ארגון התעופה העולמי קורא לרענן את נוהלי הביטחון בשדות

יאט"א מציג שורה של צעדים שיעזרו לרשויות התעופה ולממשלות בעולם להתאים את עצמן לגידול העולמי בתנועת הנוסעים • כך, בין היתר, במקום נוהלי ביטחון שפוגעים בעומסי הנוסעים ההולכים וגדלים, ביאט"א מציעים ליישם מאגר מידע גלובלי

ארגון התעופה העולמי IATA (יאט"א) קורא לרשויות התעופה בעולם ולממשלות להתאים את עצמן לגידול העולמי בתנועת הנוסעים. ההתאמה, סבור הארגון, צריכה להיעשות, בין היתר, באמצעות מחיקת רגולציה מיותרת בתחום. כך, לטענת יאט"א, נוהלי הביטחון אינם מיטיבים עם העומסים ההולכים וגדלים בנמלי התעופה ואינם מיישרים קו עם הקדמה העומדת לרשות ממשלות בכדי לייעל את ההליך כולו.

יאט"א מציע לממשלות ליישם סטנדרט גלובלי גם במערכות האבטחה, שיתבססו על מאגר מידע שיוכל לשמש את רשויות התעופה ולבצע התאמות על בסיס זיהוי הנוסע כבר עם הגעתו לנמל התעופה ואפילו קודם לכן.

אלכסנדר דה ז'וניאק, מנכ"ל ויו"ר יאט"א, אמר בעניין זה כי "המשימה העיקרית של ענף התעופה היא להעביר את הנוסעים בצורה בטוחה ונגישה. רגולציה חכמה ומתקדמת יותר באמצעות סטנדרטיים גלובליים יכולה להוות פתרון להפחת העומסים ולהתייעלות נמלי התעופה. מדינות יכולות וצריכות לאמת רגולציה כזו".

בעוד שב-1978 נוסע טס בממוצע אחד ל-6.6 שנים, כיום הממוצע הוא אחת לשנתיים. מצד אחד, דה ז'וניאק אומר שהרגולציה התעופתית שנוספה עם השנים פועלת לטובת הנוסע, למשל בנושא שקיפות המחירים או פיצוי לנוסעים, אך מצד שני הוא אומר שהרגולטורים צריכים להבין את כוח התחרות ואת כוחה של המדיה החברתית. מכאן שעליהם לתעל את הרגולציה התעופתית בהתאם.

"ממשלות לא צריכות להפריע להתייעלות אליה הגיע השוק", אמר דה ז'וניאק. "רגולציה צריכה להוסיף ערך לנוסעים, ולא להוות גורם שלוקח את השוק לאחור בניסיון של הרגולטורים לנחש מה טוב לנוסעים. מכאן יוצא יאט"א בקמפיין של רגולציה חכמה שמבקשת מממשלות ליישר קו עם סטנדרטים גלובליים, תוך שהן לוקחות בחשבון את עלויות יישום החוקים שהן עצמן מחוקקות אל מול היתרון שהם מספקים לנוסעים".

כדוגמה סיפר דה ז'וניאק על הליך שהחליטה להוציא אל הפועל ממשלת ארה"ב במטרה לבחון אילו חוקים נחוץ להשאיר, זאת במובן של עלות תועלת לנוסעים ולתעשייה.

אלכסנדר דה ז'וניאק, מנכ"ל ויו"ר יאט"א / צילום: רויטרס
 אלכסנדר דה ז'וניאק, מנכ"ל ויו"ר יאט"א / צילום: רויטרס

עוד מציע יאט"א את יישום מדיניות "הגבולות הפתוחים". לפי התחזיות של יאט"א, מספר הנוסעים ברחבי העולם יגיע להיקף של 7.8 מיליארד נוסעים בשנת 2036, לעומת 4 מיליארד נוסעים שצפויים לטוס השנה. "הכפלת מספר הנוסעים בפרק זמן של 20 שנה היא בשורה מצוינת לכלכלה העולמית, לתמ"ג של מדינות ולמספר המשרות", הסביר דה ז'וניאק. "את היתרונות הפוטנציאליים האלה לא נוכל להשיג עם מדיניות מיושנת שתוקעת מקל בעגלה הזו, בין היתר בדרישות לוויזה עבור מבקרים במדינות שונות. מדיניות גבולות פתוחים קוראת למדינות לרענן את דרישותיהן לוויזה ולהסיר מגבלות שאינן רלוונטיות כיום".

לפי יאט"א, קשיים הנוגעים להוצאת ויזה למדינות מסוימות, בעיקר מדינות עולם שלישי, מובילים לאובדן הכנסות פוטנציאלי של מיליוני דולרים. לפי בדיקת יאט"א, במדינות אסיה לבדן הקלות בדרישות לוויזת תייר יכניסו לקופת המדינות כ-89 מיליון דולר וייצרו עוד 2.6 מיליון משרות.

בין הרעיונות שמעלה יאט"א נכלל גם הסכם בילטרלי בין מדינות לביטול ויזה הדדי עבור אזרחיהן המבקשים לבקר במדינות. הצעה אחרת היא לייצר מאגר נוסעים עולמי שיהיה נגיש למדינות ולרשויות. "מחקרים שערכנו מראים שרוב הנוסעים מוכנים להשתייך למאגר שיכול לייעל עבורם את הכניסה למדינות ואת הנסיעות בעולם. מדינות כמו קנדה וארה"ב מיישמות מאגר כזה, והיעילות אל מול התיירים המבקרים בהן היא מוכחת", אמר דה ז'וניאק. קשה לראות את ישראל משתייכת למאגר כזה, אולם הרציונל הוא ברור כשהוא בעיקר מתייחס לסינון ראשוני עבור המבקרים במדינה.

ביאט"א מתייחסים גם לעומסים הצפויים בנמלי התעופה והפתרון שהמדינות נדרשות להמציא: "אנחנו ניצבים בפני משבר בתפוסת הנוסעים, ואנחנו לא רואים השקעות ממשלתיות בתשתיות נמלי התעופה באופן שיתאים לשיעור הגדילה בקרב נוסעים בכל העולם. חלקן בחרו להפריט נמלי תעופה, סוגיה שעדיין לא גובשה עמדה ברורה לגביה".

מבחינת יאט"א, הפרטה של נמלי תעופה מייקרת את התשלומים, שחברות התעופה נדרשות לשלם. אולם, במקביל, בנמלי תעופה שעברו לידיים פרטיות נמצא הבדל ביעילות ובהיקפי ההשקעה - ועל כך בעיקר מעידים הנוסעים.

ליאט"א אין מסקנה קוהרנטית באשר להפרטת נמלי תעופה או השארתם בידי במדינה. עם זאת, הארגון קורא לממשלות להתמקד ביעדים ארוכי-טווח ליעילות ולשירות ולבחון מודלים כלכליים של נמלי תעופה שהופרטו לעומת נמלי תעופה שפועלים על-ידי רשויות מדיניות.