גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל קטאר אירוויז מונה ליו"ר ארגון התעופה העולמי

למה ארגון התעופה העולמי וחברות התעופה תומכים בקונסולידציה? ● ומה הייתה ההתבטאות האומללה של היו"ר הטרי של דירקטוריון IATA עם כניסתו לתפקיד?

IATA, ארגון התעופה העולמי, ממנה יו"ר דירקטוריון חדש ומתכונן לשנה מאתגרת עם שאיפה לערוך שינויים שתלויים בעיקר בממשלות. יו"ר הדירקטוריון החדש הוא מנכ"ל חברת התעופה קטאר איירווייז, אכבר אל באקר. הכהונה תימשך שנה, ואל באקר יחליף בתפקידו הנוכחי את מנכ"ל סינגפור איירליינס שכיהן בתפקיד עד כה.

בתוך כך, לקראת שנה כלכלית מאתגרת בתחום התעופה לאור מחירי הדלק העולים, קוראת IATA, המאגדת 290 חברות תעופה, לרשויות ולממשלות לרכך עמדות בתחומים שונים שמהווים חסם על התיירים ועל חברות התעופה.

בין היתר מונה IATA את מדיניות ממשלות רבות בעולם המחייבות תיירים להוציא ויזה לצורך ביקור במדינותיהן. מבחינת IATA בנושא זה על הממשלות לבצע חישוב מסלול מחדש לנחיצות הוויזה ולפוטנציאל התיירותי שנגרע מהן בשל כך - מדובר בעיקר במדינות מתפתחות באזור אסיה, אפריקה, אמריקה הלטינית והמזרח התיכון. התוצאה: יותר משני שלישים מאוכלוסיית העולם נזקקת לוויזה כדי לנסוע למדינות רבות. אחד הפתרונות שמציעה IATA הוא לערוך הסכמים בילטרליים בין מדינות ולייתר את הוויזה לתושבים המבקרים.

בחזון שכנראה לא נראה בישראל, מנסה IATA לשכלל את ההליך הביטחוני הנדרש מהנוסעים בנמלי התעופה ומציעה ליצור מאגר עולמי של אזרחים לצורכי ביטחון בסטנדרטים גלובליים ובכך לכווץ את ההליך הביטחוני למקום אחד שיכול להיעשות ביעילות.

IATA נסמכת בין היתר על סקר שערכה בקרב מאות נוסעים, ש-75% מתוכם הצהירו כי אין להם בעיה להשתייך למאגר כזה. פרטיות, כפי שידוע, היא נחלת העבר ממילא. מאגר כזה יוכל לשמש ממשלות ואת חברות התעופה והרשויות ולשכלל ולייעל את ההליך הביטחוני.

נקודת המוצא של IATA היא שהעומסים בנמלי התעופה ילכו ויגדלו, ולכן צריך למצוא פתרון כדי לאפשר זרימה של תנועה בהליך שלפני הנסיעה בנמלי התעופה: בשנת 2037 מעריכים ב-IATA כי היקף הנוסעים בעולם יעמוד על 6.9 מיליארד - לעומת צפי של 4.1 מיליארד נוסעים השנה. התיירות מייצגת 13.8% מהתמ"ג העולמי ו-3.6% מהמשרות בעולם כולו. בכלכלה העולמית, תיירות הוא הסגמנט בעל שיעורי הצמיחה הגבוהים ביותר, ומכאן ענף התעופה שהוא חלק אינטגרלי מעולם התיירות. בכדי להתמודד עם העומסים שכבר מורגשים בנמלי תעופה שונים בעולם, עובר ענף התעופה לשירותים עצמאיים - כך למשל בעמדות צ'ק-אין ובאמצעות זיהוי ביומטרי שהופך להיות נפוץ יותר ויותר.

במסיבת עיתונאים שנערכה הבוקר (ג') בסידני, אוסטרליה, התייחס היו"ר הנכנס, יחד עם מנכ"ל IATA אלכסנדר דה ז'וניאק, למגמות הכרחיות בעולם התעופה בכדי להתמודד עם השנה המתאגרת שבפתח, לאור המשוואה שתקפה בחברות תעופה רבות: יש אמנם גידול בנוסעים ובשיעורי התפוסה, כלומר בניצול הנכסים (מטוסים), אולם לאור התחרות והגידול בהוצאות - הרווח של החברות על כל נוסע לא צפוי לגדול, אלא להפך: המחיר הממוצע לכרטיס טיסה ירד לפי תחשיב IATA ב-25% בממוצע בשנים האחרונות.

אחת המגמות שמתרחשות בשנים האחרונות בענף התעופה היא קונסולידציה - חברות תעופה שמתאגדות (נרכשות או רוכשות) לקבוצה, דוגמת לופטהנזה או IAG (בריטיש איירוויז, איבריה ועוד). במחוזותנו נזכיר כי רשות ההגבלים העסקיים לא אפשרה לכך לקרות בכל הנוגע למיזוג בין אל-על לישראייר. ייתכן שאם המיזוג היה מתבצע כעת, כאשר הדוחות הכספיים של שתי החברות לא נמצאים בתקופה טובה, השקפת הרשות הייתה אחרת.

כך או כך, לנוכח האתגרים הניצבים בפני חברות התעופה, מנכ"לי החברות מדגישים: קונסולידציה היא כלי הכרחי כדי לשרוד וכדי להרוויח. אלן ג'ויס, מנכ"ל חברת התעופה האוסטרלית קוואנטס, אמר כי "בצפון אמריקה ובאירופה קונסולידציה הוכיחה את עצמה. הנוסעים לא נפגעו מזה, משום שגם אחרי שחברות התאחדו, התחרות הובילה להורדת תעריפי הכרטיסים".

אל באקר, מנכ"ל קטאר איירווייז, אמר:" קוסנולידציה יכולה להציל חברות קטנות, אבל היא חשובה גם לחברות הגדולות, בעיקר בתקופה שבה הן חוות קשיים ויכולות להציע תמיכה הדדית לחברות שבקבוצה".

IAG מחזיקה ב-21% ממניות קטאר איירווייז, וקטאר מחזיקה במניות קתאי פסיפיק. בקרוב צפויה IAG להשתלט על חברת נורוויז'ן, שמבססת את מעמדה בתחום הלואו קוסט לטיסות ארוכות-טווח.

נושא אחר מתייחס להפרטת נמלי תעופה. IATA סבורה כי הפרטה של נמלי תעופה תוביל להורדת מחירים עבור חברות התעופה המשלמות לרשויות מסים ולשיפור השירות הן לחברות התעופה והן לנוסעים.

"בעלות ושליטה של מדינות בנכסים כמו חברות תעופה או נמלי תעופה ילכו וייעלמו", אמר אל באקר. "נדרשת השקעה כספית להחזיק עסקים כאלה, וממשלות לא יכולות לעמוד בזה ולא תמיד יודעות לנהל את זה. הבעלות צריכה להיות פרטית, ולא בהכרח של חברות עסקיות מאותה מדינה".

מצד שני, ב-IATA מודאגים מכך שממשלות ימכרו את נמלי התעופה ל"כל המרבה במחיר", כשהדגש מבחינת הארגון צריך לבוא לפתחן של ממשלות, שעליהן יהיה לדאוג שהמשקיעים הפרטיים מיטיבים עם נמלי התעופה, שעם השנים יצטרכו לגדול ולהתאים את עצמם לגידול בתנועת הנוסעים.

אל באקר גם לא חסך מעצמו התבטאות אומללה במהלך מסיבת העיתונאים. כשנשאל מדוע ענף התעופה לוקה במחסור בולט של נשים במשרות בכירות, הוא אמר כי "זה ברור, רק גבר יכול לשבת בפוזיציה שבה אנחנו יושבים, זה מאתגר מדי".

בצד הפוליטקלי קורקט הסכימו מנכ"לי חברות התעופה (שרובם המכריע גברים) ואנשי IATA (שרובם המכריע גברים) כי שינוי בגזרה הזו חייב לבוא. "זה ייקח זמן, אבל בסוף זה יקרה", אמר דה ז'וניאק. נחיה ונראה.

עוד כתבות

מארק צוקרברג מנכ''ל מטא / צילום: ap, Godofredo A. Vásquez

הבונוסים השמנים של צוקרברג: כך מנסה מטא למשוך את הטאלנטים מ־OpenAI

על רקע ביצועים מאכזבים של מודל ה־AI של מטא, Llama 4, מארק צוקרברג פותח את הארנק, עורך פגישות אישיות עם החוקרים המבריקים ביותר, ומציע, לפי פרסומים, בונוסים של עד 100 מיליון דולר ● בתוך המאבק האגרסיבי הזה, OpenAI מסרבת להרים ידיים

טיל מיירט של מערכת THAAD / צילום: ויקימדיה, The U.S. Army/Ralph Scott

עלות היירוטים האמריקאים במלחמה: כמעט מיליארד דולר

לפי דיווח שהתפרסם, עולה כי במשך 12 ימי המלחמה, ארה"ב שיגרה כ־15%-20% מכלל מיירטי מערכת THAAD בעולם לעבר הטילים הבליסטיים האיראניים, בסך כולל של יותר מ־800 מיליון דולר ● מזכירות ההגנה האמריקאית הציגה בשבוע שעבר את בקשת התקציב שלה לשנה הפיסקלית 2026, שעומדת על כ־961.6 מיליארד דולר

פאנלים סולאריים על גג בית מגורים / צילום: Shutterstock

המדינה תחייב התקנת גגות סולאריים בבתים פרטיים - מי ישלם את החשבון?

החל מדצמבר קבלת טופס 4 תותנה בהתקנת גג סולארי במגוון סוגי מבנים ● במשרד האנרגיה מדגישים את התרומה לביזור רשת החשמל ולהפחתת זיהום - אלא שמומחים מזהירים: הדבר יעלה את מחירי הדיור, יפגע בזכות הקניין והציבור יסבסד את המהלך דרך חשבון החשמל

בינה מלאכותית ציבורית בסין / צילום: Shutterstock

מודל AI חדש הושק היום. מה תהיה ההשפעה שלו על התחום החם בוול סטריט?

חברת באידו הסינית הכריזה על הפיכת מודל השפה של לקוד פתוח, שניתן להשתמש בו באופן עצמאי ובחינם ● מדובר על בשורה מרעישה בתחום הבינה המלאכותית, אך יש מי שלא ממהר להתרגש: "קוד פתוח אינו בהכרח שקול לשקיפות מלאה", מסבירים אנליסטים

שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל / צילום: תמר מצפי

לחץ המכירות על מניית מגדל השתחרר, ואליהו כבר מורווח מעל 3 מיליארד שקל

מימוש אופציות על־ידי גופים מוסדיים הכביד עד לאחרונה על מניית מגדל ● בעל השליטה, שלמה אליהו, יכול כעת לחייך, אך השקעה במדד הביטוח הייתה מניבה לו תשואה של פי כמה וכמה

ג'רמי בלנק, מבעלי יעז / צילום: תמר מצפי

ג'רמי בלנק פועל להביא את חברת ההתחדשות העירונית יעז להנפקה

יעז התחדשות עירונית, שבבעלות משפחת יקואל רייפמן וקרן קומיוניטי של בלנק, שואפת לגייס 65 מיליון שקל בהנפקה בתל אביב ● החברה, שבונה עשרות פרויקטים בת"א, סיימה את השנה החולפת עם מכירות של מעל 200 מיליון שקל ● השווי המתוכנן אינו מהווה הצפת ערך משמעותית

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום לע''מ

נתניהו: "נפתחו הרבה הזדמנויות - לחלץ את החטופים ולהכריע את חמאס ואפשרויות אזוריות רחבות"

סמל ישראל נתן רוזנפלד, נהרג בפיצוץ בתוך מבנה בג'באליה, האירוע מתוחקר ● שב"כ סיכל תשתית חמאס בחברון, מהגדולות שנחשפו בשנים האחרונות ● צה"ל יגיע בימים הקרובים לשליטה ב-75% משטחי הרצועה, הרמטכ"ל יציג היום לקבינט: אנו מגיעים ליעדים שהגדרתם לנו ● 632 ימים למלחמה 50 חטופים בעזה • עדכונים שוטפים

המשרוקית מארחת. חברה ממשלתית / צילום: Shutterstock

להפריט או לא? זה המושג שעומד בלב המחלוקת המתמשכת

בממשלה נאבקים על השליטה בהן, והוויכוחים אודותן נמשכים כבר עשורים • מה עומד מאחורי "החברות הממשלתיות"? ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

מכוניות חדשות בנמל המפרץ / צילום: יח''צ

בממשלה רוצים לקצר את התור בנמלים, ובדרך פוגעים במכונת המזומנים שלהם

במשרדי התחבורה והאוצר גיבשו מתווה להרחבת התחרות על פריקת מכוניות – שנחשבת לאפיק רווחי במיוחד עבור הנמלים ● המטרה: לגרום להם לתת עדיפות לסחורות אחרות, כמו ברזל, שתקועות בלב ים זמן רב ● בוועדי הנמלים עשויים לצאת למאבק

מכונות הדפוס של לנדא דיגיטל פרינטינג / צילום: באדיבות לנדא דיגיטל פרינטינג

הצרות בחברת הדפוס של בני לנדא מגיעות לחברת הנדל"ן המניב

חברת ויתניה דיווחה היום כי חברת לנדא דיגיטל פרינטינג שוכרת משרדים בשלב א' בפרויקט שהיא מקימה בנס ציונה ואמור להתאכלס בשנה הבאה ● דמי השכירות שאמורים היו להיות משולמים מוערכים בכ-48 מיליון שקל בשנה

אסדת קידוח לוויתן / צילום: אלבטרוס

תחזית הכנסות קרן העושר עודכנו כלפי מעלה: 57-74 מיליארד דולר

בעקבות עדכון כלפי מעלה של כמויות הגז במאגר "לוויתן" והכניסה של המאגר הקטן "קטלן" שנמצא לאחרונה ע"י אנרג'יאן, רשות המסים הודיעה על עדכון כלפי מעלה של צפי ההכנסות מתמלוגים על רווחי גז ונפט

נשיא ומנכ''ל חברת טבע, ריצ'רד פרנסיס / צילום: אלעד מלכה

השקעה של עשרות מיליוני דולרים: תוכנית החדשנות שמשיקה טבע

ענקית התרופות טבע משיקה תוכנית חדשנות לסטארט-אפים, במסגרתה יושקו אתגרים פעמיים בשנה, שיעסקו בשילוב חדשנות בתחומי הפעילות של החברה ● דוגמה לאתגר: טכנולוגיות משלימות או חלופיות לניסויים בבעלי חיים

מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג / צילום: ap, Nic Coury

האם זו החברה הראשונה בוול סטריט שתגיע לשווי שוק של 6 טריליון דולר

58 מתוך 66 האנליסטים שמסקרים את מניית אנבידיה בוול סטריט ממליצים לרכוש אותה, ואנליסט אחד אף צופה שהיא תזנק עד למחיר של 250 דולר, כ-60% מעל מחירה כעת ● "אנחנו בנקודה שבה אנבידיה מתחילה להגדיל את ייצור שבבי ה-Blackwell"

הוספת מיגון ליצירת ''חדר מוגן''. הביקוש עלה מאוד בשבועות האחרונים / צילום: אורטק

איך למגן חדר קיים במקרה שאי אפשר להוסיף ממ"ד

בעקבות מתקפת הטילים מאיראן ושיעורם הנמוך של דירות ובניינים ממוגנים, ישראלים רבים נמצאים בחיפוש אחר מרחב מוגן תקני ● חברות שונות מציעות פתרונות מיגון מעבר לממ"דים ולמקלטים, אולם פיקוד העורף אישר רק חלק מהשיטות ● גלובס עושה סדר

שלמה קרמר / צילום: Eclipse Media and Leonid Yakobov

חברת הסייבר של שלמה קרמר מגייסת 360 מיליון דולר והופכת לאחת הגדולות בישראל

סבב הגיוס הנוכחי של קייטו נטוורקס בוצע לפי שווי חברה של כ-4.8 מיליארד דולר, זאת לעומת 3 מיליארד דולר לפני פחות משנתיים ● בכך היא הופכת לאחת מחברות הסייבר הישראליות בעלות השווי הגבוה ביותר ● שיעור הצמיחה הגבוה של החברה מקרב אותה ליציאה להנפקה, אם כי טרם נודע האם היא מתקרבת לרווחיות

נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב (מימין) עם נשיא איראן מסעוד פזשכיאן / צילום: ap

המל"ט שחשף ידידה ותיקה של ישראל להאשמות איראניות

על רקע קשריה ההדוקים עם ישראל, מוצאת את עצמה אזרבייג'ן מטרה לחשדות של טהרן בשיתופי-פעולה ביטחוניים עם ישראל בזמן המלחמה, לרבות תנועות של מל"טים על גבול איראן ● באקו מכחישה, אבל המשטר האיראני דורש הסברים - והמתיחות האזורית מתגברת

פגיעת הטיל האיראני בבאר שבע / צילום: ap, Leo Correa

השקל החזק רק ימתן: הגזירות שמאיימות להקפיץ את מחירי המכוניות החשמליות

הטלטלה במשק בעקבות המלחמה מערפלת את אופק התכנון של ענף הרכב למחצית השנייה של 2025 ומעבר לה ● בקרוב אפשר לצפות לגזירות מס חדשות, ומנגד, לשערי מטבע נוחים שיהוו גורם מאזן ● אבל עם תנאי מאקרו הפכפכים ואי-ודאות ביטחונית, גם תחזיות זהירות הן מסוכנות

זהבית כהן יוסף / צילום: רמי זרנגר

מצטרפת למימושים: קרן אייפקס מוכרת מניות מקס סטוק ב-120 מיליון שקל

לאחר שמניית מקס סטוק זינקה ב-34% בחודש האחרון, מצטרפת בעלת המניות הגדולה בה, אייפקס, למגמת המימושים בבורסה ● החברה מכרה 5.5% מניות מקס סטוק ב-15.4 שקל למניה - הנחה של 5% על מחיר השוק

"כיפת סייבר": הפרויקט של ישראל עם בעלת הברית הקרובה באירופה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: קרן הפנסיה הנורבגית הודיעה כי לא תשקיע עוד בחברות טינסקרופ ואושקוש, פרטים חדשים על חיסול מדעני הגרעין האיראנים, וגרמניה מקימה עם ישראל "כיפת סייבר" ● כותרות העיתונים בעולם

יצחק מירילשוילי, בעלי רוטשטיין וערוץ 14 / צילום: wikimedia ,RONENGOLDMAN.COM

קבלת פנים צוננת: המניה שנפלה ביומה הראשון במסחר

אנשי העיר, חברת הנדל"ן שבשליטת רוטשטיין, ירדה בחדות בבורסה בתל אביב, לאחר שהשלימה הנפקה ראשונית לפי שווי של רבע מיליארד שקל