המדינה תילחם בצרכני זנות המדווחים באינטרנט על מפגשי המין

מחלקת הסייבר בפרקליטות הגישה בקשות להגבלת הגישה לאתרים "סקס אדיר" ו"סקס פורום", בהם נוהגים צרכני זנות לפרסם את "התרשמותם" מנשים המספקות שירותי מין בתשלום • באחת מחוות-הדעת התלונן לקוח על כך שבנה התינוק של האישה העוסקת בזנות לא הפסיק לבכות, ועל כך שלאמו הטרייה יש "בטן מידלדלת"

ד"ר חיים ויסמונסקי, מנהל מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה / צילום: שלומי יוסף
ד"ר חיים ויסמונסקי, מנהל מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה / צילום: שלומי יוסף

בכניסה לאתרי "הסקס" המובילים בישראל מקבל הגולש שלל מידע בנוגע לאפשרויות העומדות בפניו לקבלת שירותי מין. חלק מהאתרים כוללים "מאגר מידע ארצי" לשירותי מין בתשלום, אחרים כוללים "מילון מונחים" המקל על חיפוש השירות הספציפי הנדרש או "מדריך למחפש השירות" ו"תרגומון", המפענח ומתרגם עבורו את מילות הקוד המקובלות בעולם שירותי הזנות. ממש עולם ומלואו.

אלא שהעולם הזה בדרך להיעלם לאחר שנלכד בכוונת: רשויות האכיפה הכריזו על מאבק נגד ספקי שירותי הזנות המרכזיים בארץ, כולל בזירת האינטרנט. המאבק בזירה הווירטואלית מתנהל זה תקופה, ובמסגרתו הגישה מחלקת הסייבר בפרקליטות בחודשים האחרונים שורה של בקשות לחייב ספקיות שירות ואחסון אינטרנט, להסיר או להגביל גישה לאתרים מפרי חוק והפעם על המוקד: שני האתרים המרכזיים והמשמעותיים בישראל בתחום של שירותי זנות, אליהם גולשים עשרות אלפי אנשים מדי חודש.

השבוע הגישה מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה להסרת אתר האינטרנט "סקס אדיר", שבבעלות שרון דגני מראשון-לציון, וארבעה אתרים נוספים המזוהים עמו, המפרסמים שירותים של מתן זנות. במקביל, הוגשה בקשה להגבלת גישה לאתר האינטרנט "סקס פורום", בו נוהגים צרכני זנות לפרסם את התרשמותם מנשים המספקות שירותי מין בתשלום. הבקשות הוגשו במסגרת הפעילות המשותפת של פרקליטות המדינה ומשטרת ישראל - ימ"ר תל-אביב, למיגור שירותי הזנות.

התייחסות מחפיצה ומבזה לנשים העוסקות בזנות

בבקשות, שהוגשו באמצעות עו"ד איתי גוהר, נטען כי האתר "סקס פורום" היה בעבר חלק מפורטל צריכת הזנות "סקס אדיר", ועמד לאחרונה במרכז ביקורת ציבורית, כאשר בדף הפייסבוק "When he pays" פורסמו ציטוטים מתוך חוות-הדעת שהעלו צרכני הזנות. בחוות-הדעת נכללו התייחסות מחפיצה ומבזה לנשים בזנות, תוך התייחסות להופעתן החיצונית, לרמת השירותיות שלהן בתחום הזנות, ל"שמחת החיים" שהן הפגינו תוך כדי מעשה הזנות ולרמת השחיקה שלהן מה"עבודה". כן נכללו בפורום תיאורים אנטומיים של איבריהן המוצנעים של הנשים בזנות.

באחת מחוות-הדעת באתר אף התלונן לקוח על כך שבנה של האישה העוסקת בזנות - עולל בן חודשים ספורים - לא הפסיק לבכות בחדר השני, ועל כך שלאמו הטרייה יש "בטן מידלדלת", ועל כן שני אלה פגמו לו בהנאה מהמעשה המיני.

הפרסומים בפורום מאפשרים זיהוי של הנשים העוסקות בזנות, כך שחוות-הדעת הללו נועדו להשפיע על מידת הפופולריות של אותן הנשים. מבחינה משפטית, מציינת הפרקליטות בבקשותיה, ניתן לראות באתר זה כאתר העובר על האיסור בחוק בדבר פרסום שירותי זנות.

בחוות-דעת נוספת שצוטטה בבקשה להגבלת הגישה לאתר, בדיון תחת הכותרת: 'מישל תל-אביב - 500', משתמש המכונה "30+" פרסם את ההודעה הבאה: "אז אחרי הרבה זמן שלא הייתי פה, חזרתי (לדגום ולדווח). פגשתי היום את מישל המתוקה שממוקמת בפינסקר, תל-אביב. [...] לדעתי היא רק הגיעה, אז יש מצב שעוד יהיו שינויים. [...] יש לה גוף חטוב 1.7 ככה, לא רזונת אבל בלי טיפת שומן. רגליים חזקות, חזה גדול וזקוף (יש מצב שסיליקון אבל די רך, לא מהקשים) ופטמות במבה שכיף לטעום. [...] שילמתי לה עבור שעה (500 ויש אפשרות קצרה ב-400) [...] היא פשוט זורמת עם הכול. [...]"

הודעה זו לוותה בקישורית (לינק) למודעה בתוך אתר האינטרנט www.sexadir.co.il, המשמש כפורטל גדול לפרסום שירותי מין בתשלום, הכוללת מספר טלפון, ותמונות של אישה בעירום חלקי ובתנוחות מיניות. בדיון אחר תחת הכותרת "אווה ראשון-לציון", המשתמש המכונה "Danran" פרסם "דירוג" לאותה אווה לכאורה, כאשר הוא מציין כי היא "רוסיה מבוגרת, נראה לי בת 50+ [...]. כרגע החבילה הכי טובה באזור" .

גם הודעה זו לוותה בקישורית למודעה באתר סקס אדיר, שכותרתה "חם ומושלם ברמת-גן", הכוללת מספר טלפון ותמונות של אישה בעירום חלקי ובתנוחות מיניות.

"את שחוקה, כבויה. גוף ללא נשמה"

משתמש אחר המכונה "החפוז המכני" כתב באתר "סקס פורום" כי אחת הנשים אליהן הגיע, נכנה אותה ש', היא "לא יפה כפי שאפשר לצפות מהתמונות, ויש לה עיניים שקועות עם עיגולים שחורים מסביב. זה המקום לציין לשבח את השיווק שלה כאן באתר, שיווק שמוביל לאכזבה. לא יפה, גילה כמעט כפול ממה שהיא מצהירה (20...), וזה ניכר על פניה וגופה (לא חטובה, בטן מבצבצת)".

עוד הוא כתב: "לסיכום: אני יודע שהדיווח שלי ישקע בים היחצנות והשיווק האגרסיבי ש-ש' זוכה להם פה, אבל אני את שלי עשיתי... ומכיוון שש' עצמה קוראת וכותבת בפורום, אפנה אליה ישירות: בייבי... אעוץ לך לפרוש. אם לא למעננו - אז למענך. קודם כל למענך. את שחוקה, כבויה. גוף ללא נשמה. את מהמקרים החריגים שמצדיקים את טענות הפמינסטיות המפגרות".

מהבקשות שהוגשו עולה כי האתר "סקס פורום" הוא מערכת פורומים בהם מבוצע, על-פי רוב, פרסום שירותי מין בתשלום על-ידי משתמשי הפורום. בדף הראשי באתר מוצגת רשימה של פורומים שונים, כאשר הפורומים העליונים והפעילים ביותר באתר, נוגעים לפרסומים בדבר שירותי מין בתשלום. נוסף על כך, בפורומים הפעילים ביותר באתר, נרשם כי הם "מאגר המידע הארצי לשירותי מין בתשלום". בפורום הפעיל ביותר באתר אף מתקיים דיון "נעוץ" - קרי הודעה הממוקמת בקביעות בחלקו העליון של הפורום - הנקרא "תוכן עניינים לחבר'ה הצעירים/חדשים", בה מסביר משתמש המכונה "roni golan", המוגדר כעוזר מנהל בפורום, את שמות הקוד בהם יש להשתמש בעת כתיבת הודעות חדשות בפורום.

