גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אבי כץ: "ברמלי יודע לתת לך עצה נכונה בזמן. אני אוהב אותו"

למרות שהגיע כעד מטעם התביעה, נראה כי עדותו של אבי כץ היום דווקא סייעה לאמיר ברמלי, בעלי רוביקון-קרן קלע לשעבר המואשם בהונאת משקיעים ● כץ: "אם היו נותנים לברמלי להמשיך את המעגל, המשקיעים לא היו ניזוקים"

אבי כץ בבית המשפט היום / צילום: אמיר מאירי
אבי כץ בבית המשפט היום / צילום: אמיר מאירי

"בחור שיודע לתת לך עצה נכונה בזמן. באופן אישי מאוד אהבתי אותו, ואני עדיין אוהב אותו, וזה לא מתחלף מהר, גם אם בן אדם עשה משהו, ויש וויכוח על זה" - כך בחר לתאר איש העסקים אבי כץ, מבלי רשת קופיקס, את אמיר ברמלי, לשעבר הבעלים של חברת רוביקון-קרן קלע, המואשם בהונאת משקיעים.

כץ, שהשקיע בקרן קלע כ-1.4 מיליון שקל, מסר היום (ה') את עדותו במסגרת פרשת התביעה בתיק הפלילי המתנהל נגד ברמלי.

כתב האישום נגד ברמלי הוגש ביוני 2016, ובמסגרתו טוענת פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) כי את הסכום של מעל ל-400 מיליון שקל שגייסו החברות בקבוצת רוביקון-קרן קלע, גייס הבעלים ברמלי על יסוד מצגי-שווא קשים לכאורה. עוד נטען כי ברמלי ערבב כביכול בין כספי המשקיעים לנכסיו הפרטיים ולהשקעות של חברת רוביקון.

במסגרת מסירת עדותו נחקר כץ על-ידי עו"ד חנה קורין מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) וכן על-ידי בא-כוחו של ברמלי, עו"ד אייל רוזובסקי.

מעדותו של כץ עלה כי אין בו כעס על התנהלותו של ברמלי, ובהתאם הוא ציין בפני השופט חאלד כבוב כי "יש שנאת חינם, ויש אהבת חינם, אני אוהב אותו". כלל לא בטוח שיתר המשקיעים בקרן קלע, שמרביתם אנשים מן היישוב שהפסידו חלק ניכר מחסכונותיהם, יסכימו עם כץ.

הקשר בין כץ לברמלי החל עוד בשנת 2010, במסגרת "קרן הגשמה", אשר כץ היה ממקימיה. הקרן מתמקדת בחיפוש אחר השקעות בנדל"ן מניב ומאפשרת השקעות בקרב משקיעים בעלי הון מוגבל במספר אפיקי השקעה ריאליים בארץ ובעולם.

ברמלי, סיפר כץ, ביקש להיכנס כשותף בקרן, וזאת, בין היתר, לאחר שהצעה שלו לשיתוף-פעולה בין הקרן לבין חברה של ברמלי בשם המרכז לאבחון עסקי, אשר אבחנה השקעות, נדחתה על-ידי כץ.

בהמשך רכש ברמלי כ-10% ממניות הקרן ובשיאו החזיק ב-14% מהקרן. השותפות נפסקה לאחר כ-3 שנים: "אמרתי לאמיר בוא נפריד כוחות". בהתאם מכר ברמלי את מרבית מניותיו, כאשר החלק שלא נמכר נשאר בנאמנות. לשאלת עו"ד קורין מדוע נשמרו מניותיו של ברמלי שלא נמכרו בנאמנות, ענה כץ: "כדי שאנשים לא יגידו הגשמה קלע, קלע הגשמה, למה לבלבל בין העסקים?".

לגבי הסכום המדויק שגרף ברמלי ממכירת מניותיו בקרן הגשמה, הדעות חלוקות, אך לפי הערכות מדובר במעל ל-10 מיליון שקל - סכום שהופקד ככל הנראה במלואו בקרן קלע, לטענת כץ.

כץ נדרש בעדותו להעיד על אופיו הנהנתני של ברמלי. בתשובתו נראה היה כי הוא מעיד על עצמו, כאנטי-תזה להתנהלותו של ברמלי: "אני מרים שקל מהרצפה ומחפש חניה בכחול-לבן לפני שאני הולך לחניון", אמר. בהמשך לכך ציין כץ כי בעוד ברמלי פתח את משרדי קרן קלע במגדל אלקטרה היוקרתי, קרן הגשמה שלו נוהלה ממרתף.

במהלך החקירה הנגדית שערך לכץ עו"ד רוזובסקי, אישר כץ כי אמר ש"אמיר הוא מבריק", ו"שאם היו נותנים לו להמשיך את המעגל, המשקיעים לא היו ניזוקים". יצוין כי זו גם אחת הטענות שעולות גם מכיוונו של ברמלי בקשר להתנהלות רשות ניירות ערך בעניינו.

שמו של כץ עלה מספר פעמים בעדותן של עובדות קרן קלע, לירז קוגמאן ומיכל קריטי, מנהלת המחלקה המסחרית ברוביקון שהעידה אף היא היום, אשר נראה על פניו כי הן עדות משמעותיות הרבה יותר מכץ בכל הנוגע להוכחת ההונאה הנטענת אותה ביצע ברמלי לכאורה.

מנהלת המחלקה המסחרית: "שילמנו כסף לתוכנית ספורט שתראיין את אמיר"

לפני כץ העידה מיכל קריטי ואמרה כי מה שהיה חשוב לברמלי "זה הרבה יחסי ציבור". בהתאם סיפרה קריטי כי ברמלי שילם גם עבור הוצאת גיליון מיוחד של מגזין "פורבס", ש"חולק לכל מי שבא אלינו למשרדים", וכן לתוכנית ספורט שתראיין אותו.

קריטי תיארה את ברמלי כ"דרימר", תוך שהיא מציינת כי בשעתו "ברמלי היה העיפיפון, והיא החוט". לגבי אורח חייו, טענה כי ברמלי "נהנתן".

נתון מעניין שעלה במהלך מסירת עדותה הוא שעובדי חברת רוביקון-קרן קלע ככל הנראה שיתפו אחד את השנייה בחקירתם ברשות ניירות ערך, כאשר קריטי עצמה העידה כי היא שוחחה בנוסף עם אבי כץ (שלא היה מעובדי החברה או הקרן) אחרי החקירה, אך טענה כי לא סיפרה לו פרטים ממנה.

בכל הנוגע לנסיבות עזיבתה את קרן קלע, סיפרה קריטי כי עלתה על מעילה באחת מחברות הקבוצה (חברת מסלולים), ולדבריה, "מדובר היה ב-100 אלף או 200 אלף שקל". קריטי סיפרה כי לברמלי היה קשה עם זה.

בהמשך עלתה קריטי לטענתה על מספר ליקויים נוספים שהיו בחברות שבאחריותה, ולאחר שהעלתה זאת באוזני ברמלי, הוא קיים איתה פגישה ואמר לה: "אני לא מחפש שוטר פה". לאחר פגישה זו, לדבריה, דעך כוכבה של קריטי בקרן, וברמלי החל להסיר ממנה אחריות, ובין היתר נלקחה ממנה מסעדת "ננה בר", שעברה למיכל אנסקי.

בכל הקשור לאנסקי סיפרה קריטי כי זו "עבדה אצלנו, ישבה אצלנו במשרדים, הייתה לה עוזרת אישית, ובאיזה שהוא שלב העבירו את 'ננה בר' אליה". לימים, סיפרה קריטי, היא הבינה שאנסקי "קיבלה את המסעדה, ואני לא יודעת אם היא קנתה או לא, אבל היא שינתה את שמה ל'אחד העם'".

עוד כתבות

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר