צו סימון המחירים הביא להוזלת מוצרי טואלטיקה ב-8% בממוצע

כך טוענים במשרד הכלכלה ובמועצה לצרכנות • צו סימון המחירים כולל בשלב זה 7 מוצרים, בהם משחות שיניים של קולגייט, 3 מוצרי דאודורנט לגברים של ספיד סטיק וג'ילט וכן דאודורנט נשים של דאב • משרד הכלכלה והמועצה לצרכנות מסבירים כי מחירי מוצרי הטואלטיקה זולים ברשתות המזון ביחס למחירים ברשתות הפארם

שר הכלכלה אלי כהן / צילום: איל יצהר
שר הכלכלה אלי כהן / צילום: איל יצהר

משרד הכלכלה והמועצה לצרכנות טוענים: צו סימון המחירים (המחייב הצגת מחיר ממוצע של מוצרים זהים בחו"ל לגבי 7 מוצרי טואלטיקה) הוביל להורדת מחירים בשיעור של 3%-13% בין חודש מאי 2018 אל מול אפריל 2017. מסר אחר שמבקשים משרד הכלכלה והמועצה לצרכנות להעביר (וכבר נשמע בעבר) הוא שמחירי מוצרי הטואלטיקה זולים ברשתות המזון ביחס למחירים ברשתות הפארם.

עם זאת, חשוב לסייג את ממצאי הבדיקה ומסקנותיה: המחירים בגוד פארם ובסמארט פארם (שנבדקו בחנויות סוף חודש מאי) נלקחו בשטח על-ידי סיירים - בשונה משאר הרשתות שנבדקו, שמחיריהם נלקחו ממאגר מחירים (לפי מחירון ה-28 במאי).

סייג חשוב אחר: המחירים המוצגים בהודעה המשותפת של משרד הכלכלה והמועצה לצרכנות כוללים מבצעים (למעט מבצעי כרטיסי אשראי וחבר מועדון). ברשתות הפארם למשל, בהן נהוגים מבצעים מתחלפים, אין ספק כי סך הסל הושפע - לכאן או לכאן.

נזכיר כי צו סימון המחירים כולל בשלב זה 7 מוצרים, בהם משחות שיניים של המותג קולגייט, 3 מוצרי דאודורנט לגברים של המותגים ספיד סטיק וג'ילט וכן דאודורנט נשים של המותג דאב.

לפי בדיקה סל מחירים בתקופה נקודתית, נמצא פער של 29% בסל המוצרים בין הרשת היקרה ביותר, סמארט פארם (שנבדקה לראשונה), שבה עמד הסל על 626 שקל - לעומת הסל הזול ביותר שנמצא אצל רמי לוי, ומחירו הסתכם ב-485 שקל.

הרשתות שנבדקו הן רמי לוי, יינות ביתן ושופרסל דיל (בולטת בהיעדרה משום מה הרשת ויקטורי). רשתות הפארם כללו את סופר-פארם, ניו-פארם, סמארט פארם וגוד פארם.

הבדיקה, שכללה 30 מוצרים, נלקחה מהאתר פרייסז הנסמך על נתוני הרשתות במאגר המחירים (שהחל ביולי האחרון גם רשתות הפארם מחויבות להעביר את מחיריהן אליו). בין המוצרים שנבדקו: דאודורנטים (5 סוגים), משחות שיניים (7 סוגים), שמפו (3 סוגים), מוצרי היגיינה - טמפונים (5 סוגים) ועוד. כאמור, בגוד פארם ובסמארט פארם, שלא מעבירות מחירים למאגר (מפאת גודלן), הבדיקה בוצעה על-ידי סיירים - מכאן שיש לקחת בחשבון הטיות.

המסר שהצרכנים יכולים לקחת מהבדיקה הזו הוא שמומלץ כמו תמיד להשוות מחירים בין הרשתות ולקחת כמובן בחשבון קנייה של מוצרי טואלטיקה גם ברשתות המזון.

שר הכלכלה והתעשייה,  אלי כהן, מסר כי "בחודש הקרוב צפוי לעבור בקריאה שנייה ושלישית החוק שייתן לממונה על ההגבלים העסקים את הסמכויות הנדרשות למול היבואנים הבלעדיים. אנו נחושים להמשיך, עד שהמחירים בישראל ובאירופה יהיו דומים, ועד שהירידה במחירים תורגש על-ידי כל משפחה".

מחירי המוצרים
 מחירי המוצרים

דוגמאות לפערים הגבוהים
 דוגמאות לפערים הגבוהים