גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המיזוג בין כלכלית ירושלים לבין מבני תעשייה יוצא לדרך

מניות שתי החברות זינקו היום ● המיזוג אמור להגדיל את הונה העצמי של כלכלית ירושלים לכ-4.5 מיליארד שקל ולהכניס אותה למדד ת"א 35

דודו זבידה / צילום: איל יצהר
דודו זבידה / צילום: איל יצהר

המיזוג המתבקש בין חברת הנדל"ן כלכלית ירושלים  לבין החברה-הבת, מבני תעשייה , יוצא לדרך באופן רשמי. הבוקר דיווחה כלכלית ירושלים כי הדירקטוריון שלה החליט לפנות לדירקטוריון מבני תעשייה בהצעה לנהל משא ומתן למיזוג שתי החברות בעסקת מניות. בכלכלית ירושלים הדגישו כי תנאי המיזוג, ובהם יחס החלפת המניות, טרם גובשו.

מניית כלכלית ירושלים הגיבה היום להודעה בעלייה של כ-4% בבורסה לשווי שוק של 2.6 מיליארד שקל, בשעה שמניית מבני תעשייה זינקה בכ-8% לשווי שוק של 2.16 מיליארד שקל. כלכלית ירושלים מחזיקה כיום ב-68.3% ממבני תעשייה, כך שלפי יחסים אלו היא תידרש להנפיק לבעלי מניות המיעוט במבני תעשייה כ-27% מהמניות של עצמה. עם זאת, בהנחה שהמיזוג יתבצע לפי ההון העצמי של שתי החברות בעת השלמת העסקה, הרי שיחס הדילול אמור לעמוד על 20%-22%.

נכון לסוף מארס 2018, הציגה מבני תעשייה הון עצמי של 2.4 מיליארד שקל המיוחס לבעלי מניותיה, בעוד שאצל כלכלית ירושלים הסתכם ההון העצמי המיוחס לבעלי המניות ב-3.5 מיליארד שקל. כך שמיזוג שתי החברות אמור להגדיל את הונה העצמי של כלכלית ירושלים לכ-4.5 מיליארד שקל ולהכניס את החברה למדד החברות הגדולות בבורסה - ת"א 35 (במידה שהיא תיסחר לפי ההון העצמי או קרוב לכך).

המספרים של מבנה תעשיה

המוסדיים יכריעו את גורל המיזוג

כלכלית ירושלים הפכה בשנים האחרונות לחברה ללא בעלי שליטה, לאחר שהיא ובעל השליטה הקודם אליעזר פישמן, נקלעו לקשיים. בעקבות הקשיים הוביל מנכ"ל כלכלית ירושלים, דודו זבידה, מהלכים לגיוס הון, שדיללו את גרעין השליטה וצירפו לחברה משקיעים חדשים מהמגזר הפרטי והמוסדי.

כך למשל, איש העסקים דוד פורר מחזיק כיום ב-24.2% ממניות כלכלית ירושלים ואילו חברת סאמיט שבשליטת זוהר לוי, מחזיקה ב-5.7% ממניותיה. מבין הגופים המוסדיים מחזיקה קבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס-אקסלנס ב-12.1% ממניות כלכלית ירושלים, בית ההשקעות פסגות מחזיק ב-8.2% מהמניות ואילו חברות הביטוח מנורה מבוטחים והראל מחזיקות ב-7.3% וב-5% מהמניות, בהתאמה.

הגופים המוסדיים מחזיקים כיום גם בכ-24% ממניות מבני תעשייה, כלומר בכ-75% מהמניות שבידי הציבור והם אלו שיכריעו לבסוף את גורלו של המיזוג, במידה שהוא אכן ישתכלל לכדי הסכם מחייב בין שתי החברות. בין המחזיקים הגדולים במבני תעשייה ניתן למצוא את אותם ארבעת מוסדיים גדולים: הראל (3.5%), מנורה מבטחים (3.3%), הפניקס-אקסלנס (2.8%) ופסגות (2.5%).

כלכלית ירושלים ומבני תעשייה עוסקות שתיהן אך ורק בתחומי הנדל"ן, ולכן המיזוג ביניהן בימים שלאחר פיזור גרעין השליטה היה עניין מחויב המציאות. בשוק ההון קיימים משקיעים רבים התומכים במהלך ואלו ציפו זמן רב להודעת החברות על הכוונה להתמזג.

בכנס שערכה הקבוצה באפריל אשתקד, אף נשאל המנכ"ל זבידה על כך ובתשובה לשאלה הוא ענה כי "בראייה שלנו, אנחנו שוקלים תמיד את כלל השיקולים ובוחנים כל אפשרות. זאת המחויבות של ההנהלה לבדוק ולהציג לדירקטוריון. ותפקיד הדירקטוריון, גם בכלכלית ירושלים וגם במבני תעשייה, הוא לקבל את ההחלטות. לנו חשוב לייצר תהליכים שייצרו ערך לכלל בעלי המניות. אלה תהליכים שנמצאים בידי הדירקטוריונים שמייצגים את כלל בעלי המניות, אבל אנחנו בהחלט חושבים על זה".

עם זאת, בדירקטוריון כלכלית ירושלים היו קיימים אז חילוקי דעות בנוגע למיזוג, ולאחר הכנס הבהירה החברה בהודעה לבורסה כי "לא נערך דיון בדירקטוריון בנושא". אלא שהמנכ"ל זבידה המשיך לדחוף לביצוע העסקה, אותה הוא רואה כבעלת יתרונות עבור בעלי המניות של שתי החברות, ולבסוף אישר כאמור דירקטוריון כלכלית ירושלים את התנעת מהלך המיזוג.

הערכות: המיזוג ייארך 6-9 חודשים

בעקבות החלטת דירקטוריון כלכלית ירושלים, יעבור הכדור לידיהם של הדירקטורים העצמאיים (חיצוניים ובתלי תלויים) של מבני תעשייה, שיידרשו לנהל את המו"מ על תנאי העסקה ולאשר מטעם הדירקטוריון.

להערכת גורמים בשוק, תהליך המיזוג עשוי לארוך בין 6 ל-9 חודשים. להשלמתו יידרשו שתי החברות לקבל הערכות שווי חיצוניות ולסכם על פיהן את תנאי העסקה. לאחר מכן יידרשו אסיפות בעלי המניות של שתיהן לאשר את התנאים, כשנדרשת גם קבלת החלטה מתאימה ממס הכנסה.

מבני תעשייה עוסקת בעיקר בתחום הנדל"ן המניב בישראל ובחו"ל, וכן בתחום הנדל"ן למגורים בישראל. לחברה 607 נכסים בישראל הכוללים 1.25 מיליון מ"ר של שטחים להשכרה וכן נכסים מניבים נוספים בחו"ל המיועדים למכירה בשנים הקרובות. ברבעון הראשון של 2018 הציגה מבני תעשייה רווח גולמי מפעילות השכרה (NOI) בישראל של 91 מיליון שקל, ועוד NOI של 13 מיליון שקל מנכסים בחו"ל.

התזרים התפעולי (FFO) של החברה הסתכם ברבעון הראשון ב-56 מיליון שקל ואילו הרווח הנקי ב-84 מיליון שקל. יחס המינוף חוב ל-CAP עמד על כ-60% ואילו שיעור התפוסה בנכסים ב-87%.

עוד כתבות

שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי

הקץ להפסקות חשמל? זה הפתרון של המדינה

חברת נגה העבירה את תוכניתה לאגירת כ-2,500 מגה־וואט במתקנים ברחבי הארץ ● המהלך מאפשר לשמור הספק שלא נצרך ולהזרימו בעת הצורך

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

הטכנולוגיה החדשנית של צה"ל בעזה והציבור האמריקאי מתרחק מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

אימו של החייל החטוף: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

ביל אקמן ואישתו נרי אוקסמן / צילומים: RICHARD BRIAN, רויטרס; ויקיפדיה, Noah Kalina

המיליארדר ביל אקמן: "בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה בגלל המלחמה"

אקמן ואישתו נורי אוקסמן רכשו בתחילת השנה כ־5% ממניות הבורסה תמורת כ־100 מיליון שקל ● "אני מאוד מתרשם מההנהלה, התוכניות העסקיות שלהם והיכולות הטכנולוגיות שלהם", כתב בציוץ ב-X

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת / צילום: אלון רון

נאמני חברת הנדל"ן שקרסה חושפים: החוב מגיע ליותר ממיליארד שקל

עורכי הדין שמייצגים את נושי חברת הנדל"ן רום כנרת ביקשו מבית המשפט לדחות את הצעת הרכישה שהוגשה, בטענה כי היא "חסרת ערך" מול ההיקף העצום של תביעות החוב, שעומד על פי 5 מההערכות הקודמות ● "ההצעה תוריד לטמיון את המאמצים להצלת הפרויקטים ותזיק פי כמה וכמה למעורבים"

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

עופרה שטראוס / צילום: יונתן בלום

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה (יו"ר החברה), עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות החברה ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה