"הזנק להצלחה": מה קורה כשחבורת פושטי רגל מנהלת חברה

החברה של איתי סלע הצעיר הבטיחה גמילה מעישון ושיפורים באישיות • זה נגמר בהתרסקות ובחובות של כ-3 מיליון שקל, לאחר שסלע הפקיד את ניהול עסקי החברה בידי פושטי רגל

פשיטת רגל / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
פשיטת רגל / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

איתי סלע, צעיר כריזמטי בעל כושר דיבור המרתק קהל, מציג עצמו כמי שעזב את עולם תכנות המחשבים כדי להתמחות ב"תכנות בני אדם". במשך 3 שנים מילא סלע אולמות והעביר סדנאות בתחומים, כמו שיפור הביטחון העצמי, התגברות על פחדים, הפסקת עישון, שינוי המצב הרגשי, איך יוצאים ממצב "תקוע" ועוד - עד שנתקע בעצמו והגיע לפשיטת רגל, עם עשרות תביעות זועמות נגדו ונגד החברה שלו הנושאת את השם "הזנק להצלחה".

מי שגרם לחשיפת הפרשה הוא יוגב עזרא, שקץ בדואר הספאם שקיבל מהחברה, תבע אותה בבית משפט לתביעות קטנות וזכה ב-900 שקל. הוא ביקש מכונס הנכסים למנות לחברה מפרק שיבצע חקירה, והתחייב אפילו לשאת בעלות ראשונית של שכר-טרחה בגובה 5,500 שקל, כי "ראיתי התנהלות לא תקינה של החברה, הכחישו את העובדה ששלחו דואר ספאם ולא עמדו בהבטחה ללקוחות, למשל להחזיר את הכסף למי שלא נגמלו מעישון אחרי הסדנה של סלע".

עו"ד גיורא רובננקו התמנה למפרק החברה, ולפני שבועיים הגיש לבית המשפט המחוזי בתל-אביב דוח, שממנו עולה כי סלע אינו בהכרח שרלטן ונוכל. עו"ד רובננקו מתאר את סלע כמי שסבל מ"היעדר ניסיון חיים, חוסר בהשכלה פורמלית ואובססיה להתעשר מהר".

לדברי המפרק, "שאיפתו של סלע להצליח מבחינה עסקית, 'מהר' ו'בגדול', ניכרת אף בבחירתו  - שאינה שגרתית בכל אמת-מידה (עסקית ו/או משפטית) - למשוך לעצמו מפנקס הצ'קים של החברה צ'ק מתועתד על-סך 100 מיליון שקל. כך ממש!!! כשנשאל סלע בחקירתו אודות המניע להתנהלות זאת, השיב כי המדובר בצ'ק שאותו כינה 'צ'ק חזון'" המפרק קובע בקשר לאותו צ'ק: "עניין לנו בהחצנה בזמן אמת של שאיפותיו העסקיות והאישיות של סלע באותה עת".

התרשם מהרולקס ומהג'יפ

לפי דוח המפרק, סלע הפקיד את ניהול עסקי החברה בידי יוסי בליזובסקי, שהציג את עצמו כאיש עסקים בעל מספר חברות. לדברי המפרק, סלע סיפר לו כי התרשם עמוקות מבליזובסקי לאור סממני עושר, "כגון שעון רולקס, ג'יפ וטענה בדבר בעלות במלון בטבריה.. וסבר כי הוא יכול לסמוך על אותו יוסי בליזובסקי בעיניים עצומות". בליזובסקי הפעיל עוד מספר אנשים לצורך ניהול עסקי החברה.

המפרק מציין בדוח כי סלע לא התייחס להיעלמות של כספים מהחברה, וגם לא לפרקטיקה משונה של ניכיון צ'קים של לקוחות במזומן. מהדוח עולה כי כרטיס האשראי של "הזנק להצלחה" "עבד שעות נוספות". סלע, בעדותו בפני המפרק, טען שהוא למעשה היה מנותק מעסקי החברה, ולא תמיד הבין על מה הוא חותם כשאנשי החברה הציגו בפניו מסמכים וחוזים.

בחקירת עסקי "הזנק להצלחה" התברר כי למעשה את עסקי החברה ניהלו קבוצה של אנשים שהגורם המקשר ביניהם היה מנהל הכספים והשותף הסמוי, יוסי בליזובסקי, ובת זוגו, דקלה אלעזר; האחראים על השיווק, גיא ומימון קריטי; וקבלן שיווק נוסף בשם יקיר נסיבוב. לקבוצה זו יש מכנה משותף: כולם היו בהליכים של פשיטת רגל, והמפרק תיאר זאת במילים "כך מוקפת החברה מכל עבר בפושטי רגל". השורה התחתונה: חובות של החברה בהיקף של כ-3 מיליון שקל ושאלות לא פתורות בינתיים על נסיבות היעלמות הכספים.

מבול תביעות ותלונות

מכאן הייתה קצרה הדרך למבול של תביעות ותלונות, עד למינויו של עו"ד רובננקו כמפרק. בסיכום הדוח התייחס עו"ד רובננקו גם לעובדה זו וכתב: "אין להעלות על הדעת המשפטית מצב דברים שבו חייבים - אלה, שהיו ו/או הינם אף כיום חדלי פירעון - יקבלו הפטר ׁ(פטור) מחובות בהליכי פשיטת רגל, לאחר שהתקשרו בחוזים בהיקפים כספיים משמעותיים עם חברת 'הזנק להצלחה', בסמוך למועד נקיטת הליכים מצידם למתן צו כינוס נכסיהם ו/או אפילו במהלך הליך פשיטת הרגל שננקט על-ידם. הותרת חייבים אלה 'וידיהם בכיסם' עלולה לתעתע בהליכי פשיטת הרגל ובאמון הציבור כולו וציבור נושי חייבים. יש לפעול בנחישות כלפי אותם חייבים הן במסגרת ההליך אותו נקטו (בהתאמה לכל אחד מהם) והן בבחינת זכויות חברת 'הזנק להצלחה'".

עו"ד אביחי ורדי, פרקליטו של סלע, מסר: "סלע היה בתקופה הרלוונטית בחור צעיר אחרי צבא, אשר מטרתו הייתה סיוע לגמילה מעישון. מהדוח עולה ברורות כי אין כל טענה כלפיו בדבר חוסר הגינות, וכי אף נעשו מאמצים משמעותיים על-ידו להסדיר את החובות. הגורמים האחרים אשר לכאורה יצרו את החובות לא עשו כל מאמץ לסלק אף חלק מהחובות".