דרמה בגרמניה: שר הפנים מאיים לעזוב בתגובה למדיניות ההגירה

שר הפנים הגרמני הורסט זיהופר מאיים להתפטר במחאה על מדיניות הפליטים של הממשלה, בצעד שמגביר את חוסר הוודאות במערכת הפוליטית הגרמנית ומאיים על המשך שלטונה של הקנצלרית אנגלה מרקל

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ושר הפנים הורסט זיהופר / Hannibal Hanschke , צילום: רויטרס
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ושר הפנים הורסט זיהופר / Hannibal Hanschke , צילום: רויטרס

צופי הטלוויזיה הגרמנים אינם מורגלים בפריצות לשידור. אבל אתמול (א'), דקות לאחר סיום קרב הפנדלים בין קרואטיה לדנמרק בגביע העולם בכדורגל, עברו במהירות ערוצי הטלוויזיה לשידור חי ממינכן, שם שר הפנים הגרמני, הורסט זיהופר, עמד למסור "הצהרה דרמטית" בנוגע למשבר הפליטים. מנהיג מפלגת ה-CSU הבווארית התייצב מול כלי התקשורת והודיע כי יתפטר מכל תפקידיו אם לא יושגו הסכמות חדשות עם הקנצלרית אנגלה מרקל בנוגע לדרישתו למנוע כניסה לגרמניה של מבקשי מקלט בתנאים מסוימים. "זהו זמן ההכרעה", אמר.

משבר שגלש לפסים אישיים

ההודעה המפתיעה טילטלה את המערכת הפוליטית. משבר שהחל בעימות על סעיף אחד בתוכנית בת 68 סעיפים שיזם זיהופר למאבק בהגירה לא-חוקית ולטיפול במבקשי מקלט בגרמניה גלש לפסים אישיים, ומאיים כעת לא רק על יציבות הקואליציה הגרמנית, אלא גם על הברית ההיסטורית בין ה-CSU לבין מפלגתה של מרקל, ה-CDU, שהחלה עם הקמת גרמניה המודרנית. אי ודאות היא שוב התחושה המרכזית בכלכלה הגדולה באירופה, והתוצאות כבר מורגשות בשטח: מדד הדאקס הגרמני ירד עם פתיחת המסחר הבוקר ב-1.3% וגם האירו נחלש ב-0.3%.

שני הצדדים לעימות, שנפגשים הערב לשיחות מכריעות בברלין, מכירים היטב זה את זה. בצדו האחד ניצב זיהופר (69), פוליטיקאי בווארי משופשף שהסכים לקחת עליו את תפקיד שר הפנים במטרה מוצהרת "להשיב את החוק והסדר" לגרמניה אחרי משבר הפליטים של קיץ 2015. בעוד שבהסכם הקואליציוני אישרו זיהופר וה-CSU להכניס לגרמניה עד 200,000 פליטים ומבקשי מקלט נוספים בשנה, לפני כשלושה שבועות החליט שר הפנים הגרמני כי הגיע הזמן להציג "תוכנית אב" למאבק בהגירה הלא-חוקית. הוא דרש ממרקל לקבל את הסמכות לגרש כבר בגבול גרמניה פליטים שנרשמו במדינות אירופיות אחרות, ולמנוע כניסת מבקשי מקלט ללא ניירות קבילים או שנדחו בעבר.

לפי כלי התקשורת בגרמניה, זיהופר אמר בשיחות סגורות כי הרקע לשינוי העמדות שלו הוא מקרה האונס והרצח המזעזע של הנערה היהודייה סוזאנה פרידמן על ידי מבקש מקלט מעיראק בחודש שעבר, וחוסר הסדר שהתגלה במשרד הממשלתי שחילק אשרות פליטים בלי פיקוח (BAMF). מבקרים, מנגד, אמרו כי הוא חשב בעיקר על הבחירות הקרובות בסתיו בבוואריה, ועל האיום שמהווה "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD) המתנגדת להגירה על שלטון היחיד של המפלגה בפרלמנט מדינת המחוז. רוב הפליטים נכנסים לגרמניה דרך בוואריה וה-AfD זוכים בתמיכה של 14% בה, לפי הסקרים.

אולטימטום סביב משבר הפליטים

ברוח הזמן, הציב זיהופר למרקל אולטימטום: לגבש פתרון אירופי לסוגיה עד ה-1 ביולי, או שהוא יורה בעצמו על נקיטת צעדים "לאבטחת הגבול". מרקל הגיבה בגיבוש הסכם כלל-אירופי בשישי האחרון, שכולל הסכמה משותפת של כל מנהיגי האיחוד האירופי על הצורך לצמצם - ואף למנוע כליל - הגירה לא-חוקית ליבשת, אך לא עוסק באופן מפורט בסוגיית המעבר של פליטים בתוך היבשת. אמש, לאחר שמונה שעות דיונים של מנהיגי ה-CSU, הפתיע זיהופר את הנוכחים כשהודיע כי הוא מציב אולטימטום חדש - להתפטר מתפקיד ראש המפלגה ושר הפנים אם מרקל לא תיענה לדרישותיו בשלושת הימים הקרובים.

בצדו השני של העימות ניצבת מרקל. ההחלטה שלה, בסתיו 2015, לפתוח את הגבולות ליותר מ-1.4 מיליון פליטים, מבקשי מקלט ומהגרים הייתה שבר סייסמי שרעידות המשנה שלו עדיין מזעזעות את אירופה. היא גם רודפת אותה באופן אישי, בין שבקריאות גנאי נגדה בעצרות ציבוריות ובין שבהתחזקות של ה-AfD (16% לפי סקר אחרון) ובשיעורי התמיכה הנמוכים מהרגיל שהיא מקבלת. מרקל )63) מתנגדת לסעיף שהציע זיהופר, בטענה כי יישומו ייצור תגובת שרשרת שתחזיר מחדש את פיקוח הגבולות בגוש שנגן ותתרום לפיצול האיחוד האירופי - ולהתגברות האינטרס הלאומי על האינטרס האירופי המאוחד.

בשלב מסוים, העימות בין השניים, שמכירים זה את זה במשך שני עשורים ומשתפים פעולה ב-14 שנות כהונתה של מרקל, הפך לאישי באופן גלוי. "אני לא יכול לעבוד יותר עם האישה הזו", אמר זיהופר למקורבים לפי ציטוט ב"די ולט". פגישה ביניהם שלשום בערב הסתיימה גם היא ללא תוצאות. מרקל צולמה כשהיא מחזיקה כוס יין, מבט עייף בעיניה, זיהופר מאחוריה, מחזיק כוס מים. "היא לא זזה מילימטר מהעמדות שלה", התלונן זיהופר.

שחיקה במעמדה של מרקל

תהיה מה שתהיה תוצאת הפגישה ביניהם, ההשלכה המיידית של העימות היא שחיקה נוספת במעמדה ובכוחה של מרקל באיחוד האירופי ובזירה הבינלאומית. חוסר היכולת שלה לפתור את הבעיות הפנימיות מאיים על מעמד גרמניה ומחליש את האיחוד, דווקא בעידן שבו האיומים עליו הולכים וגוברים. "בעיצומם של זמנים סוערים, הכלכלה הגדולה באירופה ניצבת בפני אי ודאות משתקת", כתב הבוקר ה"הנדלסבלאט".

הפגישה הערב מתחילה ספירה לאחור, העריכו כלי התקשורת בגרמניה, אם לסוף מוקדם של ממשלת מרקל הרביעית ואם לקץ הקריירה הפוליטיקאית של זיהופר. יהיה קשה לגשר על הפערים והיריבות בין הצדדים. "זיהופר טיפס על עץ כה גבוה, שהירידה ממנו יכולה להיות רק בנפילה חופשית פוליטית", הוסיף ה"הנדלסבלאט", בעוד ה"זידויטשה צייטונג" ממינכן העריך כי יש לו מטרה אחרת: "אחרי 14 שנות יריבות עם מרקל, זיהופר רוצה לוודא שאם הוא נופל - הוא ייקח אותה איתו".