ג'קי בן-זקן תובע 26 מיליון שקל מחברת מועצת העיר אשדוד

ג'קי בן-זקן ושותפו אברהם נניקשווילי טוענים כי חברת המועצה הלן גלבר ניסתה לסכל - ממניעים פוליטיים וכלכליים - כל פרויקט בנייה שהגישו, וצירפו הקלטות שלטענתם מוכיחות זאת • גלבר: זו תביעת הפחדה - לא אכנע

 ג'קי בן זקן/ צילום: אביב חופי
ג'קי בן זקן/ צילום: אביב חופי

יזם הנדל"ן ג'קי בן-זקן, שותפו אברהם נניקשווילי וחברות נדל"ן שבבעלותם הגישו תביעה לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע נגד הלן גלבר, חברת מועצת העיר אשדוד. בתביעה נטען כי גלבר ניצלה את כוח השררה שניתן לה כחברת מועצת עיר, על-מנת לקדם אינטרסים פוליטיים וכלכליים אישיים שלה, תוך גרימת נזקים כספיים עצומים לבן-זקן ונניקשווילי ונזקים נוספים שאינם בני-פיצוי. הפיצוי שהם דורשים הוא 26 מיליון שקל.

בכתב התביעה, שהוגש על-ידי עורכי הדין אילן סופר ויונתן דורי ממשרד אילן סופר ושות', טוען בן-זקן, תושב אשדוד המחזיק באינטרסים כלכליים בעיר, כי גלבר היא מתנגדת סדרתית לכל פרויקט שהוא יוזם. לטענתו, לאחרונה התברר כי התנגדותה הנחרצת והעקבית של גלבר אינה נובעת ממניעים ענייניים לטובת תושבי העיר, אלא מתוך מאבק פוליטי שהיא מנהלת נגד ראש עיריית אשדוד המכהן, יחיאל לסרי, ואף בשל טובות הנאה אישיות.

בתביעה מתארים התובעים את השנים הרבות שבהן לטענתם עיכבה גלבר תוכניות בנייה לאלפי יחידות דיור ובית מלון במרינה שקידמו על קרקע בבעלות בן-זקן בוועדות התכנון ובבתי משפט, וזאת ממניעים פסולים.

אחד הפרויקטים המתוארים מצוי במע"ר דרום בעיר, שבו עתודת קרקע של יזמים רבים, לרבות רשות מקרקעי ישראל וחברת מנור שבבעלות בן-זקן. בתביעה נטען כי בשנת 2010 המליצה הוועדה המקומית על הפקדת תוכנית להקמת 3,800 יחידות דיור על כל חטיבת הקרקע. לאחר הליכי תכנון שארכו מספר שנים, הפקידה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום את התוכנית, תוך שהיא מציינת כי מדובר בתוכנית ראויה. גלבר, מתנגדת עקבית להגדלת הבנייה במע"ר, פנתה לבית המשפט ועצרה את קידום התוכנית, אך בתחילת 2018 הגישה רשות מקרקעי ישראל תוכנית חדשה שמוסיפה לתוכנית עוד יחידות דיור, כך שחטיבת הקרקע כולה תכלול 4,280 יחידות דיור. כלומר, גלבר, שעצרה את התוכנית, הביאה לבסוף לכאורה להגדלת מספר יחידות הדיור המתוכננות.

"סחרה במידע שקיבלה כחברת מועצה"

במקביל מתארים התובעים כי בין השנים 2017-2018 התקיימה מערכת יחסים בין גלבר לאיש עסקים שהתעניין בהשקעות נדל"ן בעיר. התובעים גורסים כי במסגרת מערכת יחסים זו, המתוארת על-ידם כ"פסולה", התברר כי גלבר סחרה במידע המועבר לידיעתה במסגרת תפקידה במועצת העיר, לצורך תיווך עסקי בין אנשי עסקים המעוניינים להשקיע בפרויקטים נדל"ניים בעיר. הם טוענים כי גלבר עשתה שימוש פסול ובלתי חוקי במידע המועבר אליה מתוקף תפקידה בעירייה, וכי גלבר אף חָבְרָה לאיש העסקים מוריס חליווה, שותף של בן-זקן המצוי עמו בסכסוך עסקי.

לפי כתב התביעה, במסגרת מערכת יחסים זו, גלבר הזינה את חליווה במידע סודי המועבר אליה מתוקף תפקידה כחברת מועצה, ואף היתה מעורבת ברמה יומיומית בפעולותיו העסקיות של חליווה, לרבות ייעוץ שוטף בקשר לסכסוך העסקי שנתגלע בינו ובין בן-זקן. יתרה מכך, בתביעה נטען כי גלבר הציעה לאיש עסקים נוסף לרכוש פרויקטים שבבעלות בן-זקן, להם היא התנגדה נחרצות, מתוך הנחה שבן-זקן יתייאש מדרך החתחתים שבה היא מעבירה אותו במשך כ-9 שנים וימכור את נכסיו בעיר במחיר נמוך.

אם לא די בכך, נטען גם כי גלבר מקדמת באופן נמרץ פרויקטים נדל"ניים בעיר שלתורם פוטנציאלי לקמפיין הבחירות שלה לראשות העיר יש בהם עניין - לרבות פרויקטים שבבעלות בן-זקן שקודם לכן גלבר התנגדה להם בכל תוקף ואף עתרה מספר פעמים לבית המשפט לצורך עצירתם. ,

על-פי הנטען בתביעה, בתמורה לפעולותיה הפסולות, גלבר ביקשה מהתורם הפוטנציאלי לממן את קמפיין הבחירות שלה לראשות העיר, בסך 3 מיליון שקל, ואף הציעה לאיש העסקים מספר דרכים "יצירתיות" לעקוף את המגבלות הקבועות בחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות).

לתביעה צירפו התובעים הקלטות שלטענתם מוכיחות כי התנגדותה הנחרצת והעקבית של גלבר לכל פרויקט שיזם בן-זקן אינה נובעת ממניעים ענייניים. לטענתם, באחת ההקלטות נשמעה גלבר מבקשת מאיש עסקים תמיכה כספית בקמפיין הבחירות שלה, והגדירה אותה כ"השקעה".

בנוסף, נטען כי גלבר נשמעה בהקלטות אומרת כי "הצלחתי להפיל את הסכם-הגג בבית משפט. אבל אמרתי לך, אני עושה הכול כדי לא לתת לו (לבן-זקן) לזכות השנה בשום דבר, כדי שגם יהיה לי, שהכול יהיה לי פתוח... שאני אוכל לשלוט על הדברים האלה".

עוד טוענים התובעים כי גלבר אמרה כי "אני במילא עושה את כל הפעולות כדי לעצור אותם לפחות עוד שנה וחצי, עד שאני אוכל לשנות את זה".

לטענת התובעים, גלבר במעשיה ביצעה שימוש לרעה בסמכות ופעלה בניגוד עניינים מובהק, הן בנוגע לסיוע למתחריו של בן-זקן והן לתפקידה כחברת מועצת עיר. עוד נטען בתביעה כי גלבר נמנעה מלדווח על ניגוד העניינים בו היא מצויה ונטלה חלק פעיל בישיבות מועצת העיר והוועדה המקומית, לרבות ביחס לפרויקט מע"ר דרום אשר נתגלעו בעניינו מחלוקות עסקיות בין בן-זקן ובין מוריס חליווה, תוך שהיא מסתירה את מעורבותה האקטיבית בסכסוך בין השניים.

"גרמה נזקים במאות מיליוני שקלים"

לטענת התובעים, בהתנהלות שהם כאמור מכנים "פסולה", גרמה להם גלבר לנזקי-עתק בסך מאות מיליוני שקלים, בין היתר בשל עיכובים משמעותיים בהקמת פרויקטים של אלפי יחידות דיור. לטענתם, לא במקרה לאחר פרסום השיחות המוקלטות, הודיעה גלבר כי לא תשתתף יותר בישיבות מועצת העיר, וזאת עד לסיום הקדנציה הנוכחית.

"בית המשפט מתבקש לשדר בתביעה זו מסר, לפיו נציגי ציבור אינם יכולים לעשות שימוש לרעה בכוח השררה שבידם, לצורך תקיעת מקלות בגלגלי מיזמים הנאמדים במאות מיליוני שקלים, אשר זכו פעם אחר פעם לתמיכה גורפת מצד כך גורמי המקצוע בעיריית אשדוד, ברשות מקרקעי ישראל ובמוסדות התכנון השונים, לרבות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה באשדוד והוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום", נטען בתביעה.

ממטה הלן גלבר נמסר בתגובה: "הציבור מבין שראש עיריית אשדוד לסרי וחברו הטוב בן-זקן רוצים לפעול באשדוד כאוות נפשם. הלן גלבר לא תאפשר להם לפגוע באינטרסים של תושבי אשדוד. בשבועות האחרונים הופצו קלטות שמע מזויפות, ערוכות ומבושלות, שנועדו לפגוע בגלבר, שפועלת במסגרת החוק כנגד התנהגותו של ג'קי בן-זקן, העבריין המורשע. בין היתר, הגישה בשבועות האחרונים מספר תלונות על איומים וניסיון להצר את צעדיה. גלבר לא תהסס לפעול בכל דרך שהחוק מקנה לה, מדובר בתביעת הפחדה והשתקה... זהו עוד ניסיון נואש להטות בחירות. הטיית בחירות היא מעשה פלילי. גלבר לא תיכנע ותמשיך בדרכה".