שי ניצן: "כתב האישום נגד שרה נתניהו הוא לא מופרך ולא הזוי"

פרקליט המדינה התראיין הערב, לראשונה מאז הגשת כתב האישום נגד שרה נתניהו, למהדורת "כאן" בתאגיד השידור • התייחס לכתב האישום, לטענות כלפי הפרקליטות, לפסק הדין של ניצב ניסו שחם ולחשדות נגד השר לשעבר גונן שגב

פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן / צילום: איל יצהר
פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן / צילום: איל יצהר

"כתב האישום נגד שרה נתניהו הוא לא מופרך ולא הזוי. אני לא מבין איך אפשר לקרוא לאוכל ממסעדות יוקרה חמגשיות. אתה שומע חמגשית, ואתה מדמיין אוכל ממסעדת פועלים. כתב האישום מדבר בעד עצמו, ואם לא היה סיכוי סביר להרשעה, לא היינו מגישים אותו" - כך אמר הערב (שבת) פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, בראיון ראשון מאז הגשת כתב האישום נגד שרה נתניהו במהדורת החדשות של תאגיד השידור "כאן".

"למה החלטנו בפרשה הזו ולא באחרות? זו לא מתמטיקה שסופרים כמה פרשות, וזו בכל זאת הפרשה המרכזית. כאשר סברנו שיש ראיות, ושיש עניין לציבור - הגשנו. ולמרות הטענות, העניין לא התעכב. בדקנו חומר חדש, ושרה נתניהו לא צריכה לקבל פחות וגם לא יותר מאזרח רגיל".

לטענה כי נראה שלא רצו בפרקליטות להגיע לכתב האישום הזה, ענה ניצן כי "חלק גדול מאוד ממה שפורסם בחודשים האחרונים היה פייק ניוז. כשהחלטנו להגיש כתב אישום, היא ביקשה שימוע, והגענו למסקנה שכתב האישום לא צריך להתעכב".

ניצן הודה כי אשת ראש הממשלה ביקשה להשיב כספים למדינה, אולם סירב להתייחס לסכומים. כמו כן, הוא סירב להתייחס לנושא ההקלטות של ניר חפץ.

במהלך הראיון נשאל ניצן לגבי העובדה שעזרא סיידוף בחקירתו אמר שבזמנו מסר לבני הזוג נתניהו כי אסור להם להזמין את החשמלאי. לטענת ניצן, נבחנה כל ראיה בתיק הזה, והם הגיעו למסקנה שאין ראיות להגיש כתב אישום בגין המקרה הזה, וגם לא מספיק על-מנת לחקור את נתניהו באזהרה. "רק דבר אחד לנגד עינינו - הראיות", אמר ניצן.

"טענו כלפינו שהחקירות נגד נתניהו לוקחות יותר מדי זמן"

"בערך שבועיים אחרי שנפתחה חקירת ראש הממשלה, כבר הועלו טענות כלפינו שזה לוקח יותר מדי זמן. אנחנו לחלוטין מודעים לצורך הציבורי לטפל בתיקים האלה כמה שיותר מהר", ציין ניצן.

במהלך הראיון נשאל ניצן האם הם מחפשים משהו שלא קיים. "אנחנו מחפשים לדעת את האמת", השיב, "לא להעמיד לדין ולא לא להעמיד לדין. ובתיקים עם הרבה ראיות זה לוקח זמן. אם חלילה נפשל, זה יפגע אנושות באמון הציבור".

פרקליט המדינה התייחס גם לעובדה שבזמן יחסית קצר גויסו 3 עדי מדינה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו. "בדרך-כלל הדברים נעשים במחשכים, והדרך חייבת להיות מתן מעמד של עד מדינה. לכן בדברים האלה, זה שיש עד מדינה זה דבר כמעט מובן מאליו. הם היו צעד משמעותי ביותר - חלקם משמעותיים יותר, וחלקם פחות".

ניצן נשאל במהלך הראיון לגבי החוקיות של קבלת מתנות לראש הממשלה מחברים: "את זה שמענו כבר לפני 20 שנה מפי עזר ויצמן", ענה פרקליט המדינה. "בימים אלה, כשיש תיקים תלויים ועומדים, לא ראוי שאני אתן כאן תשובה, ואין לי שום כוונה לתת רמז לגבי מה תהיה ההחלטה".

בהמשך הראיון, פרקליט המדינה התייחס לריבוי החקירות הנפתחות נגד ראשי עיריות ובכירים בעמדות-מפתח בשנים האחרונות. "מזה חודשים אורכים שאני מוטרד מהעניין הזה, מפני שאני חושב שצריך לעשות כל מאמץ שהתיקים לגבי ראשי רשויות יגיעו כבר להחלטה", אמר. "לציבור מגיע לדעת לפני הבחירות אם נגד האדם שהם רוצים לבחור בו יוגש כתב אישום".

לדבריו, "אנחנו בישורת האחרונה גם בפרשת עיריית רמת-גן וגם בצפת. אנחנו לוקחים בחשבון מצב של תלונות-שווא, ובתלונות שיוגשו עכשיו, בחודשים לפני הבחירות, נחשוב היטב אם ראוי לפתוח בחקירה.

"בסופו של דבר כשמוגש כתב אישום, המשמעות היא שהפרקליטות חושבת שיש סיכוי סביר להרשעה. אני לא הייתי מצביע עבור אדם שעומד לדין פלילי בגין שוחד. יש קונסטלציה ברשויות הציבוריות שמזמינה שחיתות, לצערי. יש הרבה ראשי רשויות ישרים והגונים שעומדים בפיתוי, אבל החלטה של ראש מועצה לחתום על היתר יכולה להיות שווה מאות מיליונים".

גונן שגב: לא היינו מגישים כתב אישום אם לא היינו חושבים שיש יסוד סביר להרשעה

"לעניין גונן שגב, אני לא מתכוון להתייחס כי זה תיק תלוי ועומד", אמר ניצן. "הוא זכאי למשפט, והוא בחזקת חף מפשע. יש דברים שמתפרסמים בתקשורת שאין להם אחיזה במציאות, מה שפורסם מכתב האישום מדבר בעד עצמו. לא היינו מגישים כתב אישום בגין עבירות כה חמורות נגד שר לשעבר, אם לא היינו חושבים שיש יסוד סביר להרשעה".

לדברי ניצן, "הופתענו כשקיבלנו את פסק הדין בפרשת ניסו שחם. נלמד את התיק ביסודיות לאחר גזר הדין. ניצב במשטרה הורשע במעשה מגונה של פקודה זוטרה שלו, זו לא נראית לי סיבה לחגיגה".

לקראת סוף הראיון נשאל ניצן האם לדעתו ישראל מושחתת יותר משהייתה. "מדינת ישראל אינה מדינה מושחתת", השיב ניצן. "יש בה איים של שחיתות, והיום נלחמים יותר, והאיים האלה צפים יותר, התקשורת חושפנית והמונית יותר, ולכן מודעים יותר מאשר פעם. אבל אני לא בטוח שהמדינה מושחתת היום יותר מאשר פעם", אמר.