"לא בטוח שבמניית כלל משקאות צריך לחפש אפסייד מדהים"

בפיוניר ניהול הון, שהעריכו לקראת ההנפקה לפני שבועיים כי שווי החברה לא נופל מ-500 מיליון שקל, אומרים כעת כי "המניה מתנהגת בינתיים בדיוק כמצופה"

מוצרי יפאורה / מתוך: מצגת החברה
מוצרי יפאורה / מתוך: מצגת החברה

מאז שהתחילה מניית כלל משקאות  להיסחר בבורסה לפני כשבועיים, היא שומרת על יציבות יחסית, ומשקפת לחברה, המחזיקה בנתח מחברת המשקאות יפאורה, שווי נוכחי של כ-490 מיליון שקל - קרוב לשווי של כ-500 מיליון שקל שלפיו התחילה להיסחר במהלך יוני.

לקראת ההנפקה, העריכו בפיוניר ניהול הון כי שוויה של החברה המונפקת לא נופל מ-500 מיליון שקל, והמליצו להיכנס להנפקה בהתאם להערכה זו. כעת אומר שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי לשוק המקומי בפיוניר, כי "כלל משקאות היא חברת ערך אמיתית, ומנייתה מתנהגת בינתיים בדיוק כמצופה".

בן אריה העריך כי גם בהמשך מנייתה של כלל משקאות לא תבצע קפיצה משמעותית כלפי מעלה בשוויה, והסביר כי "לא בטוח שבמניה מסוג זה צריך לחפש אפסייד מדהים למעלה, אלא צריך להסתכל עליה יותר כהחזקה יציבה ובטוחה. אנחנו סבורים שהיא חברה מאוד ראויה להחזקה, משום שהיא מציגה תזרים מזומנים חזק ויודעת לייצר למחזיקים בה תשואה שנתית של כ-10%, עם סיכונים מוגבלים יחסית".

לדבריו, "כלל משקאות נסחרת במכפיל רווח של כ-10, והיא הרבה יותר זולה מחברות אחרות שגם מייצרות תזרים מזומנים משמעותי, כמו קרור, סנו, נטו ועוד, ונסחרות במכפילי רווח של סביבות 13-14, ולכן היא החזקה נכונה. לא מן הנמנע כי המניה תעלה לסביבות רמות מכפילי הרווח של החברות הדומות בבורסה, או לחלופין השווי של אותן חברות יירד והיא תשמור על יציבות".

גייסה 230 מיליון שקל

במהלך החודש שעבר השלימה כלל משקאות הנפקה ראשונית של מניותיה (IPO), שבמסגרתה גייסה כ-230 מיליון, לאחר שנהנתה מביקושי יתר - מהלך ששיקף לחברה שווי של כ-500 מיליון שקל, ולחברת יפאורה, שבה היא מחזיקה, שווי של כ-1.65 מיליארד שקל.

הנפקתה של כלל משקאות, המחזיקה בשרשור כ-30% ממניות יפאורה, נעשתה לאחר שהחברה האם, כלל תעשיות (כת"ש), שבבעלות המיליארדר לן בלווטניק, ניהלה מגעים, שלא עלו יפה, למכור את החזקת המיעוט שלה ביפאורה לבעלת השליטה בחברת המשקאות, חברת קרור של רוני גת ושלמה רודב (המחזיקה בכ-70% מיפאורה), וכן לגורמים חיצוניים.

יפאורה עוסקת משנת 1993 בייצור ושיווק משקאות קלים, הכוללים 12 מותגי משקאות, ובהם שוופס, מי עדן, אר.סי קולה, עין גדי וספרינג, והיא מעסיקה קרוב ל-800 עובדים. מהנתונים שמציגה כלל משקאות, עולה כי יפאורה היא חברת המשקאות הקלים השנייה בגודלה בישראל, עם נתח שוק של 26%, כשלפניה ניצבת החברה המרכזית למשקאות, המחזיקה ב-51% מהשוק, ואחריה טמפו עם נתח שוק של 15%.

את שנת 2017 סיכמה יפאורה עם הכנסות של 949 מיליון שקל, לצד צמיחה של 14% ברווחים, שהגיעו ל-129 מיליון שקל.