גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עו"ד יעל גרוסמן: "המשק לא ערוך לחוק איסור השימוש במזומן"

בפאנל "חידושים בעולם המס", שהתקיים היום בכנס לשכת עורכי הדין באילת, התייחסו שורה של מומחי מס ומומחי איסור הלבנת הון לשינויים החקיקתיים והאחרים שנכנסו או ייכנסו לתוקף בהמשך השנה ובשנת 2019, ובעיקר תקפו אותם ● עו"ד מאיר לינזן: "חוק מילצ'ן טוב ליהודים"

פאנל מסים בכנס לשכת עורכי הדין באילת / צילום: ליאב פלד
פאנל מסים בכנס לשכת עורכי הדין באילת / צילום: ליאב פלד

בפאנל "חידושים בעולם המס", שהתקיים היום (ג') במסגרת כנס לשכת עורכי הדין באילת, התייחסו שורה של מומחי מס ומומחי איסור הלבנת הון מהשורה הראשונה לשינויים החקיקתיים והאחרים שנכנסו או ייכנסו לתוקף בהמשך השנה ובשנת 2019, ובעיקר תקפו אותם.

עו"ד יעל גרוסמן, סנגורית מובילה בתחום איסור הלבנת ההון ויו"ר משותפת של ועדת איסור הלבנת הון בלשכת עורכי הדין, פתחה את הפאנל בתקיפת "חוק איסור השימוש במזומן", אשר מגביל את האפשרות של הציבור להשתמש במזומן בעסקאות מעל גובה מסוים (בין 11-50 אלף שקל על-פי מדרג שקובע החוק). "התרבות של 'וכמה זה עולה בלי חשבונית?' הולכת להיעלם. אם היו רוצים לשרש את התרבות הזו על המשלם, אפשר גם בלי החוק הזה. מבחינתנו האזרחים זה שינוי גדול מאוד. גם היום הבנקים מקשים על הכנסת כספים משמעותיים במזומן".

לדבריה, "המשק לא ערוך לחוק הזה. הוא מקפח ציבור ענק של אנשים שאין להם יכולת לפתוח חשבון בנק, להנפיק כרטיסי חיוב, ואנשים שבכלל אין להם חשבון בנק. אני חוששת שלכל אלה לא יימצא פתרון לעסקאות של מעל 11 אלף שקל מול עוסקים, ויש הרבה עסקאות כאלה, כמו טיפולים רפואיים. ללא מעט עסקאות זה סכום שכל אדם נתקל בחייו לא מעט פעמים בצורך לעשות אותן". 

ח"כ מיקי לוי, לשעבר סגן שר האוצר וחבר בוועדת הכספים, התפרץ לדבריה של גרוסמן ואמר: "אני לא מסכים איתה בכלום". לדבריו, "לפני 30 שנה, כשכרטיס האשראי יצא, כולם נבהלו 'איך נעשה שימוש בכרטיס אשראי', והנה 70% מהציבור עושה שימוש בכרטיס אשראי, אפילו כדי לקנות כרטיס לרכבת. היום ל-10% מהציבור יש כרטיסי דביט".

ח"כ לוי הוסיף כי "החוק הזה רץ 5 שנים, וזה די והותר כדי להכין את עצמנו, כדי להילחם בהון השחור המטורף שיש בישראל. חברים, אי-אפשר לקיים את המדינה בלי מסים. צריך לשלם מס אמת. אלא שאין להם חשבונות בנקים הולכים עם משכורת מינימום. לא הם הבעיה שלי. הבעיה שלי היא עם אלה שמביאים מזוודות עם מזומן מחו"ל. שמשלמים במזומן עשרות אלפי שקלים. הם הבעיה שלי".

עו"ד גרוסמן השיבה לו על כך כי "יש ציבורים שלמים שרגילים לעבוד במזומן, כמו בדואים וחרדים, והם יתקשו מאוד להתנהל מול החוק הזה. גם עורכי דין עובדים עם ציבורים שלמים שרגילים לשלם במזומן את שכר-הטרחה. עורכי הדין הללו טוענים שהם מוציאים חשבוניות ללקוח, אבל הציבור שלהם מסוגל לשלם אך ורק במזומן משלל סיבות, בין אם הוא מוגבל בבנק ובין אם מסיבות אחרות. הם יתקשו לעבוד מולם".

בהמשך הפאנל עברו המשתתפים לדבר על החקיקה שהכלילה את עבירות המס כעבירות מקור בחוק איסור הלבנת הון, ובכך החמירה את הענישה בתחום ואת הכלים שיש לרשויות כדי לטפל בעבירות מס (כלי חילוט ועוד).

לדברי עו"ד טל עצמון, ראש מחלקת מסים בגולדפרב-זליגמן ויו"ר משותף של ועדת המסים בלשכת עורכי הדין, "אנחנו בעד כל חקיקה שמטפלת בהון השחור, אבל החוק הזה יצר בעייתיות ונתן כוח רב מדי לפקיד השומה כשהוא מטפל בכל אחד ואחד מאיתנו".

עוד לדבריו, "חוק איסור הלבנת הון היה אמור לטפל בעבירות טרור, סמים ופשע מאורגן, ופתאום הוסיפו את עבירות המס. אפשר לראות שזה לא בדיוק מאותה משפחה. מה שונה עבירת המס מעבירות המקור האחרות? שיש בה מקום לפרשנות. אני קם כל בוקר ומייעץ לאנשים לשלם פחות מס. זה לא פלילי, אבל מישהו יכול לחשוב שזה פלילי".

דוגמה לכך, אמר עצמון, ניתן לראות בסיפור המס של הדוגמנית הבינלאומית בר רפאלי. בחודש אוגוסט 2017 "התפוצצה" פרשת החשדות נגד הדוגמנית המפורסמת, כאשר לפי החשד, החוזים לדירות מגוריה של רפאלי נחתמו עם אחיה ואמה, כדי להסתיר את העובדה שהיא מתגוררת בארץ; וכך העלימה הדוגמנית את המס המחויב לכאורה על הכנסותיה באותן שנים, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

"אני מטפל בהמון אנשים שבעידן הגלובלי מסתובבים בכל העולם, ואנחנו לא חושבים שהם מתגוררים בישראל", אמר עו"ד עצמון והוסיף כי "לגבי בר רפאלי מישהו החליט שהיא חשודה בעבירת מס. מי החליט? מישהו במע"מ או איזה פקיד שומה. השאלה הזו נתונה לפרשנות, אבל הוא מחליט מתי זה פלילי. הוא מחליט אם זה פלילי והוא מחליט אם זו הלבנת הון או לא". 

עו"ד אורי גולדמן, המתמחה בתיקים עתירי ממון של איסור הלבנת הון, מס וחילוטים, התייחס להיבט הכללי של המלחמה בהון השחור: "בגלל שמדברים על 'מלחמה בהון השוחר', במלחמה כמו במלחמה, יש סוג של תחרות. הלקוחות שלנו, שהם לא תיקים קטנים, כשאומרים לו 'אנחנו מגבילים 11 אלף שקל', זה אוכלוסיות שיש כמו מרוץ חימוש. יש להם את הפתרונות שאתם עוד לא חשבתם עליהם.

"הכרעה זה לא הפתרון. הפתרון הוא שרשות המסים תתחיל לחשוב כמו חברת הייטק, שלא פוגעת נקודתית באוכלוסיה חלשה. הכרעה לא תהיה במלחמה הזו. אתם צריכים לפגוע נקודתית בעבריינים, והנשק של העבריינים שמגיעים אלינו, הם כמה רמות מעליכם. אי-אפשר להרוג את כולם. צריך להעסיק אנשים שחושבים כמו אנשי הייטק, כי במלחמה הזו בינתיים - הלקוחות מנצחים".

עורכי הדין על המוקד

עו"ד איריס ניב-סבאג, שותפה במשרד שינמן נגב ניב, התייחסה לשאלת החשיפה הפלילית של עורכי דין ורואי חשבון שנותנים ייעוץ מס, בעקבות החקירות והעמדה לדין של עורכי הדין שייצגו את בר רפאלי ושלמה נחמה.

לדבריה, "יש חשיפה פלילית של עורכי דין ורואי חשבון שנותנים ייעוץ מס, שקיימת הרבה שנים. סיטואציה מוכרת של איש עסקים שרוצה לקיים עסקה ומגיע לעורך הדין לצורך ייעוץ מס, עשויה להגיע לחקירה פלילית. במקרה שבו יועץ המס צריך לייעץ בבחירה, שבה לאיש העסקים אין דרך להכריע בין שתי אלטרנטיבות: תשלום מס מופחת או מס גבוה שפחות נוחה לאיש העסקים. הכללים והפרשנויות השונות כל-כך סבוכות, כך שלאיש העסקים אין כלים, וכשהוא פונה ליועץ שלו, הוא יוצא מתוך נקודת הנחה שהוא יכול להסתמך עליו.

"לאיש העסקים יש הגנות, ותעלה טענה שיש חוסר הצדקה בהטלת אחריות פלילית על איש עסקים שהסתמך על עצה. הרשויות בוחנות את השאלה הזו בצורה שונה - האם הייעוץ הוא עלה תאנה, או שלחלופין היועץ האמין בלגיטימיות של העצה.

"בניגוד לעבר, כמו בפרשת פרומדיקו שבה העמידו לדין רק את אלי הורוביץ ולא את היועצים - היום קיימת מגמה להעמיד לדין גם את נותני העצה. הרשויות מראש רוצות לשלול את טענת ההסתמכות של איש העסקים, ואז רואים סיטואציה שגם איש העסקים וגם היועץ נחשדים בפלילים. בתיק בזק, בו ייצגנו את גד זאבי, העמידו לדין גם את עו"ד קומיסר (זאבי וקומיסר זוכו, אל"ו). בנו מבנה עסקי מסוים, וזה פתח דיון במסגרת הליך פלילי של מערכת היחסים שבין גד זאבי לבין עורך הדין. בפרשת פיקסל העמידו לדין לא את הנהנים אלא את רואי החשבון בשאלת הגילוי לרשויות. אני חושבת שהפתרון הוא כן בגילוי של הייעוץ. זהירות יתר עלולה להביא להימנעות מייעוץ מס".

עו"ד ניב-סבאג התייחסה גם לאתגר הגדול של עורכי הדין להמשיך ולדבוק בייעוץ שנתנו, גם כאשר נפתחת חקירה פלילית. "כאשר הרשות כבר מטילה דופי בייעוץ, נוצר סינדרום טבעי של הרחקה עצמית שמונע דיון בשאלת לגיטימיות הייעוץ. היועץ עשוי להגיד - אולי איש העסקים לא נתן לי את מלוא המידע, אולי הוא לחץ עליי מדי, בחרתי באלטרנטיבה מתוך הלחץ. וכך דנים בשאלת מערכת היחסים בין איש העסקים ליועץ. האתגר הגדול הוא לקחת אחריות בחקירה פלילית ולעמוד מאחורי חוות-הדעת, ואז השאלה של גוף חוות-הדעת תעמוד לשאלה, ולא שאלת מערכת היחסים".

גם עו"ד עצמון התייחס לחקירות נגד עורכי הדין ולחשש כי עורכי הדין המייעצים בתחום המס נמצאים על המוקד, ואמר: "כשחקרו את עורך הדין של בר רפאלי ואחר-כך את עורכת הדין של שלמה נחמה, פנינו למשה אשר (מנהל רשות המסים היוצא). שוחחנו עם משה אשר ועם הסמנכ"ל שלו לחקירות ומודיעין, רון חכם, ושאלנו אם אנחנו צפויים לגל של העמדות לדין של עורכי דין, וקיבלנו הבטחה שלא יואשם עורך דין או יועץ מס על חוות-דעת, גם אם הוא טעה בחוות-הדעת - אלא אם הוא סייע לעבירה והיה שותף לה". 

חוק מילצ'ן טוב ליהודים

בהמשך הדיון התייחסו המשתתפים לחוק המכונה "חוק מילצ'ן", על רקע הידיעה על עלייתו לארץ של המיליארדר רומן אברמוביץ' והפטור מתשלום מס ומדיווח לרשות המסים למשך 10 שנים שיקבל בעקבות החקיקה הזאת. לאחר שבבוקר הצהיר מנהל רשות המסים ערן יעקב כי בכוונתו להמשיך לקדם את ביטול הפטור מדיווח לעולם, התייחס עו"ד מאיר לינזן, שותף מנהל במשרד הרצוג פוקס נאמן, לחוק, ואמר כי מדובר בחוק טוב ליהודים.

לדברי עו"ד לינזן, "יש לנו חוק חשוב שחוקק בשנות ה-50. אנחנו מדינת העם היהודי, ומי שהוא יהודי זכאי לעלות ארצה. אנחנו מדינה קולטת עלייה, ואנחנו הכתובת של כל היהודים ברחבי העולם. יש מיליוני יהודים באירופה שסובלים מאנטישמיות, והם מתלבטים בין ביטחונם לבין סיר הבשר. לא מדובר תמיד באנשים שיש להם עשרות או מאות מיליונים. לפעמים זה זוג מצרפת שיש להם מכולת וכמה מאות אלפי יורו, ואם הם יצטרכו לדווח ולשלם כאן מס, הם לא יעלו לארץ". 

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.5%, אודיוקודס צוללת ב-15%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" ● עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ב-5%

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

צה"ל השתלט על מעבר רפיח בצידו הפלסטיני; שני חיילים נהרגו במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים