כצמן: "הקניות אונליין הן טרנד. עדיין צריך חנות פיזית"

בעל השליטה והמנכ"ל של קבוצת גזית גלוב התייחס בכנס שוק ההון של "גלובס" למגמות השקעה גלובליות בנדל"ן • לדבריו, לחברות המסחר הקמעונאי "לא יהיה צורך להיות בכל עיר קטנה בארה"ב, או אפילו בישראל, כי הלקוח מכיר את המותג, והוא יוכל לרכוש את המוצר אונליין"

חיים כצמן, בעל השליטה ומנכ"ל גזית גלוב, בכנס שוק ההון / צילום: איל יצהר
חיים כצמן, בעל השליטה ומנכ"ל גזית גלוב, בכנס שוק ההון / צילום: איל יצהר

חיים כצמן, בעל השליטה והמנכ"ל של קבוצת הנדל"ן המניב גזית גלוב, הגיע הבוקר (ד') לאירוע "עושים שוק" של "גלובס" בתל-אביב כדי לדון במגמות השקעה גלובליות בתחום הנדל"ן. בשיחה עם שי שלו, עורך שוק ההון של "גלובס", דיבר כצמן, בין השאר, על תחום הקניונים והמרכזיים המסחריים ברחבי העולם.

כניסת האונליין לתחום הקמעונאות היא כנראה הדבר המדובר ביותר בעולם בתחום הנדל"ן המסחרי. איך אתה רואה את זה?

כצמן: "זאת השאלה המרכזית כיום. הדעה בעולם היא שהאונליין יהרוג את המסחר הקמעונאי, אבל לדעתי זה לא המצב. זה עוד טרנד שיישאר, אבל המסחר המקוון יהיה עוד כלי בארגז הכלים של הקמעונאים. זה הופך את הנדל"ן במיקומים המרכזיים לחשוב ביותר, כי כולם יהיו חייבים שם חנויות בשביל המותג. אבל לא יהיה צורך להיות בכל עיר קטנה בארה"ב או אפילו בישראל, כי הלקוח מכיר את המותג, והוא יוכל לרכוש את המוצר אונליין".

יש סוגים של קניונים שיתקשו לשרוד?

"מי שיתקשה לשרוד יהיו אלה מהשווקים המשניים, שבהם הקמעונאים לא יהיו חייבים לשכור נכסים. הנדל"ן הזה סובל ויסבול. אם מסתכלים על העולם, אז התופעה המרכזית היא האורבניזציה. יש תנועה של אנשים למרכזים העירוניים הגדולים. יחד עם זאת, יש טרנד בקמעונאות של יציאה מאזורים שבהם יש ירידה באוכלוסייה".

אז מה העתיד של הקניונים?

"צריכה להיות הבחנה לגבי טיב הקניונים והיכולת שלהם לשרוד, לעומת התזרים שהם יכולים לייצר לאורך זמן".

אתם מכרתם באחרונה את הפעילות שלכם בארה"ב, ובמקביל ביצעתם השקעות חדשות בקניונים מסוימים שם. מה הרציונל בעצם?

"למעשה, השקענו בארה"ב בשטחי מסחר חדשים. היסטורית, השקענו במרכזי מסחר מעוגני סופרמרקטים, עם אוכלוסייה של 100 אלף איש בקרבתם. כיום אנחנו משקיעים במקומות שבהם האוכלוסייה גדולה הרבה יותר".

ואפשר ללמוד מזה גם על הפעילות שלכם באירופה?

"בהחלט. שתי החברות שלנו באירופה השתנו מאוד מבחינת נכסים, לעומת מה שהיה לפני שקנינו אותן. גם שם אנחנו מתמקדים במרכזים העירוניים הגדולים, כמו בוורשה למשל".

ספר על ההשקעה בסאו פאולו בברזיל. 

"בברזיל למעשה יישמנו את האסטרטגיה החדשה שלנו באופן הברור ביותר. התחלנו מראש רק בסאו פאולו, שבה יש 22 מיליון תושבים. כל הנכסים שלנו נמצאים ברדיוס של 5 קילומטר מהמשרד שלנו. סאו פאולו זה היישום של כל הלקחים שלמדנו בעולם".

יש לכם גם קניונים בישראל. בנו כאן יותר מדי?

"אי-אפשר להשוות את מה שבנו בבאר-שבע למה שבנו בירושלים ובתל-אביב. אז אם מסתכלים על אוכלוסייה, ייתכן שפה ושם בנו איפה שיש פחות מדי אוכלוסייה. ישראל מעל הממוצע האירופי ביחס של אוכלוסיה למ"ר מסחר לנפש, אבל הרבה מתחת לארה"ב".

יש גלישה של חברות נדל"ן אמריקאיות לבורסה בתל-אביב. איך בוחרים במי מהן להשקיע?

"צריך להבחין בין החברות, אבל לזכור שבאופן כללי, זה שחברה הנפיקה בישראל, לא אומר בהכרח שהיא טובה או רעה, כי יש הרבה חברות בגודל מסוים, שפשוט אין להם סיכוי להנפיק בארה"ב. השאלה שגם יש לבחון היא מה היכולת להיפרע בכל חברה במקרה של כשל פירעון".