הרובוט שמחק לדני גולדשטיין 5 מיליון שקל ברבעון

חברת פורמולה ויז'ן, המנהלת תיקי השקעות באמצעות תוכנה מבוססת אלגוריתמים, מדווחת כי המודלים שלה לא הגיבו בצורה מספקת ל"תבניות חריגות במדד ה-VIX"

יו"ר ובעלי פורמולה ויז'ן, דני גולדשטיין / צילום :איל יצהר
יו"ר ובעלי פורמולה ויז'ן, דני גולדשטיין / צילום :איל יצהר

דוחותיה הכספיים של חברת פורמולה ויז'ן   לרבעון הראשון של 2018, שפורסמו אתמול (ב') לקראת סיום המסחר, חשפו כי גם היא, כמו בתי ההשקעות אי.בי.אי, פסגות ואפסילון, נפגעה באחרונה מפוזיציה שלקחה על מדד הפחד (VIX) האמריקאי, שמודד את התנודתיות במחירי האופציות על מדד S&P האמריקאי.

התנודות החדות שנרשמו במהלך הרבעון החולף במחירי האופציות גרמו לזינוק חד במדד הפחד והסבו הפסדים משמעותיים לכמה בתי ההשקעות מקומיים, עקב השקעות בפוזיציית "שורט" על המדד. פורמולה ויז'ן, שנמצאת בשליטת היו"ר דני גולדשטיין (לשעבר בעל השליטה בקבוצת פורמולה), עוסקת בניהול תיקי השקעות באמצעות "רובוט" - תוכנה שהיא פיתחה המבוססת על אלגוריתמים ממחושבים. את המערכת הזאת התחילה פורמולה ויז'ן לפתח במהלך 2015.

בדוחות החברה, המנוהלת על-ידי רונן יצחק, נכתב כי "ברבעון הראשון של השנה (בחודשים פברואר ומארס) נרשמו תבניות חריגות במדד ה-VIX ובתנודתיות של מדד S&P. המודלים שאתם עובדת החברה לא הגיבו בצורה מספקת לתופעות שוק אלה, ונרשמו הפסדים בכל התיקים המנוהלים". 

המספרים של פורמולה ויז'ן
 המספרים של פורמולה ויז'ן

הפסד רבעוני של מעל 5 מיליון שקל

פורמולה ויז'ן מנהלת מזומנים שברשותה (בחשבונות נוסטרו) בהיקף נוכחי של כ-16 מיליון שקל, ומיולי 2017 גם התחילה למכור שירותי ניהול השקעות ללקוחות כשירים, בהיקף נוכחי של כ-28 מיליון שקל.

ההפסדים מהפעילות הממוחשבת הובילו לירידת ערך הנכסים הפיננסיים לזמן קצר בחשבונות החברה והסבו לה הוצאות מימון רבעוניות של קרוב ל-4 מיליון שקל. בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד של יותר מ-5 מיליון שקל ברבעון - כמעט 20% מההון העצמי, אחרי הפסד של 3.5 מיליון שקל שהציגה בשנת 2017 כולה.

בפורמולה ויז'ן מציינים כי התשואה שהשיגה התוכנה שהיא מפתחת בשנה האחרונה היא שלילית, ובהתאם צופה כי לא תרשום השנה הכנסות מדמי ניהול מלקוחותיה. דמי הניהול שמשלמים לקוחות החברה הם על בסיס הצלחה ונגזרים מהרווחים נטו, בניכוי הפסדים, כך שבמקרה שבו במועד ההתחשבנות התשואות על ההשקעות יירדו, לא ישולמו דמי ניהול "עד שהתשואות ישובו לרמה שלפיה חושבה ההתחשבנות".

המשקיעים במניית פורמולה ויז'ן הגיבו באגרסיביות להפסד המפתיע, ולאחר שאתמול צללה המניה ב-15%, במהלך המסחר היום ירדה בכ-24% - כ-40% ביומיים. ירידות אלה משקפות לפורמולה ויז'ן שווי נוכחי של פחות מ-30 מיליון שקל.

בפורמולה ויז'ן הוסיפו כי "החברה ממשיכה לשפר את המערכת באופן שוטף, ובהתאם שוקדת על פיתוח מערך הגנות שיקטין את החשיפה של המערכת למצבי קיצון דוגמת אלה שאירעו". לפי הצפי של החברה, מערך הגנות זה מתוכנן להיכנס לשימוש במהלך הרבעון הנוכחי (השני של השנה).

דני גולדשטיין מכר בשלהי שנת 2006 (לצד קרן פימי) את מניות השליטה בקבוצת פורמולה מערכות, שאותה ייסד 25 שנה קודם לכן, לידי חברת אמבלייז תמורת כ-70 מיליון דולר. אף שבשנים האחרונות הוא נעלם כמעט לחלוטין מהרדאר של שוק ההון, המשיך גולדשטיין להחזיק במניות השליטה בפורמולה ויז'ן, שפעלה בתחומי המחשבים והאינטרנט וכיום מוגדרת כ"עוסקת בתחום הבינה המלאכותית הממוחשבת".