גבו מכם יותר מדי? הצעת חוק חדשה תחזיר לכם גם ריבית

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק החזר גביית יתר, שמחייבת חברות להשיב לצד הכסף גם שכר-טרחה, הוצאות, ריבית או הצמדה כפי שנגבו מהלקוח

ח"כ איתן כבל / צלם: תמר מצפי
ח"כ איתן כבל / צלם: תמר מצפי

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק החזר גביית יתר, המבקשת לקבוע כי חישוב תשלומים שנגבו ביתר מצרכן/לקוח ייעשה באותה שיטה ובאותה דרך לפיה חישב הגוף העסקי את החוב. כלומר, לסכומים שהחברה מחויבת להשיב יתווספו שכר-טרחה, הוצאות, ריבית או הצמדה, כפי שנגבו מהצרכן או מהלקוח.

בדברי ההסבר להצעת החוק, אותה יזמו ח"כ איתן כבל וחברי כנסת אחרים, נכתב כי "גופים פיננסיים, תאגידים בנקאיים וכן עוסקים אשר מנהלים הליכי גבייה נגד לקוחותיהם, נוהגים לגבות ריבית פיגורים גבוהה וכן הוצאות והצמדות שונות, בעוד שבמקרים בהם מתברר כי הלקוח הוא זה שזכאי להחזר כספי מהגופים האמורים, מקבל הלקוח או הצרכן לפי העניין את כספו במחיר הקרן, ולעתים בתוספת הפרשי הצמדה, אך ללא ריבית הפיגורים הגבוהה פי כמה, שכר-טרחה או תוספות למיניהן. מוצע לתקן את חוק הבנקאות, את חוק הגנת הצרכן ואת חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים, כדי למנוע מגופים עסקיים, תאגידים בנקאיים ונותני שירותים פיננסיים מלפעול נגד לקוחותיהם שלא בתום-לב".

ח"כ כבל הוסיף כי "המצב המקומם הוא שחברות מערימות ריביות והצמדה על חובות, אבל כאשר הן בעצמן חייבות כסף, הן יכולות למשוך ולמרוח את החוב מבלי שהלקוח יפוצה ולבסוף לא להשיב ללקוח את מלוא הסכום שנגבה - שלא כדין. אנחנו מתקנים היום עוול מכעיס ומשווים את הלקוח לחברה".

ההצעה תועבר לוועדת הכלכלה לשם ניסוחה, שם יובהרו סעיפים בהצעת החוק - דוגמת ההצעה להחזר כספי כולל ריבית ושכר-טרחה.