שי ניצן: הציבור לא באמת הפנים את חומרת עבירות השחיתות

פרקליט המדינה מתח ביקורת בכנס לשכת עוה"ד באילת על כוונתו של גרשון מסיקה, יו"ר מועצת שומרון לשעבר שהודה במתן שוחד, לשוב ולהתמודד לתפקיד • קרא לציבור בישראל להוקיע את תופעת השחיתות • תקף גם את רה"מ לשעבר אולמרט: "דבריו על ראשי מערכת אכיפת החוק מבזים וחמורים"

פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן / צילום: איל יצהר
פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן / צילום: איל יצהר

"בימים אלה, בהם אנו מצויים בעיצומו של מאבק קשה בשחיתות השלטונית, ישנם גורמים המנסים לרפות את ידינו, להצר את צעדינו ולצמצם את הכלים העומדים לרשותנו במלחמה בשחיתות. זאת, בין היתר, גם באמצעות הצעות חוק שונות ומשונות, שחוששני כי לפחות חלקן מכוונות להיטיב באופן לא שוויוני עם קבוצה מסוימת של נבחרי ציבור". דברי תוכחה אלה נשא פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, בטקס הפתיחה של כנס לשכת עורכי הדין ה-18 המתקיים באילת.

במהלך דבריו סיפר פרקליט המדינה כי כבר בשנת 2017 השלימה הפרקליטות מהלך אסטרטגי שמטרתו מימוש יעדי-העל שהציבה הפרקליטות, ובכלל אלה "מאבק בשחיתות השלטונית, פגיעה בפשיעה המאורגנת ובפירותיה ובארגוני הטרור".

בדבריו התמקד פרקליט המדינה במאבק הפרקליטות בשחיתות השלטונית. בהקשר זה הזכיר ניצן כי בשנים האחרונות הוגשו כתבי אישום נגד אנשי ציבור רבים מן השלטון המרכזי והמקומי, כאשר פרשות נוספות נחקרות בימים אלה במשטרה, אחרות מתנהלות בבתי המשפט השונים, "וכמובן חלקן הסתיימו בהרשעות ובעונשים משמעותיים, תוך הרחקת אישי הציבור שסרחו מהבמה הציבורית". 

בהקשר זה, של המאבק בשחיתות השלטונית, התייחס פרקליט המדינה לכך שבישראל קיימת תופעה של "היעדר הוקעה ציבורית מספקת לעבריינים מורשעים ולתופעת השחיתות". "ללא הוקעה ציבורית מספקת של התופעה, לא תצלח המלחמה", אמר פרקליט המדינה.

כדוגמה לכך הביא פרקליט המדינה את ראש המועצה האזורית שומרון לשעבר, גרשון מסיקה, שהודה במתן שוחד במסגרת פרשת השוחד בישראל ביתנו. 

בקשר למסיקה, עמו נחתם הסכם עד מדינה בפרשת ישראל ביתנו, נחשף בשבוע שעבר בלעדית ב"גלובס" כי מהסכם עד המדינה עליו חתם עם הפרקליטות, נעדר סעיף מתבקש שימנע ממסיקה לחזור לפעילות ציבורית, תוך שלאחרונה "ניצל" מסיקה את הלקונה בהסכם והודיע על כוונתו לשוב ולהתמודד לתפקיד ראש מועצת שומרון ממנו התפטר כאמור עקב מתן שוחד.

פרקליט המדינה ביקר בחריפות את כוונתו של מסיקה לשוב ולהתמודד לתפקיד הציבורי ממנו התפטר, תוך שהוא מציין כי אסור לשכוח ש"עד מדינה הוא עבריין שהתביעה מצאה כי קיים אינטרס ציבורי משמעותי בהקלה עמו על-מנת להביא לדין עבריינים משמעותיים יותר, אולם הוא עדיין עבריין".

ניצן לא התייחס לשאלה המשפטית האם מסיקה יכול להתמודד מבחינת חוקית. עם זאת, הוא מתח ביקורת על העובדה שהודאתו של מסיקה "עברה כמעט ללא כל תגובה" מצד הציבור או נבחריו. ניצן המשיך בדבריו הנוקבים, תוך שהוא תוקף את מסיקה על התנהלותו. "התנהלות מעין זו של עבריין, המבקש לשוב לתפקידו הציבורי החשוב משל לא היו דברים מעולם - אין לקבל, בראש ובראשונה במישור הציבורי".

לסיכום עניין זה ציין פרקליט המדינה כי העובדה שרעיון חזרתו של מסיקה לחיים הפוליטיים לאחר הרשעתו בפרשה כה חמורה לא גונה מקיר לקיר, "מעידה כי לא באמת הפנמנו את חומרת עבירות השחיתות".

בכל הנוגע ליוזמות החקיקה השונות אותם מנסים לקדם בכנסת, ציין ניצן כי "כלפי חוץ יוצאים נבחרי הציבור המציעים את הצעות החוק הללו והתומכים בהן, בראיונות לתקשורת בהם משודר מסר לפיו הצעת החוק שזה עתה הונחה על השולחן מטרתה להיטיב עם כלל הציבור, עם כלל החשודים או עם כלל הנאשמים".

אולם, אמר ניצן, "ממבט קרוב, הרי שלרוב, בין הצעות החוק הללו להטבה לכלל הציבור, החשודים או הנאשמים - אין כמעט ולא כלום".

חרף הרוחות הרעות המנשבות בנושא זה מצד נבחרי הציבור, הודיע ניצן כי הפרקליטות תמשיך לפעול בכל דרך "להטמעת חשיבות המסר הציבורי שבהוקעת השחיתות".

אולם, טוען ניצן, "בפעילות שלנו ושל המשטרה, כשהיא לעצמה, אין די", ונדרשת הירתמותם למלחמה בשחיתות של גורמים נוספים, ובכלל אלה נבחרי הציבור, לשכת עורכי הדין והתקשורת".

בקשר לאחרונה ביקש ניצן כי זו תיתן יד "במלחמה זו", וזאת "ללא קשר לזהות האדם החשוד בשחיתות, האם קרוב הוא לליבה, אם לאו".

לצד קריאתו זו הבהיר פרקליט המדינה כי הפרקליטות לא תירתע ממילוי חובתה לפעול לביעור השחיתות בכל מקום בו היא קיימת. 

"דבריו של ראש הממשלה לשעבר אולמרט הם מבזים וחמורים"

פרקליט המדינה לא חסך ביקורת גם מראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שזמן קצר לאחר שחרורו מבית המאסרים מצא לנכון במסגרת ראיון טלוויזיוני שערך עמו גיל ריבה, להשתלח בראשי מערכת אכיפת החוק בעבר - ביועץ המשפטי לממשלה לשעבר, בפרקליט המדינה הקודם, במבקר המדינה הקודם ובבתי המשפט שדנו בעניינו.

בעניינו ציין ניצן (והאמור מצטרף לביקורת שהביע על התופעה הקיימת בישראל של "היעדר ההוקעה" הקיים בישראל לתופעת השחיתות) כי "זוהי עובדה מצערת שאנשים שהורשעו בעבירות חמורות של שחיתות ציבורית מוזמנים לאולפני טלוויזיה ולכנסים כמרואיינים לגיטימיים ונחשבים בעיני הציבור כידוענים - היינו סלבים".

ניצן ציין כי דבריו של אולמרט "אינם ראויים בעיניי", כאשר בכל הנוגע ל"כינויים המבישים שהעניק" אולמרט לכל אלה שדנו בעניינו, ציין ניצן כי "הדברים היו מבזים וחמורים".

עוד ציין ניצן בהקשר זה כי העובדה "שהארץ לא רעשה וגעשה ולא הייתה מחאה נרחבת - ולמעשה כמעט לא הייתה שום מחאה" נגד הדברים שאמר אולמרט, "מטרידה אותי, וראוי לה שתטריד את כולנו עד מאוד".

מעניין לציין כי אהוד אולמרט היה צריך לשאת דברים בכנס לשכת עורכי הדין, אך הדבר ככל הנראה נאסר עליו עקב פניות מצד היועץ המשפטי לממשלה למארגני הכנס.