נציבות שירות המדינה מנעה מבכירה ברמ"י להשתתף במכרז

הנימוק: "עיקרון ההדדיות" - שכן לעובדי המדינה אין אפשרות להתמודד במכרזי רמ"י • ביה"ד לעבודה הורה לצדדים לקיים דיון ביניהם

בניין רשות מקרקעי ישראל / צילום: איל יצהר
בניין רשות מקרקעי ישראל / צילום: איל יצהר

האם ייתכן שעל חלק מעובדי המדינה הבכירים יחול איסור להשתתף במכרזים לתפקידים בגופים ממשלתיים אחרים? השאלה התעוררה לאחרונה בגלוי, כאשר נציבות שירות המדינה (נש"מ) סירבה לאפשר לעו"ד רות אפריאט, היועצת המשפטית של מחוז ירושלים ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י), להשתתף במכרז בין-משרדי לתפקיד מנהלת מחלקת ייעוץ באגף האפוטרופוס הכללי וכונס הנכסים הרשמי במשרד המשפטים.

אפריאט, באמצעות עו"ד אילה הוניגמן, ביקשה בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים צו מניעה נגד נש"מ ומשרד המשפטים, לעצור את הליכי המכרז הבין-משרדי בו ביקשה להשתתף, משום שהנימוק לפסילת השתתפותה היה טענת נש"מ כי כעובדת רמ"י היא מנועה מלהתמודד במכרזים בין-משרדיים בשירות המדינה.

גורם משפטי בכיר אומר כי הפרשה היא תוצאה של המתח בין רמ"י לבין משרדי ממשלה אחרים, משום שבמסגרת הרפורמה ברמ"י שנכנסה לתוקף לפני כ-4 שנים, היא קיבלה אוטונומיה בתחום המינויים.

בבקשה לצו מניעה נטען כי ההחלטה לשלול ממנה אפשרות להתמודד במכרז בין-משרדי היא שגויה משפטית ובלתי סבירה, ותוצאתה הישירה היא אפלייתה של המבקשת, כמו גם אפלייתם של כלל עובדי רמ"י ביחס לכל שאר עובדי המדינה הזכאים להתמודד במכרזים בין-משרדים. לטענת אפריאט, החלטת הנציבות מנוגדת להוראות התקשי"ר ולהסכמים הקיבוצים שבין המדינה להסתדרות.

בתשובתה לעתירה אמרה הפרקליטות כי אמנם אין מניעה חוקית לעובדי רמ"י, ולעו"ד אפריאט בפרט, להתמודד במכרזים בין-משרדיים בשירות המדינה. יחד עם זאת, המדינה טענה כי רמ"י החליטה על דעת עצמה לנהל את מכרזיה באופן שאין אפשרות לעובדי מדינה להתמודד בהם, ולכן החליטה הנציבות, מנגד, שלא לאפשר לעובדי רמ"י להתמודד על מכרזים בין-משרדיים בשירות המדינה.

המדינה ביססה עמדתה זו על "עיקרון ההדדיות", הנובע לגישתה מהשכל הישר. כלומר, מכיוון שרמ"י לא פתחה את מכרזיה לכלל עובדי המדינה, החליטה הנציבות, בשם עיקרון ההדדיות, למנוע מעובדי הרשות להתמודד על משרות בכלל שירות המדינה.

לטענת אפריאט, אין כל עיגון חוקי להחרגת עובדי רמ"י ממכרזים בין-משרדיים בשירות המדינה, והחרגה כאמור פוגעת פגיעה מרחיקת לכת בחופש העיסוק של עובדי רמ"י. לגישתה, ההנמקה היחידה שנתנה הנציבות למניעת האפשרות של עובדי הרשות להתמודד על מכרזים בין-משרדיים, "עיקרון ההדדיות", הוא פרי יצירת הנציבות, אינו מעוגן ואינו מופיע בהוראת חוקית כלשהי, ומשכך לא ניתן להתבסס עליו.

לטענתה, חרף פניות חוזרות ונשנות, נש"מ לא הבהירה מה מהות ופשר עיקרון הדדיות עליו היא נסמכת. בנסיבות אלה דורשת אפריאט כי יתאפשר לה להתמודד במכרז הבין-משרדי.

תביעה זו היא בעלת השלכות רוחב על כלל עובדי רמ"י, אשר נמנעת מהם האפשרות להתמודד במכרזים בין-משרדיים בשירות המדינה, וכן על עובדי מדינה המנועים מלהתמודד על תפקידים ברמ"י.

ההסתדרות צורפה כצד להליך, ובתגובה של עו"ד בר לאודון מטעמה היא מצטרפת לעמדת העותרת, לפיה יש לאפשר לה להתמודד במכרז הבין-משרדי. בתגובתה טענה ההסתדרות כי יש לאפשר לכלל עובדי המדינה להתמודד על מכרזים ברמ"י ולכלל עובדי רמ"י להתמודד על משרות בשירות המדינה.

השופטת רחל בר"ג-הירשברג מבית הדין לעבודה בירושלים נמנעה מלהוציא צו מניעה והורתה לצדדים לקיים דיון ביניהם בעניין זה בשבוע הבא, ובהתאם לתוצאותיו ייקבע המשך ההליך. עוד קבעה השופטת כי הבקשה תידון לגופה, בהתאם למצב המשפטי והעובדתי שהיה במועד הגשתה.