גפני: "לא נאפשר פיטורי עובדים בגלל שהטורקים ניצחו אותנו"

חשש בסינרג'י שבשדרות: הצו שמגביל יבוא מטורקיה יפוג בקרוב - והחברה שוב תיקלע לקשיים • החלטה אם להגביל יבוא מלט מטורקיה: בתוך כחודש

משה גפני / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
משה גפני / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בתוך כחודש משרד הכלכלה והתעשייה יחליט אם יש להטיל היטל היצף על יבוא של מלט מטורקיה ומיוון, כך אמר היום (ג') הממונה עלה היטלי הסחר שבמשרד הכלכלה, דני טל, במהלך דיון שערכה ועדת הכספים של הכנסת.

לדברי טל, החקירה התעכבה עד כה בשל היעדר שיתוף-פעולה מצד המונופול נשר, שיתוף-פעולה שהיה הכרחי כדי לקבוע אם היבוא הנרחב של מלט, שנעשה בעיקר בידי מספנות ישראל, מסב נזק ממשי לתעשייה הישראלית.

מלט הר טוב הזהירה כבר בעבר כי הימשכות היבוא בהיצף תעמיד אותה לפני סכנת סגירה. דוח ביניים שפרסם טל לפני כמה חודשים קבע כי אכן מתקיים יבוא בהיצף אך עם זאת הוא נמנע מהוצאת צו שיגביל אותו - כי לא היו לו די נתונים הממחישים את הפגיעה ביצרניות הישראליות. טל אמר היום בכנסת בהתייחס לכך כי "החוק קובע שצריך להיגרם נזק לתעשייה המקומית, לא לחברה שמייצרת בשיעור של 10% לתעשייה (מתכוון למלט הר טוב י.א) בסיטואציה שחברת נשר לא שיתפה פעולה איתנו - לא היה ניתן להוכיח פגיעה בתעשייה. נשר הבינו שאם רוצים סעד בתחום ההיצף הם צריכים לשתף פעולה וזאת הסיבה שהחקירה לא הסתיימה. אנחנו בשלב כתיבת ההמלצות ואני מעריך שבסוף יולי או בתחילת אוגוסט החקירה תסתיים".

יש לציין כי לאחר שהממונה טל יקבל החלטה, ההיטל ייכנס לתוקף רק בהסכמת שרי הכלכלה והאוצר, אלי כהן ומשה כחלון (כולנו).

דיון נרחב התקיים גם מסביב לחשש שחידוש היבוא של כבלים מטורקיה - יחשוף את מפעל סינרג'י שבשדרות למשבר נוסף: בפברואר השנה חתמו שרי הכלכלה והאוצר על הוצאת ערובה זמנית בגובה של 14.5% שמגבילה את יבוא הכבלים מטורקיה- שנמכרו בארץ במחיר נמוך ממחיר הכבלים של סינרג'י ולהעדפתם בידי חברת החשמל. בשלוש השנים האחרונות סינרג'י ספגה הפסדים של עשרות מיליוני שקלים ומתוך כ 250 עובדים נותרו בה כ-90 בשל מצב זה. בסינרג'י טוענים כי מאז הטלת הערובה הזמנית- חלה הטבה במצב החברה.

אלא שתוקף הערובה שמגנה על סינרג'י מיבוא מטורקיה עתיד לפוג באמצע חודש אוגוסט. זאת, בו בזמן שממונה על היטלי הסחר, טל מקיים חקירה מקיפה בנושא, הלךיך שהוא מחוייב לעשותו מבחינה משפטית ומתוקף של אמנות סחר בינלאומיות. טל אמר היום כי "הסבירות שנסיים את החקירה עד אז נמוכה מאד". הוא ציין עוד כי במסגרת החקירה עליו לבקר גם אצל היצרן הטורקי- אלא ש"לאור האירועים קיבלנו איסור מקצין הביטחון לנסוע לשם".

לדברי יו"ר הוועדה גפני "אם לא יקרה כלום, טורקיה תמשיך למכור לחברת החשמל ולא נוכל לעצור את זה. החברה תיפול. זה פשוט לא להאמין שמדינה מתורבתת כמו שלנו, חכמה ולא ענייה, מאפשרת את הדבר הזה. לא נאפשר שעובדים ילכו הביתה, בטח לא בגלל שהטורקים ניצחו בשדרות ובהר טוב".