תמונה עגומה של שירותים שהשתיקה יפה להם

לפי נתוני "הסקר הלאומי על הזנות" של משרד הרווחה והמשרד לביטחון פנים, רשת האינטרנט היא ספק המידע המרכזי לשירותי מין. מהסקר, שפורסם ב-2015, עולה כי בשנת 2014 פעלו בישראל 670 אתרי מין בעברית, המיועדים למבוגרים בלבד. בחיפוש של שירותי זנות על-ידי 50 מילות חיפוש, עלו 2,067 אתרים (אתרי מין ואחרים) הכוללים תמונות אירוטיות של נשים או גברים המביעים עניין ביחסים מיניים עם אחרים, או הפניה או פרסום גורמים המספקים שירותי מין.

הנתונים מלמדים על השינוי שחל בתעשיית המין אשר נשלטה בעבר על-ידי העולם התחתון והסרסורים, אך הפכה זה מכבר ל"ענף עסקי" המופעל על-ידי גורמים המפעילים אתרי מין באינטרנט.

על הרקע הזה, ועל רקע המאבק הכולל והמשולב - כלכלי, פלילי ומינהלי - שמנהלות רשויות האכיפה נגד תעשיית הזנות בישראל, סימנה לאחרונה המדינה גם את רשת האינטרנט כזירת המאבק הבאה; והחלה לתקוף שם את ספקי שירותי הזנות והמפרסמים.

בבקשות שהגישה הפרקליטות לסגירתם או חסימת של אתרי האינטרנט "העברייניים", מתארת הפרקליטות את כלל השירותים המוצעים על-ידי האתרים ומשרטטת תמונה עגומה של סחר בנשים ושירותים שהשתיקה יפה להם.

הבקשות הוגשו בהתאם לחוק סמכויות לשם מניעת ביצוע עבירות באמצעות אתר אינטרנט, שנכנס לתוקף בספטמבר אשתקד. על-פי החוק, תובע מוסמך יכול לפנות לבית המשפט בבקשה להוצאת צווים להסרת אתרי אינטרנט המאוחסנים על גבי פלטפורמות אירוח בישראל, לחסום גישה לאתרי אינטרנט המאוחסנים על גבי שרתים בחו"ל או להורות על סינון האתרים מתוצאות החיפוש.

החוק קובע סמכות חדשנית לגבי אתרי אינטרנט הכוללים פעילות עבריינית מ-5 סוגים: פעילות של ארגון טרור, פרסום תכנים פדופיליים, ארגון הימורים אסורים, סחר בסמים מסוכנים ופרסום שירותי זנות.

מאז כניסת החוק לתוקף, הוגשו 15 בקשות להסרה או הגבלת גישה אל אתרים המפרסמים שירותי זנות, ועד כה כולן התקבלו. כמו כן, הוגשו בקשות לחסימת גישה לאתרים פדופיליים שונים בהתאם לחוק.

בפרקליטות מציינים כי תופעת פרסום שירותי הזנות שכיחה מאוד באינטרנט, כך שכיום שירותי זנות נגישים לכל דרך האינטרנט באמצעות חיפוש פשוט במנוע חיפוש ובמסגרת אתרי אינטרנט גדולים, רחבי תפוצה ובעברית.

מנהל מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, ד"ר חיים ויסמונסקי, מציין כי "בכוונת הפרקליטות להמשיך את השימוש בכלים שמקנה החוק, כחלק מתפישת ההפעלה של הפרקליטות בתחום המאבק בפשיעה המקוונת. לפי תפישה זו, יש לפעול באופן משולב, הן כלפי מבצעי העבירות באמצעות האינטרנט והן כלפי העבירות עצמן, זאת כאשר לא ניתן להגיע לחשיפה והעמדה לדין של מבצעי העבירות".

ד"ר ויסמונסקי הסביר עוד כי המשטרה והפרקליטות ממשיכות לאסוף חומרים הנוגעים לאתרי אינטרנט ישראליים המבצעים פעילות עבריינית, ובקרוב תוגשנה בקשות נוספות להסרה או חסימת גישה לאתרים אלה.