הפריימריז בעבודה: המתמודדים חגגו וחרגו במיליוני שקלים

המבקר קבע כי 3 מועמדים בסיבוב הראשון של מערכת הבחירות הפנימית במפלגת העבודה – אבי גבאי, יצחק הרצוג ואראל מרגלית – חרגו מתקרת ההוצאות המותרת בחוק • שני המתמודדים הנוספים שהגיעו בין 5 הראשונים – עמיר פרץ ועמר בר-לב – לא חרגו • בסיבוב השני שנערך רק בין גבאי לפרץ, חרג הראשון מתקרת ההוצאות המותרת, ושוב פרץ לא חרג

עמיר פרץ ואבי גבאי / צילומים: איל יצהר
עמיר פרץ ואבי גבאי / צילומים: איל יצהר

שנה אחרי מערכת הבחירות הפנימית במפלגת העבודה וכאשר לא חסרות צרות מבית במפלגה הוותיקה, מפרסם היום (ג')  מבקר המדינה את דו״ח הביקורת הכספי על ניהול קמפיין הבחירות של כל אחד מהם ביולי 2017. המבקר קונס בסכומים שבין 20 אלף שקל ל-90 אלף שקל את אבי גבאי, יצחק הרצוג, אראל מרגלית ועמירם לוין וקובע שעמיר פרץ עמר בר-לב ניהלו את החשבונות שלהם בצורה תקינה, ואף בסוף הקמפיין החזיר פרץ לתורמיו סכום של כ-39 אלף שקל.

בהתמודות במערכת בחירות פנימית, כמו שהתקיימה במפלגת העבודה קיימת הגבלה על סכום התרומות שניתן לקבל מכל תורם לצד תקרת הוצאות הקבועה בחוק ונגזרת ממספר המתפקדים. יש רק מעט מפלגות כיום המקפידות לקיים מערך של מתפקדים ומערכות בחירות עם מספר מועמדים. ביניהן: הבית היהודי, מרצ ומפלגת העבודה (בליכוד יש הרבה מתפקדים, אך בשנים האחרונות אין מתמודדים מול נתניהו).

במפלגת העבודה, מספר המתפקדים הוא 52,504 איש ולפיכך תקרת הוצאות הקמפיין של כל אחד מן המועמדים עומדת על 1,170,272 שקל.

התרומות לפריימריז בעבודה
 התרומות לפריימריז בעבודה

המבקר קובע ששלושה מועמדים בסיבוב הראשון - אבי גבאי, יצחק הרצוג ואראל מרגלית - חרגו מתקרת ההוצאות המותרת בחוק. שני המתמודדים הנוספים שהגיעו בין 5 הראשונים - עמיר פרץ ועמר בר-לב - לא חרגו. בסיבוב השני שנערך רק בין אבי גבאי לעמיר פרץ, חרג הראשון מתקרת ההוצאות המותרת ושוב עמיר פרץ לא חרג.

באשר ליו״ר מפלגת העבודה אבי גבאי, המבקר קובע כי הוא סיים את מערכת הבחירות בגירעון של כחצי מליון שקל והוא כיסה את הגירעון באמצעות מימון עצמי. הוצאות הקמפיין של גבאי חרגו (בשני סיבובי ההצבעה) בסכום של 513,329 שקל מתקרת ההוצאות המותרת. המבקר קנס את גבאי ב-90 אלף שקל על ניהול חשבונותיו שלא לפי החוק, חריגה מתקרת ההוצאות המותרת ואי כלילת כל הוצאותיו בדיווחים.

יצחק הרצוג, אשר ניהל את הקמפיין שלו עד לתום הסיבוב הראשון, הגיע לגירעון של 362,381 שקל. את הגירעון הוא כיסה באמצעות מימון עצמי. הוצאות הקמפיין של הרצוג חרגו בסכום של 400,832 שקל מתקרת ההוצאות המותרת. המבקר קנס את הרצוג בסך של 60 אלף וציין שהוא ניהל את רישום ההכנסות וההוצאות על פי החוק.

עמירם לוין פרש מן ההתמודדות 10 ימים לפני הסיבוב הראשון ובשל כך הוא טען בפני מבקר המדינה שהוצאות הקמפיין שלו מומנו ממקורות עצמיים וכי הוא החזיר את התרומות שניתנו לו לתורמים ולא עשה בהן שימוש. בשל כך, סבר לוין שאינו חייב להגיש דוח כספי. המבקר דחה את הטיעון הזה של לוין וקבע שהוא דווקא כן חוסה תחת החוק. בשל העובדה שלוין בחר שלא להגיש דוח ובו פירוט ההוצאות וההכנסות של הקמפיין, קנס אותו המבקר ב-20 אלף שקל.

חבר הכנסת לשעבר אראל מרגלית אשר ניהל את הקמפיין שלו עד לתום הסיבוב הראשון, הגיע לגירעון של 40,732 שקל. את הגירעון הוא כיסה באמצעות מימון עצמי. הוצאות הקמפיין של מרגלית חרגו בסכום של 30,526 שקל מתקרת ההוצאות המותרת. המבקר קנס את מרגלית בסך של 30 אלף וציין שעל אף שהוא לא חרג בנושא הכנסות הקמפיין, הרי שדיווחיו של מרגלית לא שיקפו את מלוא הוצאותיו בגין פעילות פוליטית בתקופה אשר לפני תחילת קמפיין הבחירות. המבקר קנס את מרגלית בסך של 30 אלף שקל.

עמיר פרץ קיבל ממבקר המדינה את הדבר הקרוב ביותר לדוח הקמפיינר המצטיין. לדברי המבקר פרץ אמנם סיים את הקמפיין בגירעון של 27,745 שקל, אך הוא השיב תרומות לתורמיו בסך של 39,163 שקל. יצוין שפרץ, כמו גבאי, ניהל את הקמפיין בסיבוב הראשון ועלה לסיבוב השני, כך שהקמפיין שלו היה ארוך ויקר יותר בהשוואה לאחרים (למעט גבאי). את הגירעון שנוצר לפרץ הוא כיסה במימון עצמי. המבקר קובע שפרץ ניהל את חשבונותיו לפי הנחיות מבקר המדינה והוא המועמד היחיד במערכת הבחירות הזו שלא נקנס על ידי מבקר המדינה.

גם עמר בר-לב זוכה לדוח נקי. הגירעון שלו הגיע ל-88 אלף שקל והוא כיסה את הגירעון באמצעות מימון עצמי. הוצאותיו לא חרגו והוא מקבל דוח חיובי ממבקר המדינה.

השמות המעניינים בעולם העסקים בין תורמיו של גבאי

מבקר המדינה גם עבר על סך התרומות של המועמדים מן הארץ ומחו״ל. לדבריו, סך הכסף שגייסו כל המועמדים ביחד הגיע ל-5.9 מליון שקל, מתוכם כ-2.8 מליון תרומות מישראל, 1.7 מליון שקל תרומות מחו״ל ו-1.4 מליון שקל מימון מקורות עצמיים.

סך ההוצאות של כל המועמדים הגיעו עד ל-7 מליון שקל, מתוכם 6.3 מליון שקל בבחירות המקדימות ו-674 אלף שקל בסיבוב השני.

מבין התורמים של אבי גבאי אפשר היה למצוא את השמות המעניינים בעולם העסקים. חלק מן התורמים נתנו לו כ-45 אלף שקל ואחרים סכומים של בין 10 אלפים שקל - ל-20 אלף שקל. מבין תורמיו מצאנו את זיו אבירם (מובילאיי), ירום אריאב, צבי בארינבוים, חגי בדש, רועי ורמוס, ג׳ורג׳ חורש, מאיר חת, מריוס נכט, שלמה רודבֿ ליאון רקנאטי ואילן שילוח.

יצחק הרצוג גייס תרומות מכספי יהודים בארה״ב ובמקומות אחרים בעולם בשיעור גבוה יחסית (לסך התרומות שלו). בין השמות שתרמו לו: המליונר היהודי דניאל אברהם, דניאל לוי וג׳יי רודרמן, יונתן קולבר, דוד קוליץ.

אראל מרגלית הביא גם הוא כספי תורמים זרים, בין השאר תרמו לו: צ׳רלס ברונפמן, סטיב גרינברג, שמואל חרלפ וחיים כצמן. בין התורמים של עמיר פרץ ניתן למצוא את יולי תמיר ואבי שקד.

תגובת מפלגת העבודה על דו"ח מבקר המדינה בנושא הבחירות המקדימות לתפקיד יו"ר מפלגת העבודה: ״המפלגה מודה למבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, על הדו"ח המקיף והמקצועי. יו"ר המפלגה, הח"כים ויתר המועמדים קיבלו את הדו"ח וידאגו לתקן את כל הליקויים לקראת הפריימריז הבאים״.