זעזוע באיטליה: נגיד הבנק המרכזי מזהיר מאיבוד אמון השווקים

איגנזיו ויסקו מזהיר כי כל מהלך שיחליש את מצבה הפיננסי של המדינה עלול לפגוע בשנים של רפורמות רבות-ערך • המדינה נמצאת לפני בחירות בזק • ירידות חדות בבורסת מילאנו, זינוק בתשואות האג"ח של איטליה

איגנזיו ויסקו, נגיד הבנק המרכזי באיטליה / צילום: ריוטרס
איגנזיו ויסקו, נגיד הבנק המרכזי באיטליה / צילום: ריוטרס

השווקים נתקפו היום (ג') בחששות פוליטיים מפני איטליה וספרד, והתוצאה הייתה ירידות חדות במחירי המניות ובשער האירו ותנודות חדות בשוקי האג"ח.

בורסת מילאנו איבדה כ-3% עד שעות הצהריים, לאחר שירדה בקרוב ל-2% אתמול (ב'). בורסת מדריד ירדה ב-2.4%, ובורסות פריז ולונדון נחלשו אף הן בכ-1.5%.

האירו ירד ב-0.6% לשפל של 1.155 דולר. תשואות האג"ח האיטלקיות הממשלתיות לעשר שנים עלו היום ל-3.075%, לעומת 2.673% אתמול, והרחיבו את הפער עם גרמניה לכ-2.8%, לעומת 1.7% לפני שבוע.

איטליה שועטת לקראת משבר פוליטי שמצית מחדש את הדיון הציבורי על עתיד אירופה, כולל הישארותה בגוש האירו של איטליה, שכלכלתה היא השלישית בגודלה בגוש. היום אמר נגיד הבנק המרכזי של איטליה איגנזיו ויסקו, באסיפה השנתית של הבנק, כי כל מהלך שיחליש את מצבה הפיננסי של המדינה עלול לפגוע באמון [הציבור] ובתוצאותיהן של שנים של רפורמות רבות-ערך. 

איטליה עשויה לגרום למשבר קיומי בגוש האירו

המבוי הסתום, שנוצר בעקבות החלטתו של הנשיא סרג'ו מטרלה שלשום (א') למנוע את הקמתה של ממשלה אירוסקפטית, חידש את החששות הישנים באירופה שאיטליה - שחובותיה מגיעים ל-2.3 טריליון אירו ושכלכלתה חולה באופן כרוני - עלולה לגרום למשבר קיומי נוסף בגוש האירו.

פקידים אירופים הביעו אתמול תקווה שאיטליה תדבק במסלול פרו-אירופי ותביא בחשבון את החששות שיציאתה מגוש האירו עלולה לגרום נזק עצום למערכת הפיננסית האירופית. 

המשבר פרץ על רקע שורת אתגרים לחזון העמקת האינטגרציה הפוליטית והכלכלית שאותה מקדם הממסד המרכזי האירופי.

המדינות החברות בגוש האירו חלוקות בדעותיהן בנוגע להצעות לאחד את תקציביהן כדי לספק תמיכה הדדית במקרה של משבר חובות חדש. הברקזיט מאלץ גם את בריטניה וגם את שאר מדינות אירופה לעשות בחירות מכאיבות, והמדינות המזרח אירופיות מתנגדות לבריסל בסוגיות מפתח כגון שלטון החוק וסוגיית ההגירה.

באיטליה התחולל בסוף השבוע עימות בין הנשיא מטרלה לבין תנועת חמשת הכוכבים האנטי-ממסדית, שהיא גם המפלגה הגדולה ביותר במדינה, ומפלגת הליגה הצפונית, שמחשיבות את האירו לפרויקט שנכשל. שתי המפלגות האלה מפלרטטות בגלוי עם הרעיון להוציא את איטליה מגוש האירו.

אתמול סירב מטרלה למנות את פאולו סאבונה, כלכלן אירוסקפטי בן 81 שאותו הציעו שתי המפלגות לתפקיד שר האוצר מטעמן. תפקיד זה רגיש במיוחד בשל מצבה הפיננסי המעורער של איטליה וחולשת הבנקים האיטלקיים. סאבונה, לשעבר פקיד בבנק המרכזי של איטליה, מתח ביקורת חריפה על האירו, והשווה את תפקידה הדומיננטי של ברלין בקביעת המדיניות הכלכלית של גוש האירו לתוקפנות של גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה. מטרלה אמר שהוא חושש כי ממשלה חדשה עם סאבונה בתפקיד שר האוצר תסכן את חברותה של איטליה בגוש האירו.

אתמול (ב') כששתי המפלגות האנטי-ממסדיות מחו על סירובו של מטרלה, בחר מטרלה בקרלו קוטרלי - פקיד ותיק בקרן המטבע הבינלאומית - לתפקיד ראש הממשלה המיועד, וביקש ממנו לנסות ולהקים ממשלה חדשה. מהלך זה עורר האשמות שהנשיא גזל בכוח את רצון העם כפי שהובע בבחירות הפרלמנטריות במארס, שבהן זכו מפלגת חמשת הכוכבים והליגה הצפונית יחד בכמחצית מהקולות.

קוטרלי, שעמד בראש המחלקה הפיסקלית של קרן המטבע הבינלאומית, הגן בתוקף על חברותה של איטליה בגוש האירו, והוביל את המאמץ לתקן את מצבה הפיננסי של המדינה באמצעות ציות לתקנות גוש האירו, כולל קיצוצים משמעותיים בהוצאה הציבורית וצמצום הבזבוז.

גם אם יוכל קוטרלי לכונן ממשלה חדשה, מועטים סיכוייו לזכות בהצבעת אמון בפרלמנט. במקום זאת, קרוב לוודאי שהוא יעמוד בראשה של ממשלה זמנית עד לעריכתן של בחירות חדשות - ייתכן שכבר בספטמבר.

"הבחירות הבאות יתמקדו יותר לא רק במדיניות הכלכלית בתוך איטליה, אלא גם באופן מפורש יותר בזכותה של איטליה לדחות מגבלות מצדה של בריסל", כתב בעדכון למשקיעים דרק הייפני, מנהל מחקר שווקים עולמיים באירופה ב-MUFG.

חששות גם בספרד

גם ספרד היוותה מקור לחששות בקרב המשקיעים. הפרלמנט הספרדי יצביע ביום ו' השבוע בסוגיה אם להדיח את ראש הממשלה מריאנו ראחוי ולהחליף את ממשלת המרכז-ימין שלו בממשלה שאותה תוביל המפלגה הסוציאליסטית המרכזית-שמאלנית. ההצבעה תיערך לאחר שבית משפט ספרדי קבע כי המפלגה העממית של ראחוי קיבלה כספי שוחד.