דוח הניידות של אריקסון: וידאו סלולרי משתלט על הפס הרחב

דוח הניידות השנתי של אריקסון שופך אור על מצבן של רשתות הסלולר בעולם ועל השימושים הפופולריים של הגולשים • לפי הערכות, עד 2020 מפעילי הסלולר ברחבי העולם יעברו לפעול על גבי רשתות מהדור החמישי שמעניקות אפשרויות טכנולוגיות נרחבות

גלישה בסלולר / צילום: שאטרסטוק
גלישה בסלולר / צילום: שאטרסטוק

הגלישה הסלולרית תופסת מקום מרכזי יותר ויותר בחיינו. דוח הניידות של אריקסון שמתפרסם מדי שנה, מצביע על גידול שנתי מאסיבי בנפח הגלישה שאנו צורכים ועל התחומים הרבים שדורשים פס רחב.

מי בכלל צריך טלוויזיה?

הדוח של אריקסון מפרט את השימושים השונים שנעשים באמצעות גלישה סלולרית, והמסקנה היא שרוב המשאבים מוקצים לטובת צפייה בווידאו. זמן הצפייה הממוצע הולך ועולה, וכך גם איכות הסרטים והסרטונים. על פי הערכות, תעבורת הווידאו הניידת צפויה לגדול ב-45% מדי שנה עד 2023, אז 73% מכלל התעבורה ברשתות תהיה וידאו.

התנועה ברשתות החברתיות גם כן תצמח ב-31% ב-6 השנים הבאות, אבל היחס של התנועה הסלולרית באופן כללי יורד, בגלל הצמיחה של הווידאו.

ההשלכות של הגידול בצפיית הווידאו על הרשתות והמפעילים ברורה. יותר ויותר וידאו יגיע באיכות HD. סרטון וידאו באיכות כזו צורך רוחב פס כפול מאשר סרטון באיכות רגילה, וזה מוכפל כאשר הסרטון הוא באיכות Full HD. ואם זה לא מספיק, הרי שצפייה בווידאו בזוויות של 360 מעלות, צורכת רוחב פס הגבוה פי 4-5 מאשר בצפייה רגילה.

האינטרנט של הדברים

חברת אריקסון העולמית חושפת בדוח גידול מעבר לתחזיות בהשקה של רשתות IOT (אינטרנט של הדברים - חיישנים סלולריים שמחוברים לרשתות). התחזית של חיבורי IOT סלולריים כמעט הוכפלה מאז נובמבר 2017. כעת היא צפויה להגיע ל -3.5 מיליארד חיבורים עד 2023, על ידי פריסות בקנה-מידה גדול ומתמשך, בעיקר בסין.

לפי מחברי הדוח, טכנולוגיות חדשות בתחום ה-IOT מגדילות את הביקושים, ומעניקות למפעילים הזדמנויות לשירותים חדשים ויעילים שמעניקים ערך רב יותר ללקוח.

מפעילי הסלולר השיקו יותר מ-60 רשתות IOT סלולריות ברחבי העולם, תוך שימוש בטכנולוגיות אלה על גבי אותה רשת LTE הבסיסית, כדי לתמוך במגוון רחב של שימושים. בצפון אמריקה, שימושים אלה באים לידי ביטוי בתחומי לוגיסטיקה וניהול ציי רכב, בעוד בסין מדובר על ערים חכמות וחקלאות חכמה. 

פרישת רשתות סלולריות ברחבי העולם
 פרישת רשתות סלולריות ברחבי העולם

הדור החמישי - יותר אינטרנט ויותר מהיר

נושא מרכזי בדוח הוא התפתחות הדור החמישי שצפוי השנה להיכנס לראשונה לשימוש מסחרי בארה"ב. המפעילים המרכזיים צפויים להשיק עד אמצע 2019 רשתות דור חמישי. התחזית היא שעד 2023, קרוב ל-50% מסך המנויים בארה"ב יגלשו על גבי רשתות דור חמישי, וכך גם לגבי שליש מהמנויים במדינות צפון מזרח אסיה, וחמישית מהמנויים במדינות מערב אירופה.

ברמה הבינלאומית, אריקסון צופה כי ב-2020, ינועו המפעילים בכל העולם ליישם דור חמישי. ב-2023 כבר יהיו יותר ממיליארד משתמשים בדור החמישי, המהווים 12% מהיקף המנויים הסלולריים.
וכפי שהורגלנו בשנים האחרונות, כנראה שלא תהיה עצירה בביקוש לאינטרנט סלולרי. הביקוש רק יילך ויגדל בתקופת התחזית פי 8, גד לרמה של 8 אקסה בייט בחודש, מספר השווה לכל מנוי סלולרי בעולם הצופה במכשיר שלו בשידור HD במשך 10 שעות.

עד 2023 יותר מ-20% מהאינטרנט הסלולרי ינוע על גבי רשתות דור חמישי. זה פי 1.5 מכל מה שעובר על הרשתות הסלולריות היום בדור השני, השלישי והרביעי.
בדומה להשקות של רשתות סלולריות בדורות הקודמים, באריקסון צופים כי ההשקות הראשוניות יגיעו קודם לערים ולאזורים הצפופים שמרכזים את מרבית התנועה, כאשר הרשתות של הדור חמישי צפויות לשמש גם לתקשורת נייחת ולא רק לתקשורת ניידת. שימושים חזויים נוספים צפויים להגיע מכיוון תעשיית הרכב האוטונומי, תעשייה, שירותים ובריאות.

לצד הפוטנציאל האדיר הטמון בדור החמישי, מזהירים באריקסון שאת המימוש של הפוטנציאל ניתן יהיה להשיג רק על ידי שיתוף פעולה עם התעשייה ועם הרגולטורים ברחבי העולם. פוטנציאל ההשפעה יתממש רק בכפוף לשילוב זרועות במשולש שבין תדרים, תקנים וטכנולוגיה.

על פי הערכות של אריקסון, התקנים תומכי דור חמישי נראה כבר לקראת סוף 2018. מכשירי סלולר שיתמכו בדור החמישי ככל הנראה יושקו כבר בתחילת 2019. 

ענף הסלולר העולמי במספםרים
 ענף הסלולר העולמי במספםרים

85% מהטלפונים החדשים: סמארטפונים

מספר המנויים הסלולריים בעולם עומד על 7.9 מיליארד, כאשר רק ברבעון האחרון התווספו 98 מיליון מנויים. סין גדלה ב-53 מיליון מנויים, הודו ב-16 מיליון, אינדונזיה ב-6 מיליון, ניגריה ב-3 ובנגלדש ב-2 מיליון. באריקסון מעריכים שהתחרות בין המפעילים הסיניים היא שהביאה לצמיחה המואצת.

בזמן שבעולם ממתינים להשקת הדור החמישי בסלולר, הדור הרביעי ממשיך לצמוח, וברבעון האחרון התווספו אליו 210 מיליון מנויים, ובסך הכול ישנם היום כמעט 3 מיליארד מנויים המשתמשים ברשתות אלה. גם הרשתות הוותיקות של הדור השלישי המשיכו לצמוח, אך בקצב נמוך יחסית, 10 מיליון משתמשים ברבעון האחרון בכל העולם.

אמנם יש עדיין משתמשים ברחבי העולם שמחזיקים בטלפונים ישנים ולא חכמים, אך יותר מ-60% מהמשתמשים הסלולריים בעולם כבר עושים שימוש בסמארטפונים. ואולם לפי אריקסון, חלה האטה במכירת סמארטפונים ברחבי העולם. ברבעון הראשון של 2018 נמכרו 340 מיליון מכשירי סמארטפון, והם מהווים 85% מכלל המכשירים שנמכרו במהלך התקופה.

כמעט בכל העולם חצו המדינות את רף החדירה הסלולרית שמעל ל-100%. הכוונה היא למספר המנויים הסלולריים במדינה ביחס למספר התושבים שלה. באפריקה ממוצע החדירה עומד 83% ובהודו אחוז החדירה עומד על 88%. כאן צריך לעשות את האבחנה בין מנויים סלולריים למשתמשים, כאשר מספר המנויים גבוה יותר מאשר מספר המשתמשים בפועל. הפער נובע מאופן השימוש בהתקנים השונים, כך שיש 7.9 מיליארד מנויים ברחבי העולם, לעומת 5.3 מיליארד משתמשים בפועל.
מדינות מרכז אירופה ורוסיה, רושמות את החדירה הסלולרית הגבוהה ביותר - 142%. אחריהן ניצבות מדינות מערב אירופה, עם חדירה של 126%, מדינות אסיה פסיפיק עם 118%, המזרח התיכון עם 114%, צפון אמריקה עם 108% ובדרום אמריקה אחוז החדירה עומד על 106%.