"אינטרנט זהב מנסים להצטייר כאביר שקיפל את הפירמידה'"

לידי "גלובס" הגיע מכתב חריף אותו שיגרו היום עורכי הדין המשמשים כנציגי הבנקים ביורוקום לאינטרנט זהב ולמנכ"ל שלה דורון תורג'מן • "התנהלות קברניטי אינטרנט זהב מטרידה. מנסים להצטייר בעיתונות כאביר שקיפל את פירמידת אלוביץ" • מאיימים בפנייה לבית המשפט • אינטרנט זהב מבקשת למכור את בי.קום בפרמיה של 30% מעל מחיר השוק

כעס בקרב הבנקים הנושים והמנהלים המיוחדים ביורוקום על אינטרנט זהב וניסיונותיה לקדם במהירות עסקה למכירת השליטה בבזק. "מדובר במהלך חפוז, שנובע מפאניקה לא ברורה", אומר גורם בסביבת המנהלים המיוחדים של יורוקום. "זהו מחטף, צריך לעשות מכרז מסודר למכירת בזק", מוסיף גורם במערכת הבנקאית.

הבוקר פורסם כי אינטרנט זהב, בניהולו של דורון תורג'מן, גיבשה מתווה למכירת מניות בי.קום (בעלת השליטה בבזק) לאחים נוימן בתמורה לעד 730 מיליון שקל. בכוונת אינטרנט זהב לאשר את העסקה בדירקטוריון החברה מחר, ואולם בסביבת המנהלים המיוחדים של יורוקום שוקלים פנייה לבית המשפט אם אכן תקודם העסקה. בינתיים שיגרו היום שלושת המנהלים המיוחדים ביורוקום, עורכי הדין פיני רובין, אמנון לורך ואורי גאון, מכתב חריף לאינטרנט זהב, ובו הם קוראים לחברה שלא לחתום על עסקה כבר בשלב זה.

"המנהלים המיוחדים מוטרדים מאופן התנהלות קברניטי אינטרנט זהב ובכלל זה הדירקטורים בתקופה האחרונה ושאלת עמידתם בחובות האמון והזהירות כלפי החברה ובעלי מניותיה, והתבהלה שאחזה בהם. הודעות הדוא"ל שנשלחו ע"י היו"ר והמנכ"ל הגדישו את הסאה בעניין אף יותר", כותבים המנהלים המיוחדים במכתב שהגיע לידי "גלובס". עוד הם כותבים: "אנו מבקשים בכבוד במתינות ובלשון המעטה מנומסת לעצור את ההליך החפוז שהנכם מובילים למכירת השליטה בבי.קום".

עורכי הדין תוקפים את מנכ"ל אינטרנט זהב וכותבים: "השיקולים שפירט תורג'מן בעסקה אינם ראויים, אם לנקוט בלשון המעטה, ועלולים להוות הפרה של חובות נושאי משרה".

שלושת המנהלים המיוחדים מפרטים במכתבם הארוך את הסיבות לעצירת העסקה. לדבריהם לא ייתכן שהחברה דואגת רק לבעלי החוב שלה ולא לבעלי המניות ובראשם יורוקום, במיוחד לאור העובדה שבקופת אינטרנט זהב תשלום לבעלי האג"ח עד לספטמבר 2019. העסקה הנרקמת עם האחים נוימן אמנם גם פותרת את מגבלת חוק הריכוזיות, שדורשת לקפל שכבה אחת בפירמידה השולטת בבזק, אולם גם כאן מדובר בדרישה שיש ליישם עד לסוף שנת 2019, ועל כן לטעמם של המנהלים המיוחדים אין צורך לקדם במהירות כעת עסקה, ולעומת זאת עדיף לקיים מכרז מסודר למכירת השליטה בבזק.

"ספק רב אם יהיה זה סביר לשקול מכירה חפוזה ללא תהליך שקול ומסודר מכרז או אחר של הנכס המרכזי של החברה בתנאים המוצעים, רק כדי שאפשר יהיה להיפטר מחוב החברה לבעלי האג"ח ולהצטייר בעיתונות כאביר שקיפל את פירמידת אלוביץ, שנה וחצי לפני המועד לכך בחוק הריכוזיות", נכתב במכתב.

המנהלים המיוחדים מזכירים כי רק בשבוע שעבר השלימה החברה גיוס הון של 100 מיליון שקל, כאשר מחציתו הגיע מהקופה של יורוקום, ושכל מטרתו היה להרגיע את החזית מול בעלי האג"ח, ולאפשר מכירה של השליטה בבזק ללא לחץ.

"המטרה בהנפקה הייתה להרגיע את נושי החברה באופן שייתן לצדדים שקט ורגיעה לניהול המצב המורכב בו נמצאת הקבוצה. אחד הנימוקים להשתתפות יורוקום בהנפקה הוא שימור שליטתה בבזק. והנה עוד לא יבשה הדיו מעל הוראת העברת כספי ההנפקה, פועלת אינטרנט זהב בניגוד למצגים כתובים וברורים על מנת לקדם מכירה חופזה של השליטה בבי.קום. ההתנהלות הלכאורה מזגזגת עלולה להוות חלילה פרט מטעה או אפילו לעלות עד כדי הטעיה כלפי המשקיעים", כותבים המנהלים המיוחדים.
בנוסף מעלים המנהלים המיוחדים נקודות נוספות כנגד העסקה דוגמת פוטנציאל ה"קנס" לפירעון מוקדם שיתבצע לבעלי האג"ח כי ייפרע להם החוב לפני הזמן.

המכתב החריף שנשלח היום הוא נקודת השיא בעימות ההולך ונבנה בין הבנקים הנושים ונציגיהם לבין אינטרנט זהב ותורג'מן. בשבוע שעבר החל מאבק שליטה על דירקטוריון אינטרנט זהב. המנהלים המיוחדים הודיעו לבית המשפט כי הם מבקשים למנות חמישה דירקטורים חדשים בחברה, ובכך רוצים למעשה להשתלט על הדירקטוריון ולהרחיבו משישה לתשעה דירקטורים.
אלא שאינטרנט זהב לא אהבה את מהלך ההשתלטות על הדירקטוריון, והודיעה לבית המשפט כי היא מבקשת להצטרף כצד להליך אישור הדירקטורים, וציינה כי אינה מוצאת לנכון לבצע הרחבה של דירקטוריון החברה. המנהלים המיוחדים לא נותרו חייבים, ובסוף השבוע שיגרו בתגובה מכתב ובו הם דורשים כינוס של אסיפת בעלי המניות לאישור המהלך.

"המנהלים המיוחדים מוטרדים מאד מכך שקברניטי החברה נראים להוטים לאשר את מכירת השליטה בביקום בתקופת הדמדומים קודם למינויים של הדירקטורים המומלצים ע"י המנהלים המיוחדים", נכתב במכתב שנשלח היום. "ישנה בעייתיות רבה בלשון המעטה בכך שדירקטוריון בתקופת מעבר מחפש לקבל החלטה למכירת הנכס העיקרי של החברה בתקופת הדמדומים", הם מוסיפים.

מחיר העסקה: 500-730 מיליון שקל

ובחזרה לעסקה: אינטרנט זהב הגיעה להבנות עם האחים צחי וחן נוימן למכירת השליטה בבזק, באמצעות מכירת מניות בי.קום בפרמיה של כ-30% על מחיר השוק הנוכחי. בשוק ההון הגיבו בחיוב לעסקה והמניות בקומות השונות בפירמידה טיפסו היום ב-3%-6%.
לפי העסקה האחים נוימן ירכשו בשלב ראשון 8% ממניות בי.קום. לאחר שיקבלו היתר השליטה, היקף הרכישה יגדל ל-36%-52% מהמניות, בהתאם להגדרת היתר השליטה במשרד התקשורת. המניות יירכשו במחיר של 46-48 שקלים, שמהווים כאמור פרמיה משמעותית על מחיר השוק הנוכחי. בסה"כ ישלמו האחים נוימן 500-730 מיליון שקל (תלוי בהיקף הרכישה הסופי).

האחים נוימן לא מתכוונים בשלב זה להכניס עימם משקיעים נוספים בגרעין השליטה, ולממן את הרכישה ממקורות עצמיים בלבד. הם כבר הצטיידו באישור מפירמת דלויט על יכולתם הפיננסית להרים עסקה שכזו.

אם העסקה תצא אל הפועל, היא תאפשר פירעון של מלוא החוב באינטרנט זהב. כיום החוב נטו מוערך בכחצי מיליארד שקל. יתרת הסכום תאפשר חלוקת דיבידנד לבעלי המניות באינטרנט זהב ובהם הבנקים. בנוסף אינטרנט זהב תחזיק לאחר העסקה 13%-29%, מה שיאפשר להם ליהנות מאפסייד עתידי אם מניות הקבוצה אכן יתאוששו. כאמור מלבד פתרון מלא לבעלי החוב באינטרנט זהב, עסקה זו גם פותרת את בעיית חוק הריכוזיות, ומפרקת את הפירמידה באמצעותה החזיק אלוביץ' בשלטה בבזק.

עלייתה העסקית של משפחת נוימן החלה בראשית שנות ה-80, אז החזיק יוסי נוימן, אביהם של צחי וחן (בני 39 ו-33 בהתאמה) במוסך קטן בגדרה, אותו הפך במרוצת השנים למוסך המרכזי של מיצובישי ומרצדס באזור הדרום. את ההכנסות מהמוסך השקיע האב ברכישת מוסכים נוספים, ובמגרשים שלימים הופשרו לשימוש תעשייתי. כיום מונה קבוצת אלון גרופ של משפחת נוימן רשת של כ-20 מוסכים לאוטובוסים, משאיות ורכבי עבודה נוספים בפריסה ארצית. בהמשך נכנסה הקבוצה גם לתחום יבוא הרכב וביצעה השקעות בנדל"ן ובהיי-טק. באחרונה בחנו האחים גם להנפיק את פעילות הנדל"ן שלהם בבורסה, אך ככל הידוע הנושא ירד כרגע מהפרק.