אלשטיין: העסקים שלנו לא יושפעו מהמשבר בארגנטינה

כך אמר היום בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי בכנס שוק ההון של "גלובס" • "אני חושב שבעלי האג"ח שלנו יכולים להיות רגועים. נמשיך להשקיע בישראל, כי הכלכלה כאן מיוחדת וחזקה"

אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה באי.די.בי, בכנס שוק ההון / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה באי.די.בי, בכנס שוק ההון / צילום: איל יצהר

"לדעתי היחסים בין ארגנטינה לישראל נמצאים במצב טוב מאוד, והביטול של משחק הכדורגל בין הנבחרות לא מעיד על שינוי כלשהי" - כך אמר היום (ד') אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי, באירוע "עושים שוק" של "גלובס" בתל-אביב. לדבריו, "חבל מאוד שהמשחק התבטל, זו הייתה טעות, אבל אני לא חושב שזה מעיד משהו על היחסים בין המדינות". 

את אלשטיין ריאיינו עורכת "גלובס" נעמה סיקולר ועורך שוק ההון שי שלו.

מה אתה חושב על המצב הכלכלי בארגנטינה?

"אנחנו מתמודדים עם אינפלציה ותנודות במטבע, הפזו, כבר כ-30 שנה. התחזקות הדולר ועליית הריבית בארה"ב, לצד גירעון מסחרי גבוה בארגנטינה, גרמו לזעזוע האחרון בכלכלה והמטבע. נפילת הפזו ב-30% היא קשה אבל מתחזקת את מעמדה התחרותי של הכלכלה".

מה המשמעות של המשבר על העסקים שלך בארגנטינה?

"המכירות שלנו צמודות לאינפלציה, וגם מחירי השכירות במשרדים שלנו שצמודים לדולר, כך שאנחנו לא מתרגשים מזה. היינו במצבים דומים לפחות 5 פעמים בעשורים האחרונים, כך שאנחנו יודעים איך להתמודד עם זה. אני מקווה שכלכלת ארגנטינה תדע לצאת גם מהמשבר הזה. העסקים והנדל"ן שלנו לא יושפעו במיוחד מהמצב. שלושת החברות המרכזיות שלנו בארגנטינה הקטינו את המינוף שלהם לאחרונה".

קבוצת אי.די.ב עוברת, שוב, טלטלה בתקופה האחרונה, בעיקר עקב צניחה במניית סלקום  על רקע התחרות ההולכת וגוברת בשוק הסלולר. הנפילה בסלקום גררה גם את מניית דיסקונט השקעות  (דסק"ש), שמחזיקה ב-42% מסלקום, לירידה של 22% ברבעון הראשון.

אי.די.בי, שמחזיקה בשיעבוד על 116.4 מיליון מניות של דסק"ש - בשווי נוכחי של 1.2 מיליארד שקל - ראתה את איגרת החוב הארוכה שלה מסדרה ט' נופלת בתגובה לאירועים ב-17% מתחילת השנה, למחיר המשקף תשואה שנתית לפדיון של כ-10%.

מה אתה אומר על הצמינה בשערי האג"ח שלכם?

"אני חושב שבעלי האג"ח שלנו יכולים להיות רגועים. השקענו הרבה בעסקים בשנים האחרונות, ונמשיך להשקיע, כי הכלכלה כאן מיוחדת וחזקה. עשיתי השקעה באי.די.בי לכל החיים, ואני מתכוון להישאר כאן ולא לצאת. אני מאוד שמח שאני כאן, אני נהנה להגיע לכאן כל חודש, וכל פעם שאני מגיע, אני נהנה קצת יותר".

אתה חושב לקנות עוד חברה כמו בזק למשל?

"כל החברות שקנינו הפכו לחזקות יותר בשנים האחרונות. אנחנו אנשי עסקים ובודקים הזדמנויות מדי פעם בפעם. חיזקנו את החברות שלנו ב-5 השנים האחרונות והשגנו המון. ישראל היא הכלכלה הדינמית ביותר שאני מכיר. כל פעם שאני מגיע, יש שינויים, ונוצרות חברות חדשות, אז אני עוקב כל הזמן אחרי ההתפתחויות".

מה קורה עם ההחזקה שלכם בכלל ביטוח?

"אני לא רוצה להתייחס להתנהגות הרגולטורים כאן. זה מאוד קשה למכור נכס כשלא מאשרים את העסקאות שהצענו במשך 5 שנים. זה מצב לא קל עבורנו, אבל כמובן שנפעל בהתאם לחוק".

יש לך מעורבות בבחירת המנכ"ל החדש של כלל ביטוח?

"לא. אסור לנו להיות מעורבים בתהליך. אני מקווה שהדירקטוריון יקבל את ההחלטה הנכונה עבור החברה".

אתה חושב שבשוק ההון הישראלי באמת מכירים אותך?

"עמדנו בכל ההתחייבויות שלנו, ולכן יכולנו לקבל את אמון השוק ולחזור לגייס כספים. כלכלת ישראל ושוק ההון הישראלי מאוד חזקים. בחברות הנדל"ן שלנו, כמו נכסים ובניין, אנחנו ממשיכים לפתח נכסים במרכז וגם בפריפריה של ישראל, כמו באר-שבע. השוק כאן מאוד חזק".

מה אתה חושב על מצב שוק הסלולר בארץ?

"יש כאן תחרות מאוד חזקה, אבל חברת סלקום היא החזקה ביותר בתחום הזה, כך שאני לא חושש לעתידה. היא תתחזק עוד בעתיד, אין לי ספק בכך".

מה אתה חושב על שוק הריטייל?

"שופרסל מחזקת כל הזמן את המכירות דרך אתר האינטרנט שלה. היא למעשה מובילה את התחום הזה בישראל. העולם משתנה כל הזמן ללא ספק, ושופרסל משקיעה בפיתוח מרכזים לוגיסטיים במקומות שונים בארץ כמו מודיעין וחיפה, כמו חברות אחרות. אנחנו בעידן של מידע ותקשורת, וצריך לדעת לנצל את זה. אנחנו משקיעים בטכנולוגיה. מרכזי הקניות בעתיד יתמקדו יותר בבידור ופחות בקניות של מוצרים, אבל אני מאמין שאנשים ימשיכו לרצות לצאת מהבית ולראות אחד את השני, זה לא ישתנה. ישראל היא אחד המקומות היחידים בעולם שעומדים בפיתוח מוצרים ושירותים בחזית הטכנולוגיה. יש לה מקום מיוחד ומרכזי בעתיד העולם".