מכון התקנים אישר בדיעבד את ההתקשרות ללא מכרז עם הרו"ח

בעקבות הפרסום, אישרה ועדת המכרזים של המכון בישיבה מיוחדת את העסקתו של רו"ח ניצן שליט בפטור ממכרז • מכון התקנים: "התנהלות ועדת המכרזים נתונה לביקורת של יועצים"

ועדת המכרזים של מכון התקנים התכנסה לאחרונה לישיבה מיוחדת בה אושר המשך העסקתו של רו"ח ניצן שליט בפטור ממכרז. זאת בעקבות הפרסום ב"גלובס" על דוח ביקורת של המבקר הפנימי במכון, רו"ח מוטי בראלי, שבו פורטו הליקויים על נסיבות העסקתו של רו"ח שליט במכון ב-5 השנים האחרונות - ללא הליך מכרזי תקין, תוך שינוי פרוטוקול ומסירת מידע לא מדויק.

בדו"ח המבקר נכתב כי "המידע שמסרה ראשת אגף הכספים גילי לוקר לוועדה ב-6.2.17, כי ניצן שליט מועסק כיום בפטור תקף מ-2013, אינו נכון, וממילא גם החלטת ועדת המכרזים, הקובעת כי ניתן להרחיב את היקף הפטור הקיים וכי לא נדרש פטור חדש, אינה נכונה.

"לאור האמור לעיל, העסקת רו"ח ניצן שליט מתחילת 2017 ועד 3.12.2017, בהיקף התקשרות שמסתכם לסך של 256,693 שקל כולל מע"מ, נעשתה מבלי שלהתקשרות עם הספק אושר פטור ממכרז, כנדרש. יש להביא את הנושא לדיון מחדש ובחינה משפטית בוועדת המכרזים".

גורם בכיר במכון מסר ל"גלובס" כי בישיבה המיוחדת שקיימה אישרה ועדת המכרזים מתן פטור מחובת מכרז לקבלת שירותי חשבות מרו"ח ניצן שליט. ההחלטה התקבלה בהסתמך על תקנה 3 (28) לחוק חובת מכרזים, אשר לפיה מדובר בהתקשרות שלגביה נתקיימו "נסיבות מיוחדות ונדירות אשר מצדיקות את עשייתה ללא מכרז מטעמים מיוחדים שיירשמו".

ועדת המכרזים כללה את ממלא מקום מנכ"ל המכון אילן כרמית (יו"ר); יוגב רוביו מאגף הכספים, שהחליף בוועדה את מנהלת האגף רו"ח גילה לוקר, עליה נמתחה ביקורת בדוח המבקר הפנימי; מזכיר הוועדה, יצחק גוטמן; היועץ המשפטי של המכון עו"ד מוטי שיף, שהסתייג מההליך הקודם להעסקת שליט; ועו"ד מוריה גילה ממשרד היועץ המשפטי החיצוני של המכון בראשות השופטת בדימוס שרה פריש, שהמליצה על מתווה האישור לפטור ממכרז.

מכון התקנים התבקש להסביר מהן הנסיבות המיוחדות והנדירות שהובאו בפני הוועדה, אשר הצדיקו את המשך העסקתו של רו"ח שליט בפטור ממכרז, ואשר נרשמו בפרוטוקול; מה הייתה עמדתו של יועץ המשפטי של המכון, עו"ד מוטי שיף, והאם הצביע בעד הפטור ממכרז; ומהי עמדתו של יו"ר המכון אורי דורי בענין החלטת ועדת המכרזים.

תגובת מכון התקנים: "הדברים כפי שהודלפו לעיתון 'גלובס' אינם נכונים. התנהלות ועדת המכרזים נתונה לביקורת של יועצים משפטיים וכפופה לביקורת מבקר הפנים. אם הוועדה פעלה שלא כדין, הנושא יעלה בדוח הביקורת של ועדת הביקורת ואז יתערב היו"ר. יו"ר המכון אינו עוסק בניהול השוטף של המכון".