודשת", שתיעשה בשיתוף נציבות שירות המדינה, על מתן מענה למבנה הייחודי של המשרד. 

עוד כתבות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים