הפטנט שיאפשר לנוסעים באובר לדעת אם הנוסע שלהם שיכור

אובר הגישה לאחרונה בקשה לפטנט על מערכת בינה מלאכותית שתזהה שיכרות

אפליקציית אובר / צילום: רויטרס
אפליקציית אובר / צילום: רויטרס

אובר הגישה בקשה לפטנט על מערכת בינה מלאכותית שתזהה שיכרות, לטובת נהגים ונוסעים בשירות. לפי תיאור הפטנט, המערכת תדע לזהות התנהגות של משתמש שיכור לפי מאפיינים כמו מהירות הקלדה, טעויות הקלדה, מידת הדיוק בלחיצה על כפתורים, מהירות ההליכה והדרך בה הטלפון מוחזק או נופל מידיו. גורמים נוספים שהאלגוריתם לוקח בחשבון בקביעה האם משתמש שיכור הם המקום והשעה כשהזמין את הנסיעה. כך למשל, אזור בו יש ברים רבים יהיה חשוד יותר, וגם הזמנה שהתקבלה בשעה מאוחרת. הבקשה לפטנט הוגשה ע"י צוות הבטיחות והאמון של אובר ב-2016 ואתמול פורסמה באופן פומבי.

לפי הבקשה, המטרה בזיהוי הזה היא לאפשר לנהג להתאים את עצמו לסיטואציה של נוסע שיכור. כך למשל, ייתכן שהנסיעה תוצע רק לנהגים שעברו הכשרות בהתמודדות עם נוסעים במצב הזה, או שלנוסע לא יתאפשר להצטרף לנסיעת קארפול כדי למנוע אי נעימות או חיכוכים עם נוסעים אחרים.

בעוד שלפיצ'ר ללא ספק יש יתרונות, יש בו גם סיכון. כך, אם נהגים יחליטו להימנע מלאסוף נוסעים שיכורים, הנוסעים עשויים להחליט לנהוג בעצמם תחת השפעת אלכוהול. סיכון נוסף נוגע לאפשרות לניצול נוסעים שיכורים. לפי תחקיר של CNN מהחודש הקודם, מאה נוסעות ונוסעי אובר חוו תקיפה מינית ע"י נהגים בארבע השנים האחרונות - ורבות מהתקיפות התרחשו כשהנוסעות היו שיכורות או אפילו מעולפות מאלכוהול.