הדיון המשעמם בכנסת שיהפוך לקרב על שמו הטוב של גבאי

ביום שישי פורסם ב"מעריב" תחקיר על כך שגבאי ניהל ב-2013 מו"מ ממושך עם יצחק תשובה, שרצה להעסיק אותו • בעוד שגבאי מתעקש שמדובר בחדשות ישנות, שר האנרגיה דווקא חושף פרטים חדשים בעניין

אבי גבאי / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אבי גבאי / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בימים האחרונים, לקראת הישיבה בוועדת ביקורת המדינה שתעסוק בשאלה "מדוע הציבור משלם 8 מיליארד עלות עודפת לפי הסכם הגז של חברת החשמל ", התעורר ויכוח גדול בנושא פועלו של יו"ר העבודה אבי גבאי, מי שהיה השר להגנת הסביבה בשנה הראשונה של הממשלה ה-34. גבאי התפטר מהממשלה במאי 2016 בין השאר על רקע אישור מתווה הגז. מאז הוא מנהל קמפיין פוליטי, כתף אל כתף עם ח"כ שלי יחימוביץ׳ בנושא מחירי הגז הגבוהים בישראל.

ביום שישי פורסם ב"מעריב" תחקיר של קלמן ליבסקינד ובו נטען כי שנה לפני שייסד עם משה כחלון את מפלגת כולנו, "ניהל גבאי מו"מ ממושך עם ראשי חברת דלק אודות האפשרות שיעבוד אצלם וינהל עבורם את תחום הגז בחברות אבנר ודלק קידוחים, המחזיקות בזכויות בתמר ובלווייתן, מאגרי הגז הגדולים שלאורך חופי ישראל". ליבסקינד פירט בתחקיר מידע מתוך משא ומתן שנמשך על פני חודש וחצי במהלך שנת 2013, אחרי שגבאי סיים את עבודתו כמנכ"ל בזק. לפי התחקיר המו"מ התנהל מול יצחק תשובה ועם מנכ"ל הקבוצה אסי ברטפלד, פרטים שגבאי לא הכחיש אותם.

גבאי מיהר לפרסם, כבר ביום שישי בבוקר, שאין בתחקיר מידע חדש. לדבריו, העובדה שקיבל הצעה מקבוצת האנרגיה של תשובה התפרסמה זה מכבר. "לפני שהצטרפתי לפוליטיקה קיבלתי מיצחק תשובה הצעה לנהל את חברת קידוחי הגז שלו. זו הייתה הצעה עם הרבה כסף. החלטתי לסרב, והעדפתי להצטרף למערכת הציבורית", כתב גבאי. "על ההצעה הזו סיפרתי לא פעם לאנשים ששוחחו איתי. לפני שנתיים וחצי, היא פורסמה בכתבה במגזין 'ליברל' מאת רונית ורדי, שמחיפוש פשוט בגוגל כל אחד יכול למצוא". גבאי ממשיך ומספר כי גם התראיין על כך לאילנה דיין, בתוכנית עובדה. שם ידעו ״שהסיפור כבר פורסם והחליטו לא לכלול זאת בראיון איתי", אמר גבאי.

אם גבאי חשב שהעניין הושם בצד, נראה שלקראת הדיון בוועדה מחר יש מי שמבקש להציף זאת. אתמול בדיון בנושא בתוכנית ׳המטה׳ בערוץ 10, חזר שר האנרגיה לימי ראשית הממשלה ה-34, כשגבאי עדיין השר להגנת הסביבה. לדברי יובל שטייניץ, אחרי שהוא קרא את התחקיר של ליבסקינד ״נפל לו האסימון״. לדבריו, ״בחודשים הראשונים שהתחלתי לגבש את מתווה הגז, פנה אלי גבאי וביקש להיפגש איתי. כשר להגנת סביבה הוא בא והציע לי הצעה אחת: ׳לגבי המתווה אל תפרק את המונופול, אל תכריח את תשובה או את דלק למכור את כריש, תנין ותמר. זה לא עובד וזה לא ייצור תחרות אמיתית׳״, כך אמר שטייניץ על הדברים שלכאורה אמר לו גבאי.

כלומר, לכאורה לפי שטייניץ, גבאי ניסה לוודא שגם המאגר הגדול, תמר, לא ייכלל בהחלטה לפרק את המונופול של תשובה, וזאת בניגוד מוחלט לדברי גבאי. האחרון הגיב גם להאשמה הזו ברשתות החברתיות. לדבריו: "אני גאה שבחרתי בצד של הציבור ולא בצד של הכסף, שנלחמתי ושהייתי היחיד שהצביע נגד מתווה הגז המושחת. כל שאר הסיפורים זה שטייניץ בתפקידו כפרזנטור של חברות הגז שפתחו בקמפיין נגדי. יובל שטייניץ לעד ייזכר בתור מי שגזר על כל אזרח בישראל את 'מס שטייניץ' המפוקפק, כשאפשר את השוד הגדול ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל והצביע בעד המתווה שחברות הגז הכתיבו לו".