זהירות: משקאות אלכוהול מסוכנים נמכרים בחנויות ובפיצוציות

הממונה על התקינה במשרד הכלכלה מתריע על משקאות אלכוהוליים גם של מותגים מוכרים המכילים תכולה גבוה של מתנול, ובהם ערק, וודקה, ויסקי וברנדי • הבקבוקים נמכרים בחנויות ובפיצוציות, והם מוגדרים כמסוכנים עד כדי סכנת מוות

מדף אלכוהול בפיצוציה / צילום: SHUTTERSTOCK
מדף אלכוהול בפיצוציה / צילום: SHUTTERSTOCK

אלכוהול מסוכן נמכר לציבור: הממונה על התקינה במשרד הכלכלה מתריע על משקאות אלכוהוליים גם של מותגים מוכרים המכילים תכולה גבוה של מתנול. הבקבוקים נמכרים בחנויות ובפיצוציות, והם מוגדרים כמסוכנים עד כדי סכנת מוות. האזהרה באה בעקבות מקרי היפגעות של אנשים משתיית משקאות כוהליים שאירעו לאחרונה. חלק מהמשקאות המשיכו להימכר גם אחרי שנאסרו למכירה.

הרשימה הארוכה כוללת משקאות שונים, בהם ערק, וודקה, ויסקי וברנדי. בין היתר למשל וודקה "משובחת" מסוג פשניצ'נאיה, שבה תכולת המתנול הייתה גבוה פי 1,341 מהערך המותר לפי התקן; בבקבוק משקה מסוג "נסיך הארק אסלי" נמצאה תכולת מתנול הגבוהה בפי 122 מהערך המותר הקבוע בחוק; בברנדי "פלסקה" נמצאה תכולת מתנול הגבוהה פי 400 מהתקן ועוד. 

משקה BLACK WISKY/ משרד הכלכלה והתעשייה
 משקה BLACK WISKY/ משרד הכלכלה והתעשייה

כאמור, מדובר במשקאות כוהליים בהם נמצאה תכולה חריגה של מתנול, הרבה מעבר לרמה המותרת בתקן הישראלי הרשמי. במשרד הבריאות מדגישים כי צריכה של המשקאות המסוכנים שיפורטו מטה עלולה לגרום לפגיעה עצבית, לפגיעה בלתי הפיכה בראייה ואף למוות. 

והיכן אלמנט ההרתעה והאכיפה? הממונה על התקינה, יעקב וכטל, מזהיר את העוסקים בייצור, שיווק, הפצה ומכירה של המשקאות הכוהליים שתיאורם מצורף להודעת המשרד, כי הם מסכנים את שלום הציבור ועוברים על החוק. וכטן מסר כי תוגבר פעילות המפקחים, "ולא נהסס לנקוט יד קשה נגד יצרנים ומפיצים שעוברים על החוק ומסכנים את בריאות הציבור. אנו נמשיך לפקח יחד עם משרד הבריאות על שוק האלכוהול, על-מנת לאתר ולעצור את ייצורם ומכירתם של משקאות מסוכנים לבריאות. אנו קוראים לציבור הצרכנים לשים לב לאזהרות המתפרסמות בהתאם לצורך ולאמץ את הכללים לאיתור אלכוהול שאינו מתאים לדרישות התקן".

במשרד הכלכלה מזכירים כי ניתן לזהות משקאות כוהליים חשודים במקרה שעל גבי האריזה אין שתי מדבקות - בחזית ובגב האריזה. התווית בחזית האריזה חייבת להיות מסומנת בשם המשקה בעברית, בתכולה של המשקה ביחידות נפח (מ"ל או ליטר) ובחוזק המשקה באחוזי נפח. התווית בגב אריזתו של המשקה חייבת לכלול מידע מלא על יצרן או יבואן של המשקה בעברית, תאריך היצור או מנת היצור של המשקה הכוהלי או תאריך שימוש אחרון של המשקה, ערך קלורי וכן מידע הנוסף הקבוע בתקן. גם מחיר הנמוך מעבר לסביר יש בו משום להחשיד.