ה-SUV החדש של וולוו: שמרנות עם נגיעות ספורטיביות

ה-XC40, שקטף את תואר "רכב השנה באירופה", מציע מראה סולידי-יוקרתי עם תא נוסעים שימושי, ביצועים נטולי מאמץ והרבה טכנולוגיה מתוחכמת • עם זאת, לגרסאות העיליות ב-300 אלף שקל מחכה תחרות קשה מאוד בפלח

הגורם המשפיע ביותר על התחרות בשוק הרכב הישראלי הוא הרגולטור. זה לא אמור להפתיע במדינה שבה מסים מהווים יותר ממחצית ממחיר הרכב והתחרותיות של כל דגם חדש מושפעת מ"נוסחה ירוקה", "מס יוקרה" ושאר המצאות ישראליות ייחודיות.

למרות זאת, תמיד יש הפתעות. כך למשל, בספטמבר אשתקד אישר האוצר את הארכת הטבת המס על כלי היברידיים ונטענים (פלאג אין) בשנתיים נוספות. מבחינת פלח רכבי היוקרה בישראל, שדגמי פלאג-אין תופסים בו כיום יותר ממחצית מהמכירות, המשמעות הייתה "עסקים כרגיל".

חלפו כמה חודשים, ובשבוע שעבר האוצר הודיע כי רכבי יוקרה היברידיים ונטענים יחויבו "מעכשיו לעכשיו" גם במס יוקרה. המשמעות היא התייקרות שנעה בין אלפי שקלים לעשרות אלפי שקלים, בהתאם לדגם. אמנם הדגמים הללו ימשיכו ליהנות מהטבת מס משמעותית ביחס לאחיהם מונעי הבנזין והדיזל, אבל הפער התחרותי היחסי בינם לבין הדגמים ה"רגילים" הצטמצם.

אחד מאותם דגמים "רגילים" שעשויים להרוויח משינוי חוקי המשחק הוא וולבו XC40 החדש, ה-SUV הצעיר לבית וולבו, שעמד עד כה בצילו של אחיו הגדול והמאובזר - XC60 פלאג-אין, שנהנה מיתרון מס של כמעט 60%.

חיצונית, בחרו מעצבי ה-XC40 ללכת בנתיב המוכר והבטוח של המותג. הרכב קצר בכ-20 סנטימטרים מאחיו הגדול ומעט נמוך ממנו, אבל בסיוע רוחב מרשים של קצת יותר מ-2 מטרים בין המראות, גובה מכובד ומפתחי גלגלים מסיביים, הוא נראה גדול ומרשים.

עיצוב החרטום והזנב משוכפל מהאחים הגדולים למשפחה, עם סימן היכר ברור של פנסי חזית חצויים לרוחב ופנסים זוויתיים מאחור. פרופיל הצד מעניק לרכב קצת יותר ספורטיביות ועלומים בזכות עמוד גג אחורי זוויתי "דחוס" ואפקט חזותי של גג "צף" בצבע שונה. כך או כך, הרכב בהחלט משדר לסביבתו את המסר "פרימיום" ורכב ההדגמה שלנו, בגרסת גימור "R דיזיין" ספורטיבית ובצבעי בורדו-שחור, משך הרבה תשומת לב בכביש ובחניה.

מפתן הכניסה ממוקם גבוה כמעט כמו ב-XC60 וכך גם מושבי הנהג והנוסעים, שמספקים תצפית מעל גגות הפרייבטים בסביבה. בסיס הגלגלים מסתפק ב-2.7 מ', אבל הרצפה השטוחה יחסית והרוחב הנכבד מספקים תחושה של מרחב הולם ומספיק מקום לשלושה נוסעים בגודל ממוצע מאחור. תא המטען גם הוא מספק נפח מכובד לקטגוריה של כ-460 ליטר ובסך הכל הרכב מקבל ציון גבוה בסעיף השימושיות המשפחתית.

עמדת הפיקוד שומרת על העיצוב של דגמי הדור החדש של וולבו, עם לוח מחוונים דיגיטלי ורב-תכליתי ומסך מולטימדיה אופקי דמוי טאבלט במרכז, שמוטמע היטב בעיצוב הקונסול. המסך מוסיף מימד של תחכום ועדכניות אבל כמו בדגמים הבכירים יותר הוא עדיין לוקה במערכת הפעלה קצת מבולגנת, שדורש מהנהג לא מעט נבירה בתפריטים - ומשקפי קריאה - כדי למצוא פונקציות שליטה חבויות אבל חיוניות.

מעצבי הפנים עשו מאמץ לשחרר קצת את העניבה בעיצוב הפנים והצליחו לשלב בין המינימליזם הסקנדינבי המוכר לטקסטורות מעניינות וחומרים לא שגרתיים. גרסת ה-R דיזיין מוסיפה לחבילה גם ריפוד מיוחד וכמה פריטים ספורטיביים ובשילוב עם איכות גימור גבוהה, בידוד רעשים מרשים ומערכת קול רצינית, מקבלים חלל נעים מאד לשהייה בפקקים הישראליים.

כראוי לוולבו הרכב מצויד במערך מרשים על עזרי בטיחות אקטיביים וניהוג סמי-אוטונומי, אם כי מצאנו שמערכת הסיוע האוטונומית לבלימה, שמוזנת על ידי סוללת חיישנים, לוקה בחרדתיות ומפעילה את עצמה לעיתים גם בסיטואציות שאין בה צורך. ייתכן שמדובר בבאג אלקטרוני שיתוקן בעדכון תוכנה קרוב.

ה-40 מצויד במנוע ה-2 ליטר טורבו-בנזין המוכר של וולבו ובגרסת ה-T5 הבכירה הוא מייצר 247 כ"ס ו-35 קג"מ. עם משקל עצמי של כמעט 1.6 טון זה לא כלי רזה במיוחד, אבל למנוע אין בעיה להתמודד עם המטלה. לחיצה בריאה דוחפת את הכלי קדימה בנחישות מענגת, בכל שיפוע, ובמצב התכנות הספורטיבי תגובת הדוושה טובה והשהיית הטורבו המוכרת מנוטרלת למינימום.

התיבה האוטומטית, בת שמונה מהירויות, מכוילת להעברות רגועות וחסכוניות כברירת מחדל וכאשר נותנים לה לעשות את עבודתה, ללא התערבות אגרסיבית, מקבלים העברות הילוכים בלתי מורגשות וצבירת מהירות נטולת מאמץ, שדורשת לשמור עין פקוחה על מד המהירות כדי לא לאבד את הרישיון.

הביצועים מסתייעים בהנעה כפולה יעילה, עוד מומחיות מוכרת של וולבו, שמנטרלת באפקטיביות סחרור גלגלים ו"לחימת הגה" בעת האצה אגרסיבית.

בסעיף התנהגות הכביש אין הרבה חידושים והמתכון ההנדסי המוכר של וולבו נשמר: שלדה קשיחה, היגוי די קליל ולא הכי מחובר ושליטה סבירה בתנודות הגוף על כבישים מתפתלים והדוקים. כיול המתלים נוטה לצד הרך, מה שמסייע לרכב לצלוח בקלות את רוב המהמורות הטיפוסיות ולשייט בנינוחות על כבישים גליים במהירויות גבוהות. מנגד, המהנדסים השוודים מגטבורג כנראה טרם נתקלו ברמפות ההרעדה הישראליות, שבנויות כמו מכשולי טנקים, וגם לא בחיבורי הגשרים הטיפוסיים לארץ הקודש, שחתול יכול ליפול לתוכם בקלות. בסיטואציות כאלה המתלים עלולים לסיים את מהלכם בחבטה.

וולבו מפליאה בתיאורים על יכולת העבירות של הרכב בבוץ ובשלג. לא מצאנו כאלה בסביבה הקרובה והאמת שגם לא חיפשנו. חישוקי 18 אינץ' מהודרים, עם צמיגים בחתך ספורטיבי, לא מזמינים כתישה על סלעים. אבל את משימות הטיפוס על מדרכות והירידה בדרכי עפר לחוף הים הכלי יבצע ללא קושי.

המחיר של גרסת ה-T5, עם הנעה כפולה, מתחיל בכ-280 אלף שקל, ומחיר חבילות האבזור המיוחדות כבר ייקח את הרכב לכיוון ה-300 אלף ומעבר. זהו אזור מחיר צפוף ועמוס במתחרי פרימיום, ובהם האח הגדול XC60 שמחירו עם מנוע מקביל עומד על כ-330 אלף שקל. אבל הרכב מגיע אלינו עם הקרדיט הלא מבוטל של "רכב השנה באירופה" לשנת 2018, ולמרות שאנחנו לא פרובינציאליים, הוא בהחלט ראוי לכבוש מקום מכובד גם בחבורת הצמרת המקומית. 

 

מתחרות חדשות

קאדילק XT4

הקומפקט-פרימיום קרוסאובר החדש של קאדילק, שנמצא מעבר לפינה, שומר על קווי עיצוב חיצוניים ופנימיים דומים לאלה של אחיו הגדול, XT5, ומצויד במערך מתקדם של מערכות בטיחות ובידור. המנוע הוא 2 ליטר טורבו עם 237 כ"ס עם תיבה אוטומטית חדשה בת 9 מהירויות ויש אופציה להנעה כפולה

לקסוס UX

המצטרף החדש של לקסוס לפלח נמתח לאורך 4.5 מ' ולרוחב 1.84 מ' על בסיס גלגלים של 2.64 מ'. מתחת לעיצוב המוחצן מסתתר תא נוסעים איכותי ועמוס בטכנולוגיות מתקדמות כולל מערך פיקוד רב תכליתי. להנעה אחראי מנוע 2 ליטר בנזין חדש לגמרי או ההנעה ההיברידית המוכרת של ה-NX 

סיטרואן DS קרוסבק

במחיר של 247 עד 300 אלף שקל מציע ה-DS החדש אלטרנטיבה צרפתית יוקרתית עם הרבה שיק. הוא מצויד בתא נוסעים מרווח, מעוצב לתלפיות עם מסכי ענק, לוח מחוונים דיגיטלי והרבה גאדג'טים ועם עיצוב חיצוני נאה שפונה לכיוון המיין סטרים. המנועים בינתיים הם על טהרת הדיזלים עם תיבה אוטומטית בת 8 מהירויות