בנק ישראל נ' החוק החברתי הפופוליסטי: "חוק בחירת השמאי"

מדובר בחקיקה שהתקדמה במהירות: 25 ח"כים מכל סיעות הבית קפצו על העגלה ונרשמו כיוזמיו של "חוק בחירת השמאי" • די מהר הצטרפו להצעת החוק עוד 14 חברי כנסת, וכך הוא הונח על שולחן הכנסת בפברואר, והיה ברור כי דרכו סלולה • מי שנחרדו מהצעת החוק הם אנשי בנק ישראל, שהבינו שהחוק רע לכולם • ריבית משכנתא - נתונים עדכניים

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

חוק "חופש בחירת השמאי" הוא דוגמה מצוינת לסכנה של הפופוליזם החברתי. כמה קל לצבוע היום כל דיון בשחור ולבן, רעים מול טובים, עניים מול עשירים. מדובר בחקיקה שהתקדמה במהירות: 25 ח"כים מכל סיעות הבית קפצו על העגלה ונרשמו כיוזמיו, בהובלת חברי הכנסת עמיר פרץ ורועי פולקמן (תמיכתו של האחרון גם לימדה שהחוק זוכה לתמיכת שר האוצר). די מהר הצטרפו להצעת החוק עוד 14 חברי כנסת, וכך הוא הונח על שולחן הכנסת בפברואר, והיה ברור כי דרכו סלולה.

הצעת החוק הייתה פשוטה: לא עוד רשימות שמאים סגורות של הבנקים למשכנתאות, הכוללות בסה"כ מאות שמאים בודדות, אלא כל אזרח שרוצה לקנות דירה יוכל לגשת למאגר המלא של שמאי המקרקעין - הכולל 1,889 שמאים - לבחור שמאי כרצונו, והבנק יהיה מחויב לאמץ את הדוח בנוגע להערכת הנכס. ובעידן הפופוליזם החברתי, מי שמתנגד לשבירת התחרות מסומן כמובן כאנטי-חברתי.

אבל מה לעשות שהעולם מורכב. מי שנחרדו מהצעת החוק הם אנשי בנק ישראל, שהבינו שהחוק רע לכולם. בשום שוק ובשום ענף לא מחייבים חברה מסחרית לעבוד עם כל הספקים ללא קריטריונים וללא בדיקה. עם כל הכבוד לשנאת הבנקים, אמרו שם, ברור שברגע שהבנקים לא יוכל לסמוך על השמאי, כשרמת אי הוודאות שלהם בנוגע לדוח שמוציא שמאי אלמוני אדירה, הם יהיו חייבים להוסיף פרמיית סיכון להלוואה - מה שבמילים פשוטות אומר העלאת ריבית המשכנתא.

מעבר לכך, גם שמאים רבים חיככו ידיים בציפייה, מה שהגביר את החשש שלא מדובר בחוק שקידם האזרח הקטן. לשמאים שמוכנים לעבוד כיום עם הבנקים יש הסכם שכר טרחה נמוך במיוחד עבור הנפקת שומה (כ-270 שקל לזכאי משרד השיכון, למשל), וההערכה של רבים הייתה כי עם פתיחת השוק לכולם התעריף פר שמאות יטפס בהדרגה (מנגד, מי שכן יסכים לעבוד בתעריף הקיים, עלול להנפיק שמאות ירודה ואולי גם אינטרסנטית).

וכשהפוליטיקאים הציעו כפשרה שהחוק יכלול גיבוש "רשימה שחורה", בניסיון לנטרל שמאים סוררים, בנק ישראל בחר לצאת למעקף. במקום לפתוח את השוק לכולם, להשחיר כמה בודדים ולהסתכן בלשון הרע, דנה ביום חמישי האחרון הוועדה המייעצת של בנק ישראל על הוראת פיקוח חדשה - שמנסה לייתר את החוק המיותר. לפי ההצעה, שתתפרסם בקרוב להערות הציבור, ניוותר עם "רשימה לבנה" שיפרסמו הבנקים. אלא שמעתה, אותן רשימות יפורסמו לציבור וכל בנק יהיה חייב לאמץ דוח של כל שמאי מאותה רשימה (מהלך שגם יאפשר ליטול שמאי לפני חתימה על חוזה ויאפשר לעבור עם הדוח מבנק לבנק בדרך לבחירת המשכנתא).

השאלה מה יעשו 40 פוליטיקאים שיגלו שלא זקוקים לחוק החברתי שהניחו על השולחן.