האינטרס הציבורי לא תלוי ברווח היזמים

לקחים בעקבות חשיפת המיזם החדש של מנהל רשות החברות לשעבר, אורי יוגב

אורי יוגב / צילום: יונתן בלום
אורי יוגב / צילום: יונתן בלום

"הממשלה מעוניינת לבצע מהפכה של תחבורה חכמה, אך יש בעיה של מאבקי אגו וכוח בין המשרדים השונים, ובעיות של ביורוקרטיה ומשאבים". במילים אלה נפתח ראיון עם אורי יוגב שפורסם בשבוע שעבר. יוגב אומר לכאורה את מה שאנחנו יודעים: ממשלת ישראל עושה את כל הטעויות האפשריות בניהול השקעות התחבורה ובתכנון נכון שלה, וחלק לא מבוטל מכך אכן נגרם בשל חוסר תיאום ומאבקי אגו בלתי פוסקים.

ויוגב ממשיך, "הממשלה רוצה שיהיו לה גופים מקצועיים שיספקו לה ידע והצעות, וגם ייצרו קונצנזוס בקרב השחקנים במגזר העסקי". עד מהרה מתברר, שהרעיון (וגם הראיון) הוא לקדם בדיוק גוף מקצועי כזה - מיזם חדש שהשיק יוגב, במטרה "לתווך בין הרגולטור לבין גופים הפועלים בתחום הרכב והתחבורה בישראל - החל בעמותות, דרך סטארט-אפים וכלה ביבואני רכב". ובעברית מדוברת, זה מזכיר מאכער.

מילא יחסי הציבור למיזם פרטי שנכפים על הקורא, אבל יוגב לא מסתפק בכך ועולה למקפצה עוד יותר גבוהה בבריכה. המשך הראיון מגלה, ששותפו של יוגב למיזם הוא לא אחר מאשר אסף חרל"פ, בנו של שמואל חרל"פ, בעל השליטה ביבואנית הרכב "כלמוביל". קראתם נכון. בנו של יבואן הרכב הגדול בישראל משיק מיזם שנועד לייצג את הציבור מול הרגולטורים בתחום הרכב. על פי ההיגיון הזה, השלב הבא יהיה לאפשר ליזמי נדל"ן לייצג את הציבור בוועדות התכנון.

נראה שמשתלם להיות חבר של אורי יוגב. האיש שבעת כהונתו כמנהל רשות החברות הממשלתיות, דחף למדיניות הפרטה שספגה ביקורת מכל עבר ולחיסול העבודה המאורגנת, מכנה בחוצפה את המיזם החדש "חברה לתועלת הציבור עם פעילות פילנתרופית". את התהייה - כיצד יכול בנו של יבואן הרכב הגדול בישראל, לייצג את הציבור מול הממשלה, הודף יוגב בטיעון, ש"אסף כבר לא מחזיק בתפקיד ניהולי בכיר בענף. אם הוא היה בתפקיד כזה, הייתה בעיה". בקיצור, יוגב חושב שכולנו מטומטמים ולא מבינים איך השיטה עובדת.

ונראה שיוגב ממשיך לזלזל באינטליגנציה שלנו - "היחסים האישיים שלי עם שר התחבורה תקינים לגמרי". כנראה, שיוגב בטוח ששכחנו איך הדיח אותו השר ישראל כ"ץ מתפקיד יו"ר הרכבת עשר דקות לפני שהוציא את ההודעה לעיתונות בעניין.

אפשר להמשיך ולדבר על יוגב, אבל האמת היא שהבעיה האמיתית כאובה הרבה יותר מראיון כזה או אחר, שרק מציג את הסימפטום שלה. יוגב מפזר מילים מכובסות, העוקבות על תרבות השקר והרמאות הישראלית. המדינה נכשלה כישלון ענק ומהדהד בתחום התחבורה - השקעות ענק בתשתיות לרכב פרטי, שיוצרות עוד ועוד פקקים, תחבורה ציבורית לא יעילה, ומכרזים שנתקעים פעם אחר פעם.

אבל במקום לספר לנו את האמת, שגם יוגב מודע אליה היטב, היזם מלטף את הממשלה בכפפות של משי, ממעיט בביקורת אמיתית כלפיה, ומגן על כבודו של שר שרמס אותו רק לפני שש שנים. כל זאת למען יחסי-הציבור למיזם ה"פילנתרופי" שלו ושל שותפו.

הראיון הזה הוא עוד חוליה בשרשרת המניפולציות מבית היוצר של ממשלות ישראל לדורותיהן, ועושי דברן דוגמת יוגב. הוא מחזיק בדיוק באותו הלך מחשבה שגורם לשר האוצר להכריז על תוכניות פופוליסטיות וריקות מתוכן, כמו "נטו משפחה", או לשר האנרגיה להצהיר ש"איש לא חזה את ההתחממות הגלובלית". מרוב שהתרגלו כאן להמציא תירוצים, שכחנו איך נראים משרתי ציבור שבאמת עובדים למען הציבור, ולא למען זה שמממן אותם.

לכן גם אורי יוגב יודע להסביר לנו במתק שפתיים איך המיזם שלו הוא בדיוק מה שמדינת ישראל צריכה כדי להתקדם, ומקווה שנשכח את הביקורת הקשה שספג בתפקידו כמנהל רשות החברות הממשלתיות.

■ הכותבת היא אדריכלית, מומחית לקיימות וממובילות מטה המאבק לבינוי שפוי.