הוועדה שבחנה לימודי הכלכלה: "יו"ר הות"ת מסרבת להיפגש"

הוועדה מתחה ביקורת נוקבת על לימודי הכלכלה בישראל, והנציג הישראלי בוועדה, פרופ' אייל וינטר, אומר: ביקשנו פגישה כדי לוודא שלא קוברים את הדו"ח • ממל"ג נמסר: "התקיימו דיונים מקיפים בנושא, וצפויים דיוני עומק נוספים. יו"ר הוות"ת, פרופ' יפה זילברשץ, בהחלט תפגוש את חברי הוועדה"

פרופסור יפה זילברשץ / צילום: עודד קרני
פרופסור יפה זילברשץ / צילום: עודד קרני

יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת), יפה זילברשץ, מסרבת לפגוש את נציגי וועדה בינלאומית שבחנה את לימודי הכלכלה בישראל - כך טוען הנציג הישראלי היחיד בוועדה, פרופ' אייל וינטר. במועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) מכחישים זאת וטוענים כי התנהלו הנושא נמצא בדיונים שלאחריהם תתקיים פגישה בין הצדדים.

דו"ח הוועדה פורסם לפני כמה שבועות ובו קבעו המומחים כי לימודי הכלכלה בישראל והמחקר בתחום נמצאים תחת הכחדה ומסכנים את איתנותה הכלכלית של מדינת ישראל. הד"ח הנוקב בחן את מחלקות הכלכלה בשנת הלימודים 2016/2017 לבקשת המל"ג. המצב אף הוחמר בהשוואה לדו"ח של ועדה נוסף שנכתב ב-2006 ובו הופיעו ממצאים דומים.

הדו"ח עלה לדיון במל"ג, ועבר לדיון בוות"ת, הוועדה שאחראית לכל התקצוב של המוסדות להשכלה גבוהה וחלק מהמלצות הוועדה הבינלאומית רלוונטיות אליה. לדברי וינטר, חברי הוועדה שמתגוררים בחו"ל ביקשו שינסה לפגוש את זילברשץ כדי "לדון איתה בממצאים ולנוע את קבורת הדו"ח פעם נוספת", ובעקבות זאת שלח מייל לנציגת המל"ג שישבה בדיונים וביקש ממנה שתארגן פגישה בינו ובין זילברשץ. לדבריו, קיבל תשובה כי זילברשץ מסרבת לפגוש אותו אך לא סיפקה נימוק סביר לכך. מיילים נוספים ששלח ליו"ר הוות"ת לא נענו. משכך, עדכן וינטר את חבריו בוועדה על הסירוב לפגישה.

בעקבות זאת שלח יו"ר הוועדה, פרופ' גאורג וינקלר - לשעבר רקטור ונשיא אוניברסיטת וינה, ומי שהוביל את תוכנית בולוניה באיחוד האירופי - מייל לזילברשץ שבו כתב כי ההתנהגות של זילברשץ "חסרת נימוס, במיוחד ביחס למישהו שעשה מאמצים גדולים להעריך את תוכניות לימודי הכלכלה ולעזור למל"ג בכללי". וינטר מספר כי וינקלר לא קיבל תשובה מזילברשץ אלא מאחת מעובדות המשרד, שבו "הוטלה כל האשמה על אי ההבנה המצערת עלי ועל חוסר התמצאותי בפרוצדרות של המל"ג".

לאחר התשובה הזאת שלח וינטר לאחת מעובדות המל"ג מייל נוסף ובו כתב: "העניין אינו קשור כלל לפרוצדורות, חלוקת סמכויות, חוסר ההתמצאות שלי בנושאים אלו, או לכל דבר מסוג זה. אילו נהגה יפה בכבוד ולא ביוהרה והייתה טורחת לשלוח אפילו מייל קצר אחד אל וינקלר, אלי או אל כל חבר אחר בוועדה המסביר בשפה פשוטה מדוע היא אינה יכולה לשוחח איתנו, כולנו היינו מקבלים זאת בהבנה. בדיקות מל"ג בכול תחום הנן חשובות ואסור לוותר עליהן. ואולם אני תמהה כיצד תצליח המל"ג בשנים הבאות לגייס מומחים בתחום כלשהו, מהארץ או מחו"ל לבדיקות אלו כאשר יתברר שכך היא נוהגת בהם. עמיתיי מחו"ל ואנוכי ללא ספק נמליץ מתוך הגינות למומחים כאלה שלא לכלות את זמנם לבטלה".

ממל"ג נמסר בתגובה כי "יו"ר הוות"ת מקפידה להיפגש עם כל גורם רלוונטי במערכת ההשכלה הגבוהה, והיא בהחלט תפגש גם עם חברי ועדת הערכה הבינלאומית בנושא לימודי כלכלה. מל"ג יזמה את הקמת הוועדה לאור הירידה בדירוגים הבינלאומיים בתחום לימודי הכלכלה, ובמטרה לבחון את הנושא לעומק, ללמוד על המגמות הבינלאומיות ולקבל המלצות לשיפור המצב.

"הוועדה הגישה למל"ג דו"ח מקיף המעיד על ממצאים חמורים הכוללים, בין השאר, ירידה דרמטית בהיקף הסגל והסטודנטים לתארי מחקר מתקדמים. לאור זאת, מל"ג וות"ת קיימו באחרונה דיונים בנושא והגופים ביקשו לחזור ולקיים דיוני עומק נוספים כדי לגבש התייחסות רצינית להמלצות. כמו כן, בכוונתה של יו"ר הוות"ת לקיים בקרוב פגישות עם גורמים שונים במערכת ההשכלה הגבוהה, בהם גם נציגי הוועדה, כדי לחוות את דעתם על הקשיים וההמלצות לטיפול יסודי בנושא".

חברי הוועדה: "ישראל הפקירה את תחום לימודי הכלכלה"

הדו"ח מטיל ספק לגבי יכולתה של ישראל להתמודד עם משברים כלכליים ולאומיים, במצב שבו המומחיות הכלכלית המקומית הולכת ומידרדרת. "הוועדה מספקת אזהרה חמורה לאקדמיה הישראלית ולפוליטיקאים ודוחקת בהם לנקוט צעדי חירום על מנת לשמר את מקצוע הכלכלה מהכחדה. היכולת של המדינה לקיים מדיניות כלכלית, ולשמור על הביטחון הכלכלי הלאומי, נמצאים תחת סכנה, אם היעלמותו של תחום של תחום המחקר במדינה", נכתב בדו"ח. עוד ציינו חברי הוועדה כי "ככל הידוע לנו, אף מדינה אחרת ב-OECDלא הפקירה, כמו שישראל עשתה, את התחום האסטרטגי כמו לימודי הכלכלה, שבעבר היא הייתה בו מובילה עולמית. ישראל לא יכולה להמשיך במסלול הזה".

הוועדה סיפקה כמה המלצות: שיפור תהליכי גיוס של מרצים מחו"ל; הגשת הצעות כספיות אטרקטיביות יותר על מנת להצליח למשוך מרצים טובים; שינוי האופן שבו המל"ג בוחנת את מחלקות הכלכלה ואת כמויות הפרסומים - במקום להשוות למחלקות אחרות באותה אוניברסיטה, לערוך השוואה מול מחלקות אחרות בעולם. בוועדה גם ממליצים לקיים לימודי דוקטורט באנגלית ולעשות תוכניות חילופי סטודנטים עם אוניברסיטאות מובילות בעולם. בטווח הבינוני ממליצה הוועדה להשקיע סכומי כסף גדולים בתוכניות מצוינות ומחקר